Als je besluit voor jezelf een onderneming te beginnen dan is het de kunst om dit natuurlijk helemaal duidelijk in kaart te brengen wat je precies van plan bent. Heb je genoeg onderzoek gedaan, je verdiept in enige concurrentie en voor jezelf een duidelijk beeld en plan heb hoe jij dit wilt gaan aanpakken, dan is het tijd om stappen te maken. Er komt heel wat bij kijken als je een voor jezelf gaat beginnen en daarom is het belangrijk om echt hiervoor de tijd te nemen, dingen goed uit te zoeken voor je de stap maakt. Wees niet bang voor wat gaat komen, zie niet direct beren op de weg maar kijk wel naar eventuele valkuilen die in verte op de loer liggen. Wees voorbereid!
Juist, de eerste stappen zijn gezet en je hebt duidelijk in kaart gebracht wie jij bent, wat je wilt gaan doen en welk publiek je wilt bereiken. Tijd om je bedrijf een mooi jasje te geven en dan kom je aan bij het kiezen van een mooie bedrijfsnaam. Voor de één een hele snelle en duidelijke keuze, voor de andere iets om goed over na te denken, advies bij andere te vragen en namen naast elkaar te leggen. Als je zover bent en weet hoe jij je geweldige nieuwe onderneming gaat noemen dan is het hoog tijd om een beeld te laten maken voor je onderneming, een logo!
Zorg dat jouw toekomstige klanten je onthouden
Een logo kan je zelf maken maar je kunt ook een logo laten maken. Je naam in combinatie met het logo moeten in een oogopslag kunnen vertellen wie jij bent, wat je bedrijf biedt en waar je voor staat. De kunst van een logo is, is om het zo simpel mogelijk te houden. Details zijn altijd mooi, maar hou je het simpel dan is het vele malen duidelijker en daar draait het natuurlijk om. Mensen, toekomstige klanten moet jouw bedrijf namelijk onthouden en het is nou eenmaal zo, simpele dingen slaan we beter op.
Kies de juiste kleuren
Daarnaast is het belangrijk dat ook qua kleurstelling het logo simpel blijft. Natuurlijk zijn er merken en bedrijven die geweldige opvallende creatieve logo´s hebben vol kleuren en prints, toch is eenvoud in kleur een punt van herkenning en oogt vaak vertrouwd. Dit neem je vervolgens ook weer mee in het ontwerp van je website. Het is belangrijk om een website zo in te richten dat het duidelijk is en niet te onrustig voor de mensen die erop komen. Daarom worden websites ook vrijwel ingericht met een klein kleurenpalet die aansluit bij de rest van je huisstijl.
Zorg dat je bedrijfsnaam leesbaar is
Als iemand een onderneming voor zichzelf begint, dan zie je vaak dat hij/zij zijn eigen naam ervoor gebruikt. Dit kan in vele branches prima werken. Al let er wel op dat je herkenbaar en wilt opvallen tussen al die andere 100000 ‘de Vries B.V.’ of ‘Kapsalon Anita’. Voor dit soort logo’s wordt er vaak gebruik gemaakt van een standaard of juist sierlijk font. Let er dan vooral op dat de tekst goed leesbaar is.
Een tagline/slogan gebruiken
Als extra aandacht puntje die overigens heel belangrijk is om de grootste vraag van je toekomstige klanten te beantwoorden, wie ben jij, wat doe je, ofwel, de Tagline. Een Tagline is ontzettend belangrijk. Het is namelijk de bijschrift in de buurt van het logo. Dit moet namelijk antwoord geven op de vraag die mensen stellen, ‘wie ben jij’. ‘wat doe jij’, ‘wat kan ik hier vinden’. Deze komt ook weer terug op je website en speelt daarbij een belangrijke rol. Waar moet je op letten bij het maken van een goede tagline:
- Hou het kort
- Gebruik geen abstracte woorden
- Schrijf niet in hoofdletters, dit komt schreeuwerig over
- Gebruik geen punt aan het eind
Wil je een eigen onderneming beginnen en wil je een logo laten ontwerpen? Of heb je al een huisstijl en wil je graag een re-design? Bij Coolpixel maken wij ook een compleet huisstijl pakket voor je. Je ontvangt van ons 3 verschillende logo designs die aansluiten bij je wensen.