Er zijn zo veel mogelijkheden als het gaat om gratis weggevers, maar aan wat voor gratis weggever moet je denken als je een coach of expert bent? In dit blogartikel vertel ik meer over wat een gratis weggever inhoudt, waarom het belangrijk is, wat een gratis weggever goed maakt en deel ik ideeën die jij kunt gebruiken!
Geen zin om het hele artikel te lezen?
👉 Klik hier om direct de 16 gratis weggever ideeën bekijken voor coaches & experts.
Wat is een gratis weggever?
De naam zegt het al: je geeft iets gratis weg. Tenminste … in ruil voor een e-mailadres. Een gratis weggever wordt ook wel een freebie of lead magnet genoemd en is vaak iets wat je bezoekers downloaden zoals een e-book of een checklist.
Waarom is een gratis weggever belangrijk om aan te bieden?
Het is interessant om een gratis weggever aan te bieden om deze twee redenen:
- Jij krijgt e-mailadressen van potentiële klanten.
- Potentiële klanten kunnen op een laagdrempelige manier kennismaken met jou en je aanbod.
Jij krijgt e-mailadressen van potentiële klanten
Het hebben van e-mailadressen van potentiële klanten is zo waardevol, want e-mailmarketing is enorm effectief. Dit komt doordat e-mailmarketing een stuk persoonlijker is dan bijvoorbeeld social media. Je kunt heel gericht jouw boodschap en aanbod delen met potentiële klanten waarvan jij weet dat ze interesse hebben, want anders hadden zij zich niet ingeschreven voor je gratis weggever.
Kennismaken met jou en je aanbod
Vaak worden gratis weggevers gedownload door potentiële klanten die wel interesse hebben in wat je doet, maar er nog niet klaar voor zijn om iets van je te kopen. Misschien hebben zij je net ontdekt of gaat het om een grote(re) investering. Met jouw weggever kun je hierop inspelen door ze te voorzien van de juiste informatie en ervoor zorgen dat ze de volgende stap zetten, bijvoorbeeld contact opnemen.
Met je gratis weggever wil je dus niet zomaar meer abonnees voor je mailinglijst, maar je wilt potentiële klanten aantrekken die interesse hebben in jou en je aanbod.
Moet je meerdere gratis weggevers aanbieden?
Of je meerdere gratis weggevers moet aanbieden hangt vooral af van het doel en de doelgroep. Wanneer jij een hele brede doelgroep aanspreekt met verschillende interesses en behoeften, kan het slim zijn om meerdere gratis weggevers aan te bieden.
Een Vitaliteitscoach kan zich bijvoorbeeld richten op bedrijven én op ondernemers, maar deze twee groepen hebben verschillende interesses en behoeften. Als bedrijf wil je weten hoe je ziekte en/of uitval van medewerkers kan voorkomen; als ondernemer ben je meer geïnteresseerd in tips & tricks voor een gezonde balans tussen werk en privé.
Als je nog geen gratis weggever(s) hebt en je wilt ermee beginnen, raad ik je aan om voor een “basis” weggever te gaan die relevant is voor de gehele doelgroep óf dat je een weggever aanbiedt aan de grootste groep.
Je kunt later altijd nog gratis weggevers aanbieden waarmee jij je specifiek richt op bepaalde groepen of onderwerpen. Dit soort weggevers kun je bijvoorbeeld heel makkelijk koppelen aan blogartikelen. Op deze manier spreek je jouw doelgroep aan op een bepaalde interesse en vergroot je de kans dat zij zich inschrijven voor je weggever.
Wat maakt een gratis weggever goed?
Maak geen gratis weggever om het hebben van een gratis weggever. Ik zie veel ondernemers de fout maken om zomaar een weggever aan te bieden, zonder doel of doelgroep. Dit kost je veel tijd en levert je weinig op.
Een goede gratis weggever is specifiek, waardevol en helpend, actiegericht, makkelijk te consumeren en zorgt ervoor dat je indruk maakt.
Maak het specifiek
Vaak begint de klantreis van potentiële klanten bij je website en gratis weggever. Ze zijn ergens in geïnteresseerd, willen hier meer over weten en schrijven zich in voor jouw gratis weggever. Zorg ervoor dat jij inspeelt op deze interesse door het specifiek te maken.
Wat is de interesse? Naar welke informatie zijn potentiële klanten op zoek? Wat kun jij hen aanbieden?
Je bent natuurlijk zelf superenthousiast over je aanbod, maar overspoel potentiële klanten hier niet mee. Ze zijn op zoek naar bepaalde informatie, dus richt je daar op.
Geef waarde en help
Met jouw gratis weggever wil jij potentiële klanten een beeld geven van wat je doet, maar je wilt ze vooral helpen. Ze hebben een bepaalde interesse en/of lopen ergens tegenaan, dus zorg ervoor dat jij hierop aansluit met je gratis weggever en deel waarde.
Als je een gratis weggever aanbiedt met ‘5 tips voor een gezondere werkplek’ en je vertelt alleen maar over je aanbod en over wat je doet, zien potentiële klanten jouw gratis weggever niet als helpend en zeker niet als waardevol. Hierdoor kunnen zij zich misleidt voelen, waardoor ze afhaken; ze gooien je weggever in de digitale prullenbak, schrijven zich uit voor de mailinglijst en komen niet meer bij jou terug.
Maak het actiegericht
Zorg ervoor dat je gratis weggever actiegericht is. Hiermee bedoel ik dat je jouw gratis weggever zo specifiek en helpend mogelijk maakt, zodat potentiële klanten zelf aan de slag kunnen. Dit is een stap die veel ondernemers spannend vinden; als potentiële klanten zelf aan de slag kunnen, waarom zouden ze dan je aanbod kopen?
Je geeft niet alles in één keer weg, maar je helpt potentiële klanten op weg. Op deze manier zien zij de meerwaarde van jou en je aanbod, waardoor de kans groter is dat ze je aanbod kopen.
Maak het makkelijk te consumeren
Potentiële klanten zijn op zoek naar bepaalde informatie. Misschien willen ze meer weten over een bepaald onderwerp of lopen ze ergens tegenaan. Ze googelen hierop en komen jouw website met je gratis weggever tegen. Top, ze schrijven zich meteen in om de antwoorden te krijgen waarnaar zij op zoek zijn.
Maar ze openen de gratis weggever en ze raken overweldigd door alles wat ze zien.
Een onoverzichtelijke lay-out, lange stukken tekst, geen beelden, heel veel pagina’s … je wilt natuurlijk zo veel mogelijk delen, maar zorg ervoor dat je gratis weggever makkelijk te consumeren is.
Nogmaals: potentiële klanten zijn op zoek naar iets specifieks, dus maak het specifiek en geef de informatie die zij nodig hebben. Heb je andere informatie die je wilt delen? Maak er een aparte gratis weggever van.
Maak indruk
Je wilt een goede indruk maken, zodat potentiële klanten je onthouden. Ook na het ontvangen van je gratis weggever. Ze hebben zich namelijk ingeschreven voor jouw mailinglijst en je wilt dat ze je naam herkennen en direct enthousiast worden als ze nieuwe mails van jou ontvangen.
Misschien herken je het wel: je krijgt “opeens” mails van iemand, maar je hebt geen idee waarom. Waarschijnlijk heb je een keer een gratis weggever gedownload, maar heeft diegene geen indruk op je gemaakt. Wat doe je? Je schrijft je uit.
Meten is weten
Wil je weten hoe jouw gratis weggever het doet? Duik in de cijfers, bijvoorbeeld in het conversiepercentage. Dit percentage wordt bepaald door het aantal mensen dat de weggever ziet en het aantal mensen dat de weggever daadwerkelijk download.
Gratis weggevers met een goed conversiepercentage lossen vaak snel een specifiek probleem op. Dus de weggever geeft antwoord op een specifieke vraag, waardoor potentiële klanten verder kunnen.
Maar wat is een goed conversiepercentage voor jouw gratis weggever?
Uit een studie van Sumo komt naar voren dat gemiddeld 1,95% van de mensen die de gratis weggever ziet, zich aanmeldt.
Dus als dit jouw conversiepercentage is of je zit hoger, doe je het super! Het laagste conversiepercentage zit rond de 0,8% en het hoogste rond de 6,5%.
Jouw conversiepercentage berekenen
Door het berekenen van het conversiepercentage krijg je een goed beeld van hoe jouw gratis weggever presteert en kun je de afweging maken of je hem moet aanpassen. Zit jij onder het gemiddelde? Dan is het goed om jezelf de volgende vragen te stellen:
- Spreekt de titel potentiële klanten aan?
- Speel ik in op een bepaalde interesse of behoefte?
- Maak ik duidelijk wat potentiële klanten kunnen verwachten van de gratis weggever?
- Is de content actie gericht? Kunnen ze hier direct mee aan de slag?
Je berekent jouw conversiepercentage door het aantal inschrijvingen voor de gratis weggever te delen door het aantal website bezoekers die jouw weggever hebben gezien.
Dus stel je voor dat 1.000 website bezoekers jouw gratis weggever hebben gezien en 20 daarvan schrijven zich in, dan is jouw conversiepercentage:
20/1.000 x 100% = 2%.
Gebruik de data en cijfers uit jouw Google Analytics om je conversiepercentage te berekenen.
Heb je nog geen Google Analytics account? Of weet je niet goed hoe je alles moet instellen en meten? Wij helpen je graag verder. Plan hier een vrijblijvende kennismaking.
16 gratis weggever ideeën voor coaches en experts
Ben je een coach of expert? Dan zijn deze 16 gratis weggever ideeën iets voor jou! Om de juiste vorm te kiezen is het belangrijk dat jij je potentiële klanten als uitgangspunt neemt. Je maakt de gratis weggever voor hen dus zorg dat het aansluit. Met andere woorden: als jij vaak met video werkt en dit bij je doelgroep past, maak dan geen gids.
De ideeën voor een gratis weggever:
- E-book. Misschien wel de bekendste weggever. Een e-book kun je zien als een beknopt boek over een bepaald onderwerp.
- Gids. Een gids is vaak uitgebreider dan een e-book en hierin behandel je meerdere onderwerpen binnen een bepaald thema.
- Checklist. Wie houdt er niet van een checklist?! Een checklist is bedoeld om potentiële klanten op weg te helpen. Bijvoorbeeld een checklist om je website te optimaliseren.
- Cheatsheet. Dit lijkt op een checklist, maar het grote verschil is dat een cheatsheet vaker toepasbaar is. Denk bijvoorbeeld aan een cheatsheet voor het voeren van een salesgesprek.
- Webinar. Een webinar kun je live geven, maar ook aanbieden als opname (replay). In een webinar kun je vaak meer informatie kwijt en sommigen vinden het fijner om iets te horen dan te lezen.
- Challenge. Daag potentiële klanten uit om iets te doen. Wil jij als Vitaliteitscoach potentiële klanten laten zien wat het effect is van een goede ochtendroutine? Organiseer een challenge met allerlei tips & tricks, zodat zij direct jouw werk kunnen ervaren.
- E-mail minicursus. Vaak heb je al veel informatie en kennis gedeeld over een bepaald onderwerp via je blog of social media. Met een e-mail minicursus bundel je dit en neem je potentiële klanten hierin mee.
- Werkboek. Wil jij dat potentiële klanten niet alleen de informatie tot zich nemen, maar ook aan de slag gaan? Dan is een werkboek een interessante gratis weggever. Denk aan het concretiseren van je personal brand of deel opdrachten hoe je als ondernemer meer tijd kunt besparen.
- Template. Lever jij bepaalde dingen op, zoals websites, teksten of huisstijlen? Maak hiervan een template, zodat potentiële klanten alvast zelf aan de slag kunnen.
- Quiz. Zet een quiz op je website en als potentiële klanten de uitslag willen ontvangen, moeten ze hun e-mailadres invullen. Zorg er wel voor dat de uitslag daadwerkelijk van meerwaarde is.
- Whitepaper. Met een whitepaper deel je vaak kennis en informatie voor meer verdieping, denk aan cases, bepaalde cijfers en onderzoeken.
- Printable. Een printable is iets wat je uitprint om te gebruiken, zoals een planner, agenda of schema.
- Video. Je kunt ook een video delen als weggever. Denk aan een instructievideo of een video waarin je allerlei tips geeft.
- Boek. Heb je een boek geschreven over jouw vak? Je kunt het gratis weggeven, maar je kunt ook een aantal hoofdstukken delen als een soort sneak peek. Houd hierbij wel rekening met de verzendkosten.
- Coachsessie. Vraag potentiële klanten om hun e-mailadres achter te laten voor een gratis coachsessie. Je kunt dit aan iedereen weggeven of de sessie verloten.
- Starterpack. Wil jij potentiële klanten alvast op weg helpen en/of iets meegeven van je aanbod? Met een starterpack geef je potentiële klanten de benodigdheden, zodat zij verder kunnen. Een starterpack kan bestaan uit een aantal gratis weggevers, zoals een checklist, een gids en een video.
Iedere coach en expert kan een gratis weggever aanbieden
‘Maar wat kan ik aanbieden als gratis weggever?’ is een vraag die ik vaak krijg en er zit vast een idee tussen die voor jou en je potentiële klanten werkt. Maak niet zomaar een weggever, maar neem je potentiële klanten als uitgangspunt; wat willen zij weten? Zo spreek je ze gerichter aan, wordt jouw weggever vaker gedownload, zorg je voor een hoog conversiepercentage én vergroot je de kans dat ze je aanbod kopen en klant worden.
Hulp nodig met het maken of bedenken van je gratis weggever? Plan direct een gratis kennismaking in onze agenda.