13 fouten die jij maakt op je blog en hoe je ze oplost

fouten-die-je-maakt-op-je-blog

Een blog is een superhandige manier om jouw kennis te delen én om nieuwe mensen te bereiken. Tenminste, als je het goed doet. Ik zie het bij veel ondernemers misgaan omdat ze één of meer van deze fouten maken en dat is zo zonde. Alle tijd en aandacht die ze erin stoppen halen ze er niet uit. Voorkom dat jij ook deze fouten maakt op jouw blog en behaal wél resultaten.

Fout #1 – Geen goede titel voor je blogartikel

Wist je dat mensen binnen 2 seconden een mening vormen?! 2 seconden … dat is niet veel. Daarom is het belangrijk dat de titel van jouw blogartikel direct de aandacht grijpt, zodat mensen willen doorlezen.

Een slechte blog titel bevat bijvoorbeeld meerdere boodschappen: ‘Maak deze 13 fouten niet op jouw blog en maak van blog lezers klanten’. Op zich is het duidelijk, maar je spreekt 2 verschillende doelgroepen aan die verschillende dingen willen weten. De één die is net gestart met zijn of haar blog en wil weten of ie het goed doet; de ander blogt al een tijdje, heeft een goede basis neergezet en wil weten hoe je van blog lezers klanten maakt. Door meerdere groepen in één keer aan te spreken, spreek je uiteindelijk niemand aan en wordt je blogartikel minder goed gelezen.

Daarnaast is een slechte blog titel vaag, onduidelijk en lang. Als je een titel bedenkt is het goed om je doel en je doelgroep voor ogen te houden: wat wil je delen en voor wie is het relevant? Op deze manier breng je meer focus aan en voorkom je dat de titel vaag, onduidelijk en onnodig lang wordt en dat het meerdere boodschappen bevat.

Fout #2 – Clickbait titels

fouten-die-je-maakt-op-je-blog_02

Misschien ben jij wel megagoed in het bedenken van titels voor je blogartikelen en schud je de ene na de andere uit je mouw. Top, maar voorkom clickbaits. Clickbaits zijn teasende titels en/of korte inleidingen die je op een misleidende manier aansporen om op een artikel te klikken. Waarom misleidend? Wanneer je op zo’n artikel klikt, zie je dat het een hele andere inhoud bevat.

Een clickbait is goed voor het aantal views, maar niet voor je betrouwbaarheid en expertstatus. Mensen trappen er één keer in, misschien nog een keer, en daarna is het klaar en is de kans heel groot dat ze nooit meer een blogartikel van jou aanklikken. Dus bedenk niet alleen een goede blog titel, maar zorg ook voor de juiste inhoud.

Fout #3 – Te veel tekst

Wanneer mensen jouw blogartikel lezen, zijn ze vaak op zoek naar bepaalde informatie. Ze scannen eerst het blogartikel, voordat ze het gaan lezen. Maak je blogartikel scanbaar en voorkom te veel tekst.

Houd het bij de kern en deel alleen de informatie die aansluit bij de titel van het blogartikel. Voor de scanbaarheid is het ook fijn als je je tekst onderverdeelt in alinea’s en gebruikmaakt van koppen. Zo maak je jouw blogartikel overzichtelijk en kunnen mensen makkelijker de juiste informatie vinden.

Fout #4 – Te weinig tekst

Te veel tekst is niet goed, maar te weinig tekst ook niet. Het gaat om de juiste balans en is afhankelijk van jouw blogartikel. Is het meer een opiniestuk? Dan kun je genoeg hebben aan 800 woorden. Deel je met jouw blogartikel een bepaalde soort kennis en gebruik je hiervoor allerlei bronnen? Dan kan het goed zijn dat je al snel aan de 2.500 woorden zit.

Maar, net als zo veel in het leven, gaat kwaliteit boven kwantiteit. Dit geldt ook voor Google. Ook al indexeert Google uitgebreidere blogartikelen makkelijker en sneller (omdat er meer tekst is om te indexeren) en kun je op deze manier je vindbaarheid vergroten … betekent dit niet dat kortere blogartikelen niet de moeite waard zijn om te schrijven; uiteindelijk gaat het om de inhoud.

En als jij de inhoud van je blog artikelen wilt verbeteren download dan onze blog outline & copy script hieronder 👇

Gratis download

Blog OUTLINE & COpy SCRipt TEMPLATE

Verbeter de kwaliteit & conversies van je blog artikel met onze blog outline template.

Fout #5 – Een opbouw die niet te volgen is

Met een opbouw bedoel ik hoe de inhoud van het blogartikel is verdeeld. Omdat je zelf al in het onderwerp zit, ben je snel geneigd om direct de inhoud in te duiken. Maar de blog lezer heeft vaak nog wat meer informatie nodig, voordat ie klaar is voor de inhoud. Houd hier rekening mee in je opbouw.

Zorg bijvoorbeeld voor een korte inleiding, zodat het duidelijk is wat mensen van dit blogartikel kunnen verwachten. Geef dan wat meer achtergrondinformatie over het onderwerp; welke kennis is er nodig om het blogartikel goed te kunnen volgen? Ga hierna dieper in op jouw blog onderwerp. Maak je blogartikel compleet met een korte samenvatting of conclusie.  

Fout #6 – Geen conclusie

Zoals ik al zei lezen mensen vaak een bepaald blogartikel omdat ze op zoek zijn naar bepaalde informatie. Ze scannen de tekst, maar ze scrollen ook vaak door naar het einde omdat ze een samenvatting willen lezen van al het bovenstaande. Zoals een conclusie. Maar wat nou als je geen conclusie hebt geschreven? Dan is de kans groot dat zij het blogartikel wegklikken en op een andere manier de informatie gaan zoeken. Het lezen van het hele blogartikel en het bedenken van een eigen conclusie kost namelijk te veel tijd.

Naast dat een conclusie voor gemak zorgt bij de lezer, heeft het ook een positief effect op jouw expertstatus. Door je mening of visie te delen, laat je zien dat je er verstand van hebt en kan een blog lezer denken: van die persoon wil ik meer weten.

Fout #7 – Het ontbreken van een call to action

Je schrijft een blogartikel niet voor niets, je wilt er iets mee bereiken. Toch? Je hebt een bepaald doel met jouw blogartikel en daar hoort een call to action bij. Een call to action is de actie die je eraan verbindt. Je wilt bijvoorbeeld dat mensen contact opnemen, meer blogartikelen lezen, je aanbod bekijken of je volgen op social media.

Wanneer je geen call to action toevoegt aan je blogartikel is de kans groot dat blog lezers geen verdere actie ondernemen en dat is zonde van het werk en de tijd die je erin hebt gestoken. Een blog is vaak gratis en mensen kunnen op een laagdrempelige manier informatie tot zich nemen, wat natuurlijk helemaal goed is … maar het is óók fijn als je blogartikel wel wat oplevert.

Fout #8 – Alleen maar gericht op verkopen

fouten-die-je-maakt-op-je-blog_03

Zoals ik net al zei is een call to action een belangrijk onderdeel van je blogartikel, maar het moet niet dé reden zijn om een blogartikel te schrijven. Een blog is bedoeld om op een laagdrempelige manier kennis en informatie te delen met jouw doelgroep, zodat je ze op weg helpt en tegelijkertijd een beter beeld geeft van jou en je bedrijf.

Wanneer jij alleen blogartikelen schrijft om je aanbod te verkopen, ga je hieraan voorbij en zullen je blogartikelen niet goed gelezen worden. Natuurlijk kun je in blogartikelen je aanbod noemen en ernaar verwijzen, maar dit moet niet het doel zijn. Mensen prikken hier doorheen.

Fout #9 – De doelgroep uit het oog verliezen

Je blog is bedoeld voor anderen en daarom is het belangrijk dat je blog gaat over wat zíj interessant vinden. Waarschijnlijk blog je over je werk en/of vakgebied en je hoeft ook niet van blog onderwerp te veranderen; het gaat erom dat jouw blog aansluit bij de interesses en behoeften van deze mensen. Dus probeer te bloggen vanuit hun perspectief: welke vragen hebben zij, waar lopen ze tegenaan, welke informatie hebben ze nodig?

Wanneer je vooral blogt vanuit je eigen perspectief is de kans groot dat de aansluiting ontbreekt. Want voor jou is het allemaal heel logisch wat je vertelt, maar anderen hebben misschien nog wat achtergrondinformatie nodig. Als de juiste informatie ontbreekt, haken de meeste mensen af.

Fout #10 – Random bloggen zonder plan

Bloggen is iets wat ondernemers er vaak bij doen; het levert niet direct resultaten op en er zijn 1.001 belangrijkere dingen voor je gevoel. Heel begrijpelijk, ook ik heb het bloggen een tijdje losgelaten, maar het kan je zo veel opleveren!

Bloggen werkt ongeveer hetzelfde als social media posts delen, je moet consistent zichtbaar zijn om te groeien. Eén keer in de zoveel tijd iets delen levert weinig op. Daarom een tip: maak een planning voor je blogartikelen om ervoor te zorgen dat je consistent gaat bloggen. Wanneer je eenmaal bezig bent, zul je zien dat het steeds makkelijker gaat. Kun je wel wat inspiratie gebruiken voor blog onderwerpen? Lees dan mijn blogartikel 11 manieren om onbeperkt nieuwe blog onderwerpen te verzinnen.

Hoe vaak je blogt is aan jou, maar zorg ervoor dat je consistent bent. Begin bijvoorbeeld met één keer per maand en probeer dit 3 maanden te doen. Is dit goed te doen en heb je regelmatig blog inspiratie? Dan kun je denken aan 2 keer per maand. Verwacht niet direct te veel van jezelf, want dan leg je de lat heel hoog en is de kans groot dat je (opnieuw) stopt met bloggen.

Fout #11 – Direct je blogartikel online gooien

Misschien ben je superenthousiast of misschien wil je er niet langer tegenaan hikken … hoe dan ook: je drukt snel op de knop om je blogartikel te publiceren. Maar heb je wel alles gecheckt?

Een blogartikel publiceren is natuurlijk fijn, want je kunt weer iets afvinken, maar het is zo zonde als je ‘m te snel publiceert. Wanneer een blogartikel niet goed wordt weergegeven, afbeeldingen mist of dode links bevat wordt het minder goed gelezen. Check daarom altijd je blogartikel, voordat je deze publiceert. Bijvoorbeeld met deze checklist:

  • Hoe is de preview? Klopt alles en ziet het blogartikel er goed uit?
  • Is je blogartikel duidelijk? Klopt de opbouw, bevat het alle benodigde informatie en sluit je het blogartikel op de juiste manier af? 
  • Worden de beelden goed weergegeven en kun je een alt-tekst toevoegen? Met een alt-tekst identificeer je een afbeelding, zodat Google snapt waar de afbeelding over gaat. Daarnaast maak je met een alt-tekst een beeld toegankelijk voor blinden en slechtzienden, want zij kunnen op deze manier het beeld laten voorlezen. Let hierbij wel op dat de alt-tekst wat toevoegt en relevante informatie bevat voor jouw blogartikel en blog lezers.
  • Doen alle links het in het blogartikel? Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vind dode links zo vervelend! Dan wil je ergens op doorklikken en dan krijg je een foutmelding. Zonde, want het is een kleine moeite om ze te checken en ze (opnieuw) te laten werken.
  • Hoe staat het met SEO? Hier ga ik nog wat dieper op in, want geen SEO toevoegen aan je blogartikelen is een fout die vaak wordt gemaakt.

Fout #12 – Niet geoptimaliseerd voor de zoekmachine (SEO)

SEO staat voor Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie) en is enorm belangrijk voor je vindbaarheid via Google. Door SEO op de juiste manier toe te passen en te verwerken in jouw blogartikelen, zorg je ervoor dat je artikelen hoger in Google komen te staan en beter worden gevonden.

Gebruik je WordPress voor je blog? Installeer dan de Yoast SEO-plugin. Deze plugin geeft op een duidelijke manier meer informatie over SEO op basis van jouw blogartikel door onder andere de volgende punten te checken:

  • Zoekwoord(en).
  • De titel van je blogartikel.
  • De metabeschrijving van je blogartikel.
  • De inhoud en hoe vaak het zoekwoord daarin voor komt.
  • De opbouw, bijvoorbeeld het gebruiken van goede koppen.
  • Het hebben van interne en externe links.
  • Het hebben van afbeeldingen en of deze een alt-tekst bevatten.
  • De lengte van je blogartikel.

Fout #13 – Verwachten dat mensen vanzelf je blog ontdekken

fouten-die-je-maakt-op-je-blog_04

Het zou natuurlijk fantastisch zijn als mensen vanzelf jouw blog ontdekken en al je blogartikelen gaan lezen, maar helaas is dat vaak niet het geval. Daarom is het handig om je blogartikelen via social media te delen; op LinkedIn kun je er bijvoorbeeld een LinkedIn artikel van maken. Door jouw blogartikelen actief te delen, ontdek je ook welke blog onderwerpen mensen aanspreken en welke minder. Hiermee kun je rekening houden voor toekomstige blogartikelen.

Wil jij betere blog artikelen gaan maken en kun je wel wat hulp gebruiken? Download dan onze blog outline & copy script zodat jij een basis structuur hebt voor het schrijven van een effectief blog artikel.

Gratis download

Blog OUTLINE & COpy SCRipt TEMPLATE

Verbeter de kwaliteit & conversies van je blog artikel met onze blog outline template.

Hey!

Mijn naam is Jasper.

Webdesign & marketing nerd met een passie voor psychologie, leefstijl en persoonlijke ontwikkeling.

Ik help coaches, personal brands en experts met het visueel maken van hun verhaal door sterke branding, websites, sales funnels & strategieën die zorgen voor verbinding, overtuiging en meer sales.

Het is mijn missie om van jouw website een tool te maken die jouw bedrijf helpt groeien, zodat jij nog meer kan doen waar jij van droomt! 💖 

Dit vind je misschien ook leuk...

gratis Downloads

High-Converting Homepagina Blueprint

26-stappen Website Onderhoud Checklist

Blog Outline & Copy Script Template

Website-fotoshoot-planner

Website Fotoshoot Planner

Waar mag ik de Blog Outline & Copy Script Template naartoe sturen?

Gratis Download

Homepagina Blueprint voor Coaches & Personal Brands

Ontdek precies welke onderdelen jouw homepagina nodig heeft om de juiste bezoekers aan te trekken 🚀