Jouw website is waar potentiële klanten meer informatie zoeken over jou en je bedrijf. Ze willen weten of jij de juiste persoon bent voor hun vraag, situatie, behoefte, pijn of wens.
Kijk maar naar de keuzes die jij maakt. Het ene aanbod grijpt je aandacht en het andere niet, terwijl ze op hetzelfde neerkomen.
Waar dat aan ligt?
Waarschijnlijk doordat jij je aangesproken voelt; je herkent het probleem dat wordt geschetst, je verlangt naar het resultaat dat wordt genoemd, je voelt de frustratie die wordt omschreven … en dit aanbod biedt de oplossing, terwijl het andere aanbod alleen maar gaat over de inhoud.
Wanneer je bezoekers zich aangesproken voelen, groeit hun interesse voor jouw aanbod. En dat is precies wat jij met je website wilt bereiken.
Met jouw website wil je …
- de interesse van potentiële klanten wekken, zodat ze stoppen met zoeken en je website verder bekijken.
- inspelen op hun gevoel, zodat zij zich begrepen en gezien voelen.
- de oplossing bieden voor hun vraag/situatie/behoefte/pijn/wens.
Maar hoe doe je dat? In dit blogartikel deel ik 7 essentiële website onderdelen die jij moet hebben voor het aantrekken van klanten.
1. Een overtuigende Homepagina
GRATIS DOWNLOAD 🚀
Homepagina Blueprint voor Coaches & Experts
Het begint bij een overtuigende Homepagina, want dit is de pagina die bezoekers vaak als eerste zien. De Homepagina is een soort samenvatting van je website; hierop geef je meer informatie over de andere pagina’s op je website, bijvoorbeeld een stukje over jezelf en over je aanbod. Op deze manier kunnen ze makkelijk doorklikken als zij meer willen weten. Om ervoor te zorgen dat dit ook echt gebeurt, is het belangrijk dat je jouw potentiële klanten direct aanspreekt met een krachtige boodschap die hier bij past.
Belangrijke elementen van een overtuigende Homepagina:
- Kies voor een simpel en eenvoudig ontwerp, zodat jouw boodschap aankomt en zij niet worden afgeleid door van alles en nog wat. Daarnaast is het belangrijk dat ze makkelijk en snel kunnen doorklikken naar andere pagina’s. Wanneer je Homepagina niet overzichtelijk is, zien ze niet meer waar ze heen moeten en haken ze af.
- Een beeld van jou. Dit kan een foto of video zijn. Zorg ervoor dat het een professioneel beeld is en de foto of video is gemaakt door een professionele fotograaf of videograaf voor de juiste uitstraling. Tip: mocht een fotoshoot nog op de planning staan, lees dan zeker even dit blogartikel.
- Een krachtige boodschap, zodat het direct duidelijk is wat ze van jou (en van je website) kunnen verwachten. Deel op je Homepagina waar je voor staat, wat je doet, voor wie je dat doet, waarmee jij ze kunt helpen en de oplossing die jij biedt.
- Een weggever. Je kunt de Homepagina zien als een soort samenvatting van je website en met een weggever kunnen potentiële klanten op een laagdrempelige manier jou wat beter leren kennen, voordat zij bijvoorbeeld contact opnemen of je aanbod kopen.
Helaas zie ik nog steeds veel homepagina’s voorbij komen die dit niet voor elkaar hebben. Wil je weten welke fouten ondernemers het vaakst maken op hun homepagina?
>>Lees hier 6 fouten die jij maakt met je homepagina en hoe je deze kunt oplossen<<
2. Een onweerstaanbare weggever
Ik noemde het net al even, namelijk: zorg voor een weggever op je website. Een weggever is gratis en vaak een download, zoals een e-book of checklist. Potentiële klanten kunnen de weggever downloaden door hun e-mailadres achter te laten. Met deze e-mailadressen bouw je aan een mailinglijst die je kunt gebruiken om uiteindelijk jouw producten en diensten te verkopen. Dit noem je e-mail marketing.
Meer lezen over email marketing en waarom dit één van de beste manieren is om jouw producten en diensten te verkopen?
>>lees hier 8 effectieve strategieën om jouw mailinglijst (snel) te laten groeien<<
Door het aanbieden van een weggever kunnen ze op een laagdrempelige manier meer over jou, je bedrijf en je aanbod leren. Je kunt op je website wel vertellen hoe goed je iets kunt, maar door jouw kennis en expertise te bundelen in een weggever krijgen ze hier een beter beeld van. Dat maakt een weggever een essentieel onderdeel van jouw website.
Vaak worden weggevers gedownload door bezoekers die wel interesse hebben in wat jij aanbiedt, maar nog niet helemaal klaar zijn om iets van je te kopen. Naast dat ze de weggever ontvangen en altijd kunnen bekijken, kun jij hen blijven informeren via de mail over je aanbod (tenzij ze zich uitschrijven, natuurlijk) en blijf je onder hun aandacht.
3. Duidelijke call to actions
Call to actions zijn als een soort wegwijzers op je website. Met deze call to actions help je bezoekers om de informatie te vinden waarnaar zij op zoek zijn. Onbewust en bewust. Met call to actions zet je aan tot actie en deze actie moet zo simpel mogelijk zijn. Je wilt namelijk niet dat ze moeten nadenken over hun volgende stap. Jij bent de gids die jouw bezoekers de juiste kant op helpt.
Door de call to actions op je website zo duidelijk mogelijk te maken, vergroot je de kans dat je bezoekers doorklikken en steeds meer interesse krijgen in wat jij aanbiedt. Zorg bijvoorbeeld voor duidelijke knoppen en duidelijke taal.
Ook kun je met call to actions inspelen op het gevoel van je bezoeker. Wanneer jij bijvoorbeeld dé oplossing voor hun probleem biedt, wil je dat ze hiervan enthousiast worden en bijvoorbeeld contact met je opnemen. Dan kan jouw call to action zijn ‘neem contact op’, maar met een call to action zoals ‘ja, dit is wat ik nodig heb!’ speel je meer in op het gevoel.
Je kunt allerlei call to actions hebben op je website, maar de 2 belangrijkste zijn:
- Een call to action om jouw weggever te downloaden, zodat potentiële klanten zich inschrijven voor je mailinglijst.
- Een call to action om kennis te maken. Je kunt verwijzen naar een contactformulier of bijvoorbeeld naar een platform (zoals Calendly) waar bezoekers zelf een afspraak kunnen inplannen.
Maar waar plaats je deze call to actions dan?
Op verschillende plekken op je website. Mijn advies is:
- Op de Homepagina.
- Als pop-up. Stel bijvoorbeeld in dat deze verschijnt wanneer bezoekers naar beneden scrollen of wanneer ze je website willen verlaten.
- In je content. Denk aan een onderliggende pagina of in een blogartikel.
- In je header. Door de call to action bovenaan je website te zetten, valt ie meteen op.
Zorg er wel voor dat je niet te veel call to actions bij elkaar plaatst en ook geen dubbele. Dus plaats bijvoorbeeld niet een knop met de mogelijkheid om kennis te maken én om de weggever te downloaden naast elkaar. Door te veel keus, wordt jouw doel onduidelijk, weten je bezoekers niet wat ze moeten doen, krijgen ze keuzestress en is de kans groot dat ze uiteindelijk nergens op doorklikken.
Het is belangrijk om te weten waar je wat plaatst op je website zodat jouw bezoekers de juiste reis maken en de acties uitvoeren die jij wil dat ze uitvoeren.
>>Lees hier hoe jij met de juiste opbouw van je homepagina kunt zorgen voor meer conversies<<
4. Een Over mij pagina die vooral over jouw potentiële klanten gaat
Ja, dat lees je goed: een Over mij pagina die vooral over jouw potentiële klanten gaat. Op je Over mij pagina willen ze jou natuurlijk beter leren kennen, maar ze willen vooral een connectie voelen. Ze zijn op zoek naar herkenning en willen begrepen worden. Je wilt ervoor zorgen dat ze denken: ‘hey, deze persoon snapt mij!’ en daarom is het belangrijk dat je de vertaling maakt van jezelf naar je potentiële klanten.
Dus vertel niet zomaar wat feitjes over jezelf, maar deel informatie vanuit de vraag/situatie/behoefte/pijn/wens van jouw ideale klant.
Stel jezelf bijvoorbeeld deze vragen en verwerk de antwoorden op je Over mij pagina:
- Waarom ben ik de juiste persoon om hen te helpen?
- Waar loopt mijn ideale klant tegenaan en op welke manier heb ik hier ervaring mee, zodat ik ze kan helpen?
- Wat is belangrijke informatie over mij als persoon voor hun vraag/situatie/behoefte/pijn/wens?
- Op welke manier/op welke vlakken kan ik de verbinding aangaan met mijn potentiële klanten?
Wil je meer weten over het schrijven van de perfecte over mij pagina?
>>Lees hier hoe je een goede ‘over mij pagina’ schrijft in 6 stappen<<
5. Een blog waarop jij veel gratis waarde geeft
Gratis doet het altijd goed en daarom is een blog zo’n goed idee. Een blog is een fijne en laagdrempelige manier voor bezoekers om jou beter te leren kennen, een goed beeld te krijgen van jouw expertise en een connectie op te bouwen.
Met een blog creëer je enorm veel ruimte om dieper in te gaan op bepaalde onderwerpen, bijvoorbeeld door:
- Uitgebreid antwoord te geven op een veelgestelde vraag.
- Tips te geven die potentiële klanten een stapje verder kunnen helpen.
- Een casus uit te lichten hoe je een klant hebt geholpen met een bepaalde behoefte of situatie.
- Meer te vertellen over jouw manier van werken.
- Ontwikkelingen en/of trends uit te lichten en hierop jouw visie te delen.
Doordat je op een blog dieper ingaat op bepaalde onderwerpen, vergroot je ook je vindbaarheid via Google en bereik je meer mensen.
Daarom raad ik mijn klanten altijd aan om een blog te starten.
Heb je al een blog maar heb je het idee dat je hier meer uit zou kunnen halen?
>>Lees dan deze 11 tips om met jouw blogartikel leads en klanten aan te trekken<<
6. Echte en eerlijke testimonials
Met testimonials, ook wel reviews genoemd, zorg je voor social proof. Hiermee laat je zien wat jij voor anderen hebt betekend en geef je potentiële klanten het bewijs van jouw kennis en expertise. Want je kunt zelf wel zeggen hoe goed je bent, maar het is waardevoller wanneer anderen dit namens jou vertellen. Waarom? Wij geloven pas hoe goed jij bent als andere mensen zeggen hoe goed jij bent. Mensen waarmee wij onszelf identificeren.
Zorg ervoor dat jouw testimonials echt en eerlijk zijn. Hiermee bedoel ik dat je geen testimonials uit je duim moet zuigen, want daar prikken je bezoekers snel doorheen waardoor zij direct het vertrouwen in jou en je bedrijf kwijt zijn.
Testimonials komen echter en eerlijker over wanneer je de naam, het bedrijf en een foto eraan toevoegt. Op deze manier krijgen ze een goed beeld van wie dit heeft gezegd en kunnen zij zich in diegene herkennen, waardoor ze eerder overgaan tot actie en ook klant van jou worden!
Maar het verzamelen en vragen van goede testimonials aan je klanten is soms een hele opgave. Misschien wil je je klanten niet lastigvallen hiermee of krijg je vaak testimonials met weinig inhoud.
Om jou op weg te helpen met het verzamelen van goede testimonials kun je mijn volgende artikel lezen.
>>Betere testimonials vragen van klanten in 4 eenvoudige stappen<<
7. Beelden van hoge kwaliteit
Denk aan afbeeldingen, video’s, iconen … noem maar op. Wanneer afbeeldingen onscherp zijn, video’s niet afspelen en/of iconen niet goed worden weergegeven kan dit onprofessioneel overkomen, waardoor je bezoekers afhaken.
Als we aan hoge kwaliteit denken, denken we al snel aan grote bestanden en je wilt natuurlijk niet dat je website traag wordt. Zorg daarom voor beelden van hoge kwaliteit in de juiste bestandstypes.
Beelden van hoge kwaliteit …
- versterken jouw persoonlijke stijl en merk. Je laat op de juiste manier iets van jezelf en je bedrijf zien, waardoor potentiële klanten een goede indruk krijgen.
- wekken emotie op. Dit kan bijvoorbeeld komen door de setting, de blik in je ogen, het resultaat wat je laat zien. Beelden kunnen de inhoud op je website sprekender maken, waardoor jij ze nog meer aanspreekt. Dus gebruik alsjeblieft geen slechte stockbeelden!
- maken je website visueel aantrekkelijker. Goede beelden, de juiste teksten en een passende huisstijl maken van je website een geheel, waardoor het vertrouwder overkomt en je bezoekers een beter gevoel krijgen.
- zorgen voor de juiste afwisseling. Wanneer je op je website alleen maar lappen tekst hebt staan, leest dat niet lekker weg. Het is onoverzichtelijk en op deze manier maak je het voor je bezoeker niet aantrekkelijk om door te lezen. Zorg met beelden van hoge kwaliteit voor een fijne afwisseling en plaats bijvoorbeeld een foto naast een tekst of voeg een infographic toe aan een blogartikel.
Klaar om van potentiële klanten echte klanten te maken?!
Nog steeds kom ik regelmatig websites tegen zonder deze essentiële onderdelen en dat is zo zonde. Want je hebt tijd en geld geïnvesteerd in je website, maar waarschijnlijk haal je het er nog niet uit:
- Bezoekers nemen een kijkje, maar zijn gauw weg omdat duidelijke call to actions ontbreken.
- Je deelt alleen maar informatie over jezelf en over de dingen die jíj interessant vindt in plaats van in te spelen op de vraag/situatie/behoefte/pijn/wens van je ideale klant.
- Je wordt nauwelijks gevonden, omdat je niet blogt.
- Je hebt geen goede beelden op je website staan, waardoor bezoekers geen goede indruk van jou krijgen.
Wat je situatie ook is, het is tijd om van potentiële klanten echte klanten te maken met deze 7 essentiële onderdelen! Schakel je liever hulp in om jouw website te optimaliseren of heb je nog helemaal geen website en wil je het in één keer goed doen? Plan vrijblijvend een kennismaking met mij in en dan kijken we samen naar hoe jij het meeste uit jouw website kunt halen.