Je besteedt elke week of elke maand veel aandacht aan het schrijven van goede blogartikelen. Je stopt er al jouw passie, kennis en energie in, zodat je lezers er ook echt wat aan hebben.
Maar elke keer nieuwe blogonderwerpen bedenken is best lastig en blogartikelen schrijven kost aardig wat tijd. Zeker als je het goed wilt doen.
Een onderzoek van Orbit Media toont aan dat een goed blogartikel gemiddeld 4 uur kost.
Maar levert het je ook wat op?
Vaak wordt een blogartikel één keer gedeeld via social media en via een e-maillijst en dat is dat. Of toch niet?
In dit artikel deel ik 5 manieren om jouw blogartikel te hergebruiken en om te toveren tot nieuwe stukken content.
Wat is het hergebruiken van content?
Het hergebruiken van content betekent dat je van je huidige content nieuwe stukken content maakt. Door jouw content te hergebruiken, benut je optimaal de content die je al hebt op verschillende manieren.
Wanneer je bijvoorbeeld een blogartikel schrijft, kun je hier meerdere stukken content van maken zoals social media posts, een mail of een podcastaflevering.
Zo vergroot jij je bereik en de kans dat iemand jouw post of blog gaat lezen.
Een vraag die ik veel krijg is “Maar post ik dan niet te veel van hetzelfde?” en “zal mijn doelgroep dat gaan zien en misschien irritant gaan vinden?”
Mensen zijn druk, algoritmes laten niet alles aan iedereen zien en iedereen heeft een bepaalde voorkeur voor content. Sommige mensen lezen liever en andere luisteren graag naar een podcast. Kleine kans dat iemand het vervelend gaat vinden om jouw content in verschillende formats terug te zien als ze deze überhaupt allemaal te zien krijgen.
Dus gebruik de kracht van herhaling om zoveel mogelijk mensen te bereiken.
Maar waar begin je?
Ik raad je aan om te beginnen met het schrijven en plaatsen van blogartikelen en deze om te toveren in nieuwe content. En dit is waarom …
Blogartikelen hergebruiken voor nieuwe stukken content
Ik raad mijn klanten altijd aan om te beginnen met bloggen als ze dit nog niet doen.
Waarom?
Heel simpel: hoe meer content jij op je website hebt staan, hoe groter de kans dat je wordt gevonden op Google via bepaalde zoekwoorden. En hoe vaker jij gevonden wordt, hoe groter de kans is dat jij meer klanten aantrekt.
Wanneer jij je content niet op je website zet (zoals een blogartikel) maar bijvoorbeeld alleen maar deelt via social media of per mail, loop je heel wat kansen mis om gevonden te worden en nieuwe mensen te bereiken.
Blogartikelen op je website blijven altijd bestaan en vindbaar, tenminste … zolang je website online is en Google bestaat. Daarom is het goed om je blog te zien als de basis van je contentstrategie en van hieruit nieuwe stukken content te creëren.
Dus tijd om jouw blogartikelen te hergebruiken!
5 manieren om een blogartikel te hergebruiken voor nieuwe stukken content
1. Maak social media posts
Deel je blogartikel niet alleen via 1 social media post, maar hergebruik de content voor meerdere posts. Heb je bijvoorbeeld een blogartikel geschreven en geef je hierin tips over een bepaald onderwerp? Maak per tip een aparte post en deel de content op verschillende manieren.
Deel bijvoorbeeld:
- Een bepaald feitje uit het blogartikel. Wat vind je hier interessant aan? Wat heeft je doelgroep aan dit feitje? En wat kun jij hierover zeggen vanuit jouw expertise?
- Statistieken. Statistieken doen het vaak heel goed, zeker op social media, omdat je doelgroep snel een beeld krijgt van een bepaalde verhouding of uitkomst. Door een statistiek uit te lichten, zorg je voor een andere invalshoek.
- Tips. Zoals ik net al zei kun je per tip een social media post maken. Houd het dan niet alleen bij ‘Dit is tip 1’, maar ga hier dieper op in.
- Een statement of quote. Bevat je blogartikel een statement of een quote? Deel het om de aandacht te trekken, want mensen maken in a split second de afweging of ze het eens of oneens zijn. Hoe ze er ook tegenover staan, ze zijn getriggerd.
- Highlights. Deel bijvoorbeeld de belangrijkste resultaten uit het blogartikel.
- Een samenvatting. Wanneer mensen geen tijd (of zin) hebben om het hele blogartikel te lezen op je website, kun je ook een samenvatting maken voor social media.
- Advies. Heb jij een bepaalde mening of visie en deel je deze in het blogartikel? Deel ‘m ook op social media en geef advies vanuit jouw expertise.
- Voorbeelden. Bevat je blogartikel voorbeelden? Gebruik ze voor social media posts! Licht er telkens eentje uit om op verschillende manieren jouw doelgroep aan te spreken.
Om jou een beter beeld te geven van hoe jij je blogartikel kunt hergebruiken voor social media, deel ik wat opties.
Op Instagram kun je op verschillende manieren de content uit je blogartikel hergebruiken; je kunt foto’s, video’s, reels, stories en carrousel posts delen of live gaan. Goed om te kijken welke content je het best op welke manier kunt hergebruiken.
Je kunt bijvoorbeeld statistieken delen als foto, maar ook als carrousel post en hierover stories maken. Zo hergebruik je op verschillende manieren dezelfde content. Plaats dit niet allemaal achter elkaar, maar verspreid het over een langere periode.
Facebook heeft dezelfde opties als Instagram, maar het kan zijn dat je hierop een andere doelgroep aanspreekt. Kijk daarom per social medium goed op welke manier jij je blogartikel het best kunt hergebruiken.
Maak van je blogartikel verschillende LinkedIn posts door telkens iets anders uit te lichten. Denk aan het delen van een quote en het geven van een toelichting of deel een slideshow met tips.
Ook kun je jouw blogartikel delen als artikel op LinkedIn. Bedenk hierbij goed wat je doel is: wil je meer website bezoekers? Deel dan verschillende onderdelen en verwijs naar het blogartikel op je website.
2. Gebruik het blogartikel voor je podcast
Wanneer jij een blogartikel hebt geschreven, heb je alle informatie en kennis nog goed in je hoofd zitten. Hierdoor is het makkelijker om erover te praten en de content te hergebruiken voor jouw podcast. Gebruik je blogartikel als een soort script en lees deze op.
Op dit moment zijn videopodcasts erg populair en daarom is het slim om de podcastaflevering als video op te nemen. Hiervan kun je kortere filmpjes maken en delen op social media als teaser. Hierbij is het beter om de inhoud zo veel mogelijk uit je hoofd te leren en de kijker aan te spreken in plaats van het op te lezen.
3. Maak van je blogartikel verschillende e-mails
Als het goed is heb je al een e-maillijst of ben je er eentje aan het opbouwen en is de kans groot dat je weleens blogartikelen per mail hebt gedeeld op een manier als: ‘Hallo [NAAM], hierbij een nieuw blogartikel over onderwerp X. Dit is de link.’
Doe dat maar niet.
Op deze manier gaan weinig mensen op je link klikken om je blogartikel te lezen en dat is zonde. Mensen hebben zich ingeschreven voor de e-maillijst omdat ze jouw content interessant vinden en meer willen weten. Daarom is het belangrijk om (meer) waarde toe te voegen.
Je kunt een blogartikel hergebruiken voor meerdere e-mails, maar zorg voor genoeg afwisseling.
Deel niet elke keer de link naar je blogartikel voor meer informatie, maar kijk op welke verschillende manieren jij waarde kunt toevoegen.
Deel in de eerste e-mail bijvoorbeeld de link en zorg in de andere e-mails voor andere call to actions, zoals het inplannen van een kennismakingsgesprek of verwijs naar een bepaald aanbod.
Stel dat je een blogartikel hebt geschreven waarin je tips geeft over een bepaald onderwerp, dan kun je e-mails delen over:
- De verschillende tips. Licht elke tip uit en ga hier dieper op in.
- Een bepaald resultaat of bepaalde situatie. Wat valt je op rond dit onderwerp? Wat gaat er vaak mis? Deel een oplossing, zodat de mensen op je e-maillijst direct waarde krijgen.
- De highlights. Deel de belangrijkste informatie en verwijs naar het blogartikel.
4. Hergebruik het blogartikel voor een digitaal product
Heb je een heel populair blogartikel? Maak hiervan een zogenoemde content upgrade, zoals een e-book of checklist.
Met een content upgrade geef je iets extra’s wat niet in je blogartikel staat. In een e-book kun je net wat dieper in op bepaalde onderdelen van het blogartikel en met een checklist maak je jouw blogartikel concreter met bijvoorbeeld een stappenplan.
Maak van het digitale product een gratis weggever of neem het op in je aanbod. Je kunt het ook gratis delen via je e-maillijst. Denk hierbij wel goed na over de call to action en voeg bijvoorbeeld een kennismakingspagina toe aan je product, zodat mensen makkelijk en snel contact met je kunnen opnemen.
5. Maak van je blogartikel een webinar
Wanneer je een blogartikel hebt geschreven over een onderwerp dat enorm leeft, kun je eraan denken om hiervan een webinar te maken. Voor een webinar moeten mensen een aantal gegevens achterlaten, zoals hun e-mailadres, en vergroot je jouw bereik. Daarnaast voelt een webinar persoonlijker aan, omdat ze een gezicht erbij hebben en zijn de percentages van deelnemers die klanten worden via webinars heel groot.
Lees tijdens een webinar niet het blogartikel voor, maar licht bepaalde stukken uit die relevant zijn om verder uit te diepen. Heb je bijvoorbeeld een aantal vragen gekregen over een bepaald onderdeel? Hergebruik dit voor je webinar en vertel hier meer over.
Het is aan jou of je het webinar gratis aanbiedt of er geld voor vraagt. Het is mogelijk om je webinar op te nemen, zodat mensen het op elk moment kunnen (terug)kijken.
Deze opname kun je dan toevoegen aan je aanbod als betaald product of als een gratis weggever om meer mensen op je mailing lijst te krijgen.
Extra tips voor het hergebruiken van je blog artikelen
Hergebruik je blogartikel op een slimme manier om het maximale uit je content te halen door:
- Het voor een langere periode te hergebruiken. Verspreid het over een maand of langer afhankelijk van de hoeveel content die je hebt gemaakt.
- Het evergreen te maken.
- Het op verschillende manieren te delen.
Hergebruik het blogartikel voor een langere periode
Met de voorbeelden die ik noem kun je enorm veel nieuwe content creëren vanuit je blogartikel. Denk goed na over hoe je deze posts gaat verdelen over de maand of maanden.
Deel niet alles te snel achter elkaar en kijk ook naar andere content en onderwerpen die je met je doelgroep wilt delen. Zorg voor een goede balans tussen zodat het overzichtelijk blijft en je niet te veel verschillende dingen door elkaar deelt, maar je wil ook niet 7 dagen lang hetzelfde roepen.
Extra tip: maak op basis van je blogartikelen een contentkalender en zet hierin wat je wanneer deelt en op welke manier om te voorkomen dat je dezelfde soort content creëert. Gebruik bijvoorbeeld Buffer als contentkalender zodat je de hele maand al kunt inplannen. Buffer plaatst de post voor jou.
Maak de content evergreen
Evergreen content is content die altijd kan blijven bestaan doordat het tijdloos is en niet is verbonden aan een actualiteit. Denk bijvoorbeeld aan de informatie op je website; je Over mij pagina kan jaren mee, omdat het is zoals het is. Natuurlijk kun je soms wat informatie weghalen of toevoegen, maar in principe staat de basis.
Zo werkt evergreen content ook. Door van je blogartikel evergreen content te maken, vergroot je op een duurzame manier je vindbaarheid. Heb jij bijvoorbeeld een blogartikel geschreven wat te maken heeft met je aanbod? Hergebruik de content om veelgestelde vragen op te stellen en zet deze op je Aanbod pagina. Evergreen content kan ook een e-book zijn dat mensen op elk moment kunnen downloaden en relevant blijft.
Hergebruik de content uit het blogartikel op verschillende manieren
Je blogartikel op verschillende manieren hergebruiken heeft soms tijd nodig. Wanneer je dit niet gewend bent, kan het even zoeken zijn. Sla daarom dit blogartikel op, zodat je de verschillende opties makkelijk kunt terugvinden, of maak zelf een lijstje om naast je blogartikelen te houden.
Kies ook de manieren die passen bij jouw bedrijf en doelgroep. Wanneer jij bijvoorbeeld weet dat je doelgroep niets met video heeft, heeft het weinig zin om je tijd te besteden aan videopodcasts. Probeer ook dingen uit, want als je het niet probeert weet je ook niet wat werkt.
Haal het maximale uit jouw blogartikel
Vaak denk je ‘ik schrijf een blogartikel en klaar’, maar er valt zo veel meer uit te halen. Door op een slimme manier de inhoud van je blogartikel te hergebruiken heb je voor een maand – of langer – aan content. Ook is deze content vaak van betere kwaliteit, omdat je er goed over hebt nagedacht. Door je blog als basis van je contentstrategie te zien, versterk jij je online positionering en wordt content maken een eitje.