1. Je homepagina ziet er niet aantrekkelijk uit
Jouw homepagina is dus de etalage van je bedrijf en als je wilt dat je ideale klant verder kijkt, moet het er wel aantrekkelijk uitzien. Denk aan de juiste kleurencombinatie, lettertypes, beelden van jezelf en je product, vormen en witruimtes. Kies bijvoorbeeld voor een rustig kleurenschema met 2 hoofdkleuren, zodat de aandacht wordt gevestigd op de inhoud. Denk ook aan de opbouw; wat is belangrijk om direct te delen met jouw website bezoekers? Houd het overzichtelijk.
GRATIS DOWNLOAD 🚀
Homepagina Blueprint voor Coaches & Experts
2. Er ontbreekt belangrijke informatie
Je ideale klant bezoekt je homepagina, en dan? Wat is de volgende stap? Website bezoekers hebben informatie nodig, anders haken ze af. Vertel bijvoorbeeld meer over je aanbod, licht je werkwijze uit en verwijs door naar andere pagina’s op je website. Leid website bezoekers rond en geef ze de informatie die zij nodig hebben om een bepaalde actie uit te voeren. Houd het echt bij de belangrijkste informatie, anders beland je bij fout nummer 3.
3. Je hebt te veel tekst op je homepagina
Als je geen onderscheid maakt tussen belangrijke informatie en minder belangrijk, is de kans groot dat er te veel tekst op je homepagina staat. Je website bezoekers zien door de bomen het bos niet meer. Ze weten niet waar ze het zoeken moeten. Letterlijk. Houd het bij de essentie en vraag jezelf af: wat is noodzakelijk om te delen op je homepagina en wat niet? Denk ook aan je doel, wat wil je dat bezoekers doen op jouw website? Bekijk de huidige teksten die op je homepagina staan en begin met schrappen. En onthoud: less is more, ook qua tekst! Kijk ook gelijk naar de balans; hoe komt je tekst nu over? Wissel je genoeg af met beelden en actieknoppen?
4. Je richt de spotlight op jezelf
Natuurlijk ben je trots op je bedrijf en wil je er van alles over vertellen. Hoe je tot dit concept bent gekomen, wat je ervaring is, hoe jij mensen kunt helpen … maar verplaats je eens in je website bezoekers; wat willen zíj weten? Zij zoeken een oplossing voor hun probleem of hulp rondom een taak of onderwerp. Speel hierop in. Zet de spotlight op je website bezoekers in plaats van op jezelf en vertel wat jij voor hén kunt betekenen. Tip: bekijk je homepagina en tel hoe vaak je ‘we’ of ‘ik’ gebruikt. En hoe vaak ‘jij/je’? Zorg dat de verhouding 1 op 5 is, waarbij 5 staat voor ‘jij/je’. Ik ben benieuwd, hoeveel tel jij er?
5. Je maakt gebruik van een irritante pop-up
We kennen ze allemaal: een pop-up die midden op je scherm verschijnt, waardoor je de homepagina niet meer kunt zien. Net alsof je in een winkel loopt en de medewerker vraagt direct of je een bepaald product wilt kopen, terwijl jij nog geen idee hebt wat er te koop is.
Best wel irritant, toch?
Dus, wat gebeurt er bij het zien van een pop-up op een website? Allereerst word je aan het denken gezet; wat is dit voor melding? Wat moet ik ermee?
Omdat je iets te zien krijgt waar je niet om hebt gevraagd, kan er irritatie ontstaan en moet je nadenken over hoe nu verder. Als website bezoeker sta je op zo’n moment voor een keuze:
- Zoek je het kruisje van de pop-up, klik je ‘m weg en ga je (met wat irritatie) de homepagina bekijken?
Óf: - Denk je ‘laat maar’ en heb je geen zin meer om de homepagina en de website te bekijken? Misschien besluit je wel ergens anders de informatie op te zoeken.
Zo zie je dat een simpele pop-up de kans kan vergroten dat bezoekers je website verlaten, zónder je homepagina gezien te hebben. En ik snap het, met een pop-up wil je belangrijke informatie delen. Misschien een kortingsactie of uitnodiging voor een gesprek.
Maar dat kan ook op een andere manier, bijvoorbeeld door de pop-up onderaan je homepagina te plaatsen. Wanneer website bezoekers naar beneden scrollen, zien ze vanzelf de pop-up verschijnen. Het voordeel hiervan is, is dat zij al hebben gescrold. Dit betekent dat zij je homepagina helemaal hebben bekeken en de kans groot is dat deze website bezoekers interesse hebben in jouw mededeling. Je kunt ook een pop-up instellen wanneer een bezoeker je website wil verlaten. Ook wel een exit intent genoemd. Zo kun je hen op het laatste moment nog wijzen op jouw speciale aanbieding.
6. Geen duidelijke navigatie
Hoewel we dagelijks verschillende websites bezoeken en bekend zijn met allerlei navigaties, is het toch fijn als het allemaal duidelijk is. Soms zit een navigatie verstopt in een symbool of staat ‘ie opeens links op de pagina. Net als met veel dingen in het leven, houd het simpel! Speel in op het gedrag van je website bezoekers en plaats de navigatie waar zij ‘m verwachten, namelijk: bovenaan de homepagina. Maak je navigatie niet te groot en toon bijvoorbeeld alleen de hoofdpagina’s. De onderliggende pagina’s kun je eronder kwijt.
Gratis e-book om écht impact te maken met jouw homepagina
Wil jij nog meer tips en concrete handvatten om jouw homepagina te verbeteren? En wil jij je website bezoekers beter aanspreken met een homepagina die past bij jou én je bedrijf? Download dan ons gratis e-book De Ultieme Homepage Blueprint! We delen onder andere ons speciaal ontworpen framework dat wij gebruiken om homepagina’s te ontwerpen die écht impact maken! We nemen je mee in de verschillende onderdelen, van het logo tot aan de footer, zodat jij precies weet waar je rekening mee moet houden.