Testimonials vragen voor je bedrijf is super belangrijk, want testimonials zorgen voor social proof; het bewijs van anderen dat jouw dienst of product goed is.
Je kan het beste verkoop praatje ooit houden, maar niks is sterker dan de positieve woorden van anderen over jouw diensten en producten.
Maar hoe ga jij ervoor zorgen dat je goede testimonials krijgt van je klanten? Testimonials die echt waarde toevoegen en potentiĂ«le klanten overtuigen om ook met jou samen te werken. En hoe vraag je ĂŒberhaupt om testimonials? Er moet toch iets van een systeem zijn of een manier om deze op een consistente manier binnen te harken?
In dit blog artikel deel ik de 4 stappen die jij kunt toepassen om de best mogelijke testimonials te mogen ontvangen van jouw klanten.
Maar eerstâŠ
Wat zijn testimonials?
Testimonials worden ook wel reviews genoemd en zijn de reacties die klanten achterlaten nadat ze met jou hebben gewerkt. Je klanten vragen om testimonials is super waardevol, want op deze manier laat je zien hoe zij de samenwerking hebben ervaren. Je kunt natuurlijk zelf delen over wat potentiële klanten kunnen verwachten, maar het is krachtiger wanneer anderen dit doen. Dit komt doordat mensen zich identificeren met mensen; ze nemen eerder iets aan van een mens dan van een bedrijf. Reviews zorgen ervoor dat potentiële klanten meer vertrouwen krijgen in je bedrijf, waardoor ze eerder contact met je opnemen.
Onderzoek wijst uit dat 92% van de consumenten testimonials leest wanneer ze overwegen om iets te kopen en 72% geeft aan meer vertrouwen te hebben in een bedrijf wanneer deze positieve reviews heeft.
Kijk ook even naar jezelf en waarop jij je keuzes baseert. Stel, je bent op zoek naar een fotograaf voor een familie fotoshoot in de omgeving Utrecht en je gaat hierop googelen. Je krijgt allerlei resultaten en wanneer je op de locaties klikt, krijg je per fotograaf de reviews te zien. Je ziet bijvoorbeeld een fotograaf in de buurt met 6 reviews en een gemiddelde van 2,5 sterren, maar je komt ook een fotograaf tegen met 67 reviews en 5 sterren. Ze komen allebei uit de omgeving Utrecht, ze fotograferen in dezelfde stijl en ze vragen ongeveer dezelfde prijs. Voor welke fotograaf kies jij? Grote kans dat je kiest voor de fotograaf met meer reviews en 5 sterren! Dit is namelijk voor jou hét bewijs dat dit een goede fotograaf is en je een goede keuze maakt. Daarom worden testimonials en reviews ook wel social proof genoemd.
Wat maakt een testimonial goed?
Het is sowieso fijn wanneer klanten de moeite nemen om een testimonial te schrijven, maar het is nog fijner wanneer deze echt iets toevoegt voor potentiële klanten. Maar wat maakt een testimonial nou echt goed?
Een goede testimonial is:
- Eerlijk
- Authentiek
- Specifiek
- Resultaatgericht
- Volledig
Als bedrijf wil je eerlijke, authentieke en volledige testimonials, want daar zit de toegevoegde waarde. Wanneer klanten niet helemaal eerlijk durven te zijn, worden de testimonials oppervlakkig. Ze zijn kort, niet specifiek en het is onduidelijk wat de samenwerking de klant heeft opgeleverd.
Ze klinken ongeveer zo: âSuper fijne samenwerking en blij met het resultaatâ, âFijne deskundige partij, weten wat ze doenâ of âEcht een aanraderâ.
Daar heb je dus helemaal nada noppes niks aan. Ja, je hebt reviews, maar ze voegen niet zoveel toe. En dat is enorm zonde van de moeite en ruimte op je website.
Daarom deel ik 4 stappen om betere testimonials te vragen, zodat potentiële klanten een beter beeld krijgen van jouw bedrijf, hoe de samenwerking eruitziet en wat voor resultaten je oplevert.
Laten we erin duiken đ
Stap 1: Gebruik een systeem voor het vragen van een testimonial
De eerste stap naar beter testimonials is; zorg dat je een systeem hebt. Misschien vind je het spannend of lastig om testimonials te vragen. Je vergeet het door drukte, vind het een gedoe en de kans is groot dat het onderaan je prioriteiten lijstje staat.
Daarom is het goed om een systeem te gebruiken, zodat je op een consistente en efficiënte manier kunt vragen om testimonials.
Maak bijvoorbeeld een standaard e-mailtekst waarin je vraagt aan de klant of hij of zij een review wil schrijven. Zorg dat je hier makkelijk bij kunt door de tekst in een Word document of in Google Docs te zetten. Via bepaalde mailprogrammaâs, zoals Gmail, kun je ook e-mailtemplates maken. Wanneer je een e-mail wilt versturen, kun je kiezen voor deze template en hem personaliseren. Dat scheelt je een hoop tijd!
Maak het voor je klanten zo makkelijk mogelijk om een testimonial te schrijven
Klanten doen jou een plezier met een testimonial; het levert hen zelf niets op (tenzij je er een actie aan verbindt). Daarom is het belangrijk dat je het schrijven van een testimonial zo makkelijk mogelijk maakt, zodat het je klanten zo min mogelijk tijd en energie kost. Want we weten allemaal, iedereen is druk en de concentratieboog is niet meer wat het was.
Deel bijvoorbeeld de link om een review op Google achter te laten of gebruik een formulier om testimonials op te halen. Vraag dus niet los om een testimonial, maar voeg een call to action toe.
Heb je met de klant samengewerkt in een bepaalde omgeving, zoals Trello of Click-Up? Gebruik dan deze omgeving om een review te vragen. Zo weet je zeker dat je klant de omgeving kent en is het makkelijker om een review achter te laten. Wanneer je opeens een andere omgeving gebruikt loop je het risico dat je klant niet weet hoe het werkt, waardoor de drempel hoger wordt en hij of zij geen review achterlaat.
Vraag om een foto
Foto’s maken testimonials persoonlijker en geloofwaardiger, omdat je een beter beeld krijgt van wie iets heeft gezegd. Ook al ken je diegene niet. Daarnaast stralen fotoâs meer vertrouwen uit en versterk je de social proof.
Wanneer je om een testimonial vraagt, vraag dan ook direct om een foto. Voorkom dat je klant tijd moet besteden aan het zoeken van een goede foto en vraag of je de foto op LinkedIn mag gebruiken voor de review. De profielfotoâs op LinkedIn zijn vaak professioneel en van goede kwaliteit. Dit werkt voor mij in ieder geval heel goed. Het versnelt het proces, je kunt sneller de testimonial delen en de klant hoeft zelf geen moeite te doen.
Heeft je klant geen LinkedIn? Vraag dan of ze een profiel foto willen meesturen die jij mag gebruiken.
Vraag toestemming om de testimonial te mogen delen
Op testimonials en reviews zit auteursrecht, waardoor je ze niet zomaar overal mag delen. Ook als het gaat om reviews op Google. Daarom is het belangrijk om toestemming te vragen aan je klant. Wees zo concreet mogelijk. Geef bijvoorbeeld aan op welke plekken je de testimonial wilt delen, zoals je website en social media, en in welke vorm. Zit de foto er altijd bij of heeft de klant dat liever niet?
Het is handig om gelijk toestemming te vragen wanneer je om een testimonial en foto vraagt, zodat je direct alle informatie hebt. Het maakt niet echt uit op welke manier je het doet als je maar de toestemming zwart op wit hebt om vervelende situaties te voorkomen. Dit kan een bevestiging per mail zijn of het aanvinken van een vakje bij Google Forms.
Zorg voor een follow-up
Ik hoor vaak van klanten dat ze geen testimonials ontvangen als ze daar om vragen en de reden is dat het simpelweg vergeten wordt. Ze zijn superdruk met andere dingen en zoals ik al zei: het schrijven van een review levert hen niets op. Hierdoor is de kans groot dat ze je vraag even parkeren om er later naar te kijken âals ze tijd hebbenâ. Nieuwe taken stapelen zich op en je review verdwijnt naar de onderkant van hen to do lijst.
Tijd voor jou om actie te ondernemen met een zogenoemde follow-up. Een vriendelijke herinnering van jou aan hen, want ondanks dat ze druk zijn willen ze je graag helpen.
Stuur bijvoorbeeld een week later nog een mailtje met âmisschien is mijn mail je ontgaan, maar ik zou het enorm waarderen als je een testimonial achterlaatâ of âik kan me voorstellen dat je door de drukte nog niet bent toegekomen aan het schrijven van een review, maar je zou mij er enorm mee helpenâ. Wacht niet te lang met de follow-up, want dan verlies je het momentum.
Door een review te vragen, vraag je om een gunst en daarom zou ik je adviseren om maximaal 3 keer een herinnering te sturen. Het kan ook helpen om een keer te bellen in plaats van te mailen. Misschien vindt diegene het wel fijner om mondeling een testimonial achter te laten. Als dit zo is, vergeet dan niet schriftelijk toestemming te vragen om de testimonial te mogen delen.
Stap 2: Stel de juiste vragen voor betere testimonials
Zoals ik al zei wil je eerlijke, authentieke en volledige testimonials, want die voegen echt wat toe. Het is social proof waarmee jij je potentiële klanten wilt aanspreken en wilt aanzetten tot actie. Korte, vage en/of oppervlakkige reviews zeggen vaak niet zo veel, waardoor ze een stuk minder waardevol zijn.
Denk aan reviews als âbedankt voor de fijne samenwerkingâ en âdeskundig en persoonlijk advies gekregenâ. Klanten laten dit soort reviews natuurlijk niet expres achter; vaak is het een teken van tijdgebrek of doordat ze niet goed weten hoe zij hun ervaring in woorden kunnen uitdrukken.
Daarom is het belangrijk om zo goed mogelijk te helpen, bijvoorbeeld door het stellen van de juiste vragen. Door vragen te stellen, help je klanten op weg Ă©n geef je richting.
Vragen die jij kunt stellen aan klanten voor betere testimonials:
- Welk probleem had je? / Waar liep je tegenaan? / Waar had je hulp bij nodig?
- Hoe hebben wij jou hiermee geholpen?
- Waarom heb je voor ons gekozen?
- Was er iets wat je vooral aansprak? / Wat sprong eruit?
- Was er een moment waarbij je dacht âyes, ik heb de juiste keuze gemaakt om met deze partij samen te werkenâ?
- Hoe zou je ons bedrijf omschrijven?
- Wat vond je het fijnst aan onze samenwerking?
- Welke ontwikkeling heb je gemerkt na onze samenwerking? / Wat heeft onze samenwerking jou(w bedrijf) opgeleverd?
- Hoe zou je de samenwerking omschrijven?
- Wat zou je zeggen als je ons zou aanbevelen aan een vriend(in)?
Maak het beantwoorden van de vragen zo makkelijk mogelijk. Denk onder andere goed na over een duidelijke vraagstelling en op welke manier je de vragen deelt. Deel ze bijvoorbeeld niet via een pdf-bestand dat niet kan worden bewerkt.
Ik raad je aan om een formulier te maken in Google Forms, Typeform (gratis tot 10 vragen) of een formulier op je website. Een Wordbestand kan, maar dit is een grotere drempel omdat ze meer handelingen moeten uitvoeren.
Stap 3: Herschrijf en bewerk testimonials
Je klant heeft de vragen beantwoord en een mooie review achtergelaten, top! Deze kun je â na toestemming â gebruiken, maar controleer hem ook altijd even. Soms loopt de testimonial niet helemaal lekker. Bijvoorbeeld door spelfouten of een onlogische zinsopbouw. Ook kan het zijn dat de klant al je vragen heeft beantwoord, maar de antwoorden nog geen mooie review vormen. Om het maximale eruit te halen, kan het slim zijn om hem te finetunen. En met finetunen bedoel ik echt het noodzakelijke, want je wilt niet aan de authenticiteit van de review zitten. Je kunt spelfouten verbeteren, een review maken van de gegeven antwoorden of bijvoorbeeld een suggestie doen voor een andere opbouw.
Het kan ook zijn dat je een uitgebreidere review wilt inkorten om bijvoorbeeld te gebruiken voor je website of om de kern uit te lichten. Wanneer je een testimonial aanpast, herschrijft en/of inkort, is het belangrijk om goedkeuring te vragen aan de klant. Zo weet je zeker dat de inhoud nog klopt en het matcht met hoe de klant het bedoelde.
Stap 4: Plaats testimonials online
Deze stap klinkt misschien logisch, maar ik zie het nog zo vaak gebeuren dat klanten een review ontvangen en deze vervolgens ergens laten verstoffen. Zo zonde, want die ene review kan het verschil maken of een potentiële klant wel of niet kiest voor jouw bedrijf. Dus plaats je testimonials online! Op je website, social media, gebruik ze in e-mails ⊠noem maar op.
Mocht je al honderden reviews hebben ontvangen, zorg er dan voor dat het geen overkill wordt. Ga niet hele websitepaginaâs vullen met allerlei testimonials, maar denk slim na over welke testimonial je waar deelt.
Heb je bijvoorbeeld een review die meer vertelt over jou als persoon en je aanpak? Plaats deze dan op je Over mij pagina. Gaat een review over een bepaald aanbod? Zet deze dan op de salespagina. Komen in een bepaalde review de kernwaarden van je bedrijf goed naar voren? Deel hem via social media. Op deze manier speel je heel gericht in op de situatie van potentiĂ«le klanten en zorg je voor social proof op de juiste plekken. Liever 8 goede testimonials verspreid over je website dan Ă©Ă©n hele pagina vol met ânet niet testimonialsâ. â40 net niet testimonialsâ maken samen net niets. Je snapt het wel.
Goede testimonials zijn onmisbaar voor jouw bedrijf
Testimonials zijn onmisbaar als social proof voor je bedrijf en helpen jou om potentiële klanten te overtuigen van jouw diensten, producten en jou. Dit doe je met eerlijke, authentieke, specifieke en resultaatgerichte testimonials. Door gebruik te maken van een handig systeem voor het vragen van je testimonials zorg jij voor een consistente flow van goede testimonials.
Benieuwd hoe en waar jij deze reviews het beste op je homepagina kunt plaatsen? Download dan onze homepagina blueprint.