8 effectieve strategieën om jouw mailinglijst (snel) te laten groeien

8-effectieve-manieren-voor-meer-e-mail-abonnees-met-e-mailmarketing

Mailinglijst, funnel, e-mailmarketing … misschien roepen de termen herkenning of juist vragen op. Of je nou al een mailinglijst hebt of dat je net begint, in dit blogartikel deel ik hoe jij je mailinglijst kunt laten groeien op een gemakkelijke manier zodat jij e-mailmarketing zo effectief mogelijk kunt inzetten. 

Want hoe leuk het ook is wanneer abonnees je e-mails openen, je wilt natuurlijk dat ze actie ondernemen. Dat ze iets van je kopen, lezen of een gesprek met je inplannen. 

Maar voordat ik mijn 8 manieren om te groeien met je mailinglijst deel wil ik eerst antwoord geven op de volgende twee vragen: 

➡️ Wat is een mailinglijst? 
➡️ Waarom is het belangrijk om tijd te investeren in het laten groeien van een mailinglijst?

Wat is een mailinglijst?

Een mailinglijst is een lijst met e-mailadressen van mensen die geïnteresseerd zijn in wat jij hen te bieden hebt. Jouw kennis, producten en diensten. Ook wel bekend als de abonnees van een nieuwsbrief.

8-effectieve-manieren-voor-meer-e-mail-abonnees-met-e-mailmarketing

Tegenwoordig worden er worden allerlei woorden en namen aan gegeven, maar het komt op hetzelfde neer; je maakt een e-mail en stuurt dit naar de e-mailadressen van de mensen die zich hebben ingeschreven om jouw e-mail te ontvangen. 

Net als voor alle andere media kanalen maak je ook voor deze mailinglijst content op maat. Wat voor content? Daar kom ik later op terug. 

Waarom is het belangrijk om tijd te investeren in het laten groeien van een mailinglijst?

Misschien een vraag die bij je opkomt, want je hebt je handen al vol aan andere media: je website, social media, een blog…, maar geloof me, een mailinglijst is zo waardevol en ik vertel je graag waarom.

E-mailmarketing zorgt voor een hoge conversie

E-mailmarketing zorgt voor een enorm hoge conversie. Zelfs meer dan Google en social media.

The American Genius heeft cijfers gedeeld dat 4,24% via e-mailmarketing iets koopt tegenover 2,49% via zoekmachines en 0,59% via social media. 

Hoe dit kan? 

E-mailmarketing is gerichte marketing; mensen hebben zichzelf moeten inschrijven om jouw e-mails te ontvangen. Je weet dat ze interesse hebben in jou, wat je doet en je aanbod. 

E-mailmarketing vs social media

Als je e-mailmarketing vergelijkt met social media, ben je op social media afhankelijk van het algoritme. Niet iedereen ziet alle berichten die je plaatst en daarnaast deel je telkens 1 post, waardoor er minder samenhang is. De ene keer deel je bijvoorbeeld een review, de andere keer je aanbod en in een andere post deel je iets persoonlijks.

In e-mailmarketing kun je alles samenbrengen voor een krachtigere én gerichtere boodschap. 

E-mailmarketing is effectief voor allerlei soorten bedrijven en ondernemers. Je kunt e-mailmarketing inzetten voor het verkopen van je diensten, digitale producten, groepscoaching, workshops, een online cursus etc.  

Makkelijk content hergebruiken

Je hoeft voor e-mailmarketing niet opnieuw het wiel uit te vinden. 

Waarschijnlijk heb je al een aanbod, een aantal volgers op social media en content gecreëerd. Gebruik dit! Je kunt je content hergebruiken en op verschillende manieren inzetten. 

8 Manieren om jouw mailinglijst te laten groeien voor effectieve e-mailmarketing

Heb je bijvoorbeeld een keer een bijzondere reactie gekregen op je aanbod? Gebruik dit als haakje om hier meer over te vertellen. Heb je een hele tijd geleden een blogartikel geschreven? Maak hier een e-mail van. 

In het begin zal het wat meer tijd kosten, maar wanneer je e-mailmarketing ziet als onderdeel van je contentstrategie zul je zien dat het steeds minder tijd kost én meer gaat opleveren. Je mailinglijst groeit en dus ook je conversie.   

8 manieren om jouw mailinglijst te laten groeien

Zie je (nu) net als ik de meerwaarde van e-mailmarketing in? Dan is het tijd om je mailinglijst te laten groeien. Hoe? Ik deel 8 manieren die jij vandaag nog kunt gebruiken. 

1.  Groei begint bij een sterke basis

Ik heb het natuurlijk over groei en meer conversie, maar als je geen sterke basis hebt wordt het niets. En met een sterke basis bedoel ik dat je niet alleen bezig moet zijn met meer e-mailadressen verzamelen, maar dat jij je ook moet blijven richten op je huidige abonnees. 

Wat is de behoefte van je lezer?

Kun je ze op één of andere manier misschien belonen? 

Een nieuwe abonnee kan bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in je aanbod, maar heeft nog wat meer nodig om tot aankoop over te gaan. Een gratis weggever kan voor diegene doorslaggevend zijn.

Iemand die al een tijdje abonnee is, heeft waarschijnlijk andere behoeften. Die zoekt misschien meer de persoonlijke verbinding op of wilt graag van jou de laatste ins & outs horen over een bepaald onderwerp. 

Dus voordat je allerlei e-mails stuurt naar je mailinglijst is het belangrijk om eerst de verschillende behoeften in beeld te brengen voor een goede basis.

2. Experimenteer met soorten content

E-mailmarketing wordt vaak gezien als het versturen van een nieuwsbrief, maar het is veel meer dan dat. Een nieuwsbrief is gericht op … nieuws, inderdaad. 

E-mailmarketing kan allerlei soorten content bevatten. Een blogartikel, bepaalde cases, een inzicht, reviews, iets persoonlijks. Maar vooral belangrijk is dat wat jij deelt waarde heeft voor jouw lezer. 

Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat hebben zij aan jouw mail? 
  • Gaan ze iets leren, maakt het hun dag beter, brengt het ze dichter bij hun dromen en doelen? 
  • Neemt het een pijn of probleem weg? 
  • Vervult het een verlangen die ze hebben? 

Waar jouw mailinglijst precies op zit te wachten is soms een beetje uitproberen. Durf daarom te experimenteren met verschillende soorten content. Kijk bijvoorbeeld naar je social media berichten: welke berichten doen het goed? Hergebruik deze berichten en maak hier email content van. Kijk goed welke mails het goed doen en welke niet. 

Heb je echt geen flauw idee wat je in je email zou kunnen zetten? Vraag je mailinglijst of volgers om input en feedback. Neem ze hierin mee, zodat je zo waardevolle en effectieve e-mails kunt versturen. 

3. Spread the word

Voor jou zijn je e-mails vanzelfsprekend en weet je dat ze bestaan, maar er zullen een hoop mensen nog niet op de hoogte zijn. Benoem het regelmatig én deel de meerwaarde door bijvoorbeeld urgentie te creëren. 

nieuwsbrief-inschrijvingen

Zeg bijvoorbeeld dat je exclusieve content en tips deelt via je mailing lijst. Of dat mensen als eerste op de hoogte zijn van je nieuwste aanbod, cursussen of workshops. Benoem precies wat het is dat jij met ze deelt via je mail en zorg dat het iets is wat jouw ideale klant maar al te graag wil hebben. 

Kijk ook naar andere logische plekken en momenten om je mailinglijst te benoemen. Plaats bijvoorbeeld onderaan je website de mogelijkheid om je in te schrijven of geef de optie wanneer mensen een bestelling plaatsen. 

Door je mailinglijst op verschillende manieren aan te bieden, ontdek je wat wel en niet werkt. 

4. Zorg voor een lead magnet (aka freebie of gratis weggever)

Om je mailinglijst te vergroten kun je werken met een Lead Magnet. Met een Lead Magnet geef jij potentiële abonnees iets van waarde en in ruil daarvoor melden zij zich aan voor jouw mailinglijst. 

Met een Lead Magnet geef je een voorproefje van wat jij te bieden hebt en met e-mailmarketing heb je de ruimte om hier meer informatie over te geven.

Een voorbeeld van een Lead Magnet is een gratis weggever, zoals een e-book, whitepaper, checklist of een video.

Stel je hebt een e-book gemaakt. Deel je e-book op bijvoorbeeld je homepagina of in een relevant blog artikel. Jouw bezoekers kunnen hier op klikken en komen op de pagina waar ze je e-book kunnen downloaden. Hier vullen ze dan hun naam en e-mailadres in om jouw e-book te downloaden. Geef hierbij duidelijk aan dat wanneer zij het e-book downloaden, zij ook direct staan ingeschreven voor je mailinglijst. 

Adverteren met je Lead Magnet

Om nog meer mensen te bereiken, kun je er ook voor kiezen om te adverteren. Denk bijvoorbeeld aan een Instagram of Facebook advertentie. 

Het voordeel hiervan is dat social media al veel gegevens heeft, waardoor mensen weinig zelf hoeven in te vullen. Dit maakt het downloaden een stuk makkelijker en laagdrempeliger. 

Om deze nieuwe groep mensen beter te leren kennen, kun je ook verschillende advertenties inzetten. Denk aan verschillende invalshoeken en soorten advertenties, zoals een post, story of video. 

5. Zet een (irritante) pop-up op je website

Ja ik weet het… een pop-up, het meest irritante ding ooit bedacht voor op websites.  

Je bent nog geen 2 sec op de website en BAM dikke pop-up in je face met iets waar je nog helemaal niet op zit te wachten. 

En omdat je zelf zo’n hekel hebt aan dat opdringerige gedoe zet je lekker geen pop-ups op je website. Want jij wilt natuurlijk geen opdringerige verkoper zijn.

Maar…

Wat als ik je nou vertel dat er verschillende manieren zijn om een pop-up in te zetten. En dus ook manieren die WEL werken en niet opdringerig zijn. 

Het belangrijkste is natuurlijk dat de reden waarom jij dat ding in iemands gezicht drukt niet zomaar is.

Het is iets wat jouw bezoeker graag wil hebben. Iets wat zonde zou zijn als ze dit niet van je krijgen. En iets wat relevant is aan jouw aanbod. 

Wanneer laat je dan die pop-up zien?  

  • Als iemand aan het eind van je blog artikel is kun je een relevante pop-up tonen
  • Als iemand je website wil verlaten en op het kruisje gaat klikken (ze gaan toch je website al verlaten dus gooi jij er nog even snel je pop-up in)
  • Nadat een bezoeker bijv. meer dan 3 verschillende pagina’s op je website heeft bezocht en even de tijd heeft gehad om rond te kijken

Deel bijvoorbeeld je gratis weggever of geef je bezoekers een andere goede reden om zich in te schrijven op je mailinglijst via jouw pop-up. 

6. Organiseer een winactie

De kans om iets te winnen motiveert mensen om hun gegevens, zoals een e-mailadres, achter te laten. Maak je winactie exclusief voor mensen die zich inschrijven op je mailinglijst. 

e-mailmarketing-voor-meer-abonnees

Maak eventueel een speciale landingspagina voor je winactie en deel deze op social media zoals je Instagram, Facebook etc. Maar denk ook aan andere manieren om deze te promoten zoals het posten in Facebook groepen of op forums. 

7. Maak exclusieve content

Exclusieve content kun je zien als premium content; in plaats van geld te vragen, vraag je om een e-mailadres. Denk aan (how to) video’s, bepaalde blogartikelen of een sneak peek van je (online) cursus. 

Wanneer je verschillende soorten exclusieve content aanbiedt, kun je goed zien waar mensen geïnteresseerd in zijn. Heb je bijvoorbeeld 20 e-mailadressen gekregen voor het zien van how to video’s en 0 via een exclusief blogartikel? Dan is het artikel misschien niet zo interessant. 

recruitmentstrategie-emailmarketing
Voorbeeld van www.recruitmentstrategie.com

Let hierbij wel op dat de content die je exclusief aanbiedt het waard is om je e-mailadres voor achter te laten. Dus geen zogeheten clickbait; een triggerende titel, maar geen inhoud. Hierdoor voelen mensen zich in de maling genomen en zullen ze zich eerder uitschrijven voor je mailinglijst. Je kunt hiermee een slechte indruk maken, waardoor mensen nooit meer terugkomen en je potentiële klanten verliest. 

8. Zorg voor een actuele mailinglijst

Hoe meer e-mailadressen je hebt verzameld, hoe beter. Toch? 

Nope. 

Liever een kleinere mailinglijst met mensen die super geïnteresseerd zijn in jouw content en mails die je stuurt dan heel veel abonnees die je mails niet eens openen. 

Inactieve mailadressen zorgen voor een hoge bounce rate

Als veel abonnees je mail niet openen krijg je een hoge bounce rate (het percentage dat jouw mails niet opent) en dit kan ervoor zorgen dat jouw mails sneller gezien worden als SPAM. En je weet wat we doen met mails die in je spam box terecht komen. Helemaal niks. 

e-mail-abonnees

Twee tips om je lijst actueel te houden

➡️ Tip 1: Zorg dat je verouderde mailadressen die niet meer worden gebruikt uit je mailing lijst gooit. Check in je email tool welke e-mailadressen niet meer in gebruik zijn en/of welke abonnees al een tijdje geen e-mails hebben geopend.

Naar deze e-mailadressen stuur je een e-mail met de optie om te reageren en op jouw mailinglijst te blijven óf ze worden automatisch uitgeschreven. 

➡️ Tip 2: Zorg dat je vaak genoeg content deelt. Ik hoor heel vaak van klanten dat ze niet te veel willen sturen omdat ze bang zijn dat mensen het gaan zien als spam. 

Maar het is heel simpel… 

Zolang jij waardevolle content stuurt gericht op jouw doelgroep en jij ze hiermee helpt dan kun je zoveel sturen als jij maar kan en wil. 

Jouw doelgroep gaat hier blij mee zijn en de mensen die dat niet zijn… die zijn jouw doelgroep niet. En wat doen zij? Precies, zichzelf uitschrijven van jouw mailinglijst. 

Door regelmatig je mailinglijst op te schonen en lekker vaak mails te sturen, hou je de mensen over die écht geïnteresseerd zijn en die leveren je uiteindelijk het meeste op.

Klaar voor een mailinglijst die je bedrijf laat groeien?

Hoe ga jij jouw mailinglijst laten groeien? 

Ik hoop dat je door dit blogartikel enthousiast bent geworden en lekker aan de slag gaat met e-mailmarketing! 

En onthoud: het heeft tijd nodig. Denk maar eens terug aan hoe je met social media begon en kijk waar je nu staat. Geef jezelf de tijd, probeer dingen uit en verzamel e-mailadressen. 

E-mailmarketing gaat om het creëren van toegevoegde waarde en die toegevoegde waarde zorgt uiteindelijk voor conversie. 

Meer tips over e-mailmarketing of ben je benieuwd hoe jij je website kunt optimaliseren voor een hogere conversie? 

Plan gratis een website audit van 30 minuten waarin we samen kijken hoe we jouw website en marketing strategie kunnen verbeteren. We bekijken je huidige website (als je deze hebt) en geven je de volgende stappen die je kan zetten om dichter bij je doelen en dromen te komen. 

GRATIS DOWNLOAD 🚀

Homepagina Blueprint voor Coaches & Experts

Dé 13 essentiële homepagina onderdelen die jouw coaching website moet hebben voor meer bezoekers, leads en klanten.

Hey!

Mijn naam is Jasper.

Webdesign & marketing nerd met een passie voor psychologie, leefstijl en persoonlijke ontwikkeling.

Ik help coaches, personal brands en experts met het visueel maken van hun verhaal door sterke branding, websites, sales funnels & strategieën die zorgen voor verbinding, overtuiging en meer sales.

Het is mijn missie om van jouw website een tool te maken die jouw bedrijf helpt groeien, zodat jij nog meer kan doen waar jij van droomt! 💖 

Dit vind je misschien ook leuk...

gratis Downloads

High-Converting Homepagina Blueprint

26-stappen Website Onderhoud Checklist

Blog Outline & Copy Script Template

Website-fotoshoot-planner

Website Fotoshoot Planner

Waar mag ik de Homepagina Blueprint naartoe sturen?

Gratis Download

Homepagina Blueprint voor Coaches & Personal Brands

Ontdek precies welke onderdelen jouw homepagina nodig heeft om de juiste bezoekers aan te trekken 🚀