Hoe krijg jij je eerste 10 klanten als coach [9 strategieën]

hoe-krijg-jij-je-eerste-klanten-als-coach

Je hebt de stap gezet en je bent begonnen als coach, gefeliciteerd! Misschien droomde je hier altijd al van, heb je het ondernemerschap net ontdekt of deed je heel iets anders en weet je nu waar je hart ligt … hoe dan ook, de eerste stap is gezet! En nu is het tijd voor de volgende stap, namelijk je eerste 10 klanten als coach. Maar hoe kom je aan die klanten? Ik deel 9 strategieën die jij kunt toepassen! 

#1 Spreek tijdens events en congressen en/of geef (live) workshops

Wanneer je een spreker bent op een event of congres, word je al snel gezien als expert op jouw vakgebied. Mensen maken tijd en ruimte vrij om naar jou te luisteren, waardoor je boodschap veel beter aan komt. Het maakt niet uit of het een betaalde klus is of niet; het is belangrijk om letterlijk je podium te pakken, zodat potentiële klanten jou (beter) leren kennen. 

Om ervoor te zorgen dat ze niet alleen luisteren naar je verhaal, maar ook echt actie ondernemen is het slim om er een call to action aan te hangen. Bied bijvoorbeeld een kennismaking aan, zodat potentiële klanten hun verhaal kunnen delen en jij tips en adviezen kunt geven. Als een soort tipje van de sluier. Je kunt ook strategiesessies of een ander aanbod verloten. Zo speel je in op de interesse én laat je zien wat je doet. Hierdoor vergroot je de kans dat hij of zij voor een langere tijd coaching wil.

Probeer aan te sluiten bij een event of congres dat al wordt georganiseerd, want zoiets zelf organiseren kost heel veel tijd. Daarnaast wil je juist je bekendheid vergroten en nieuwe mensen bereiken; dit is lastiger wanneer jij zelf de afzender bent.

Je kunt ook (live) workshops geven. Denk bijvoorbeeld aan een workshop over de strategie die jij toepast en dat je deze stap voor stap doorloopt, zodat anderen ‘m kunnen toepassen op hun eigen onderneming. Zo ga je direct met elkaar aan de slag en krijg je als coach ook een goed beeld van waar je potentiële klanten tegenaan lopen. Voor hen is het fijn dat ze op een laagdrempelige manier kunnen ervaren hoe het is om met jou te werken en wordt de stap minder groot om te kiezen voor coaching. 

#2 Organiseer (gratis) webinars

krijg-je-eerste-klanten-als-coach

Webinars zijn digitaal en vaak is het zo dat potentiële klanten er live bij kunnen zijn. Na de webinar krijgen alle deelnemers nog een replay om het terug te kijken. Ook handig voor de deelnemers die er niet bij konden zijn. Met webinars bereik je veel mensen in één keer. Andere voordelen van (gratis) webinars zijn:

  • Je genereert nieuwe leads.
  • Het bespaart tijd en geld.
  • Je kunt webinars automatiseren en/of (grotendeels) hergebruiken.
  • Het is interactief, waardoor je jouw potentiële klanten beter leert kennen.

Je genereert nieuwe leads

Potentiële klanten moeten vaak hun e-mailadres opgeven om een webinar te volgen. Een e-mailadres maakt 1-op-1 contact mogelijk en hierdoor kun je op een persoonlijke manier informatie geven over jouw coaching.

Wanneer potentiële klanten zich inschrijven voor je webinar is er een bepaalde interesse. Ze willen meer weten, maar ze willen er nog niet (veel) voor betalen. Op het moment dat jij ze hebt geïnspireerd tijdens het webinar en je erna een mail stuurt met een mooie aanbieding, vergroot je de kans dat zij ingaan op je aanbod.

Het bespaart tijd en geld

Webinars zijn online waardoor jij én je potentiële klanten tijd en geld besparen. Ook al is het webinar dat je geeft niet gratis, het is goedkoper. Jij hebt geen reiskosten en je hoeft geen ruimte of apparatuur te huren. Je potentiële klanten zien dit terug in de prijs. Ook bespaart een webinar een hoop tijd. Zoals ik al zei: je hoeft nergens heen en potentiële klanten kunnen het webinar volgen wanneer het hén uitkomt! 

Je kunt webinars automatiseren en/of (grotendeels) hergebruiken

Wanneer je een bepaald webinar vaker geeft, kun je eraan denken om ‘m te automatiseren. Op deze manier geef jij je webinar niet helemaal live en ben je geen/minder tijd kwijt aan de voorbereiding. Ook kun jij het webinar (grotendeels) hergebruiken en bijvoorbeeld verwerken in een online training. De content en inhoud heb je al, dus waarom zou je het niet optimaal benutten?!

Het is interactief, waardoor je jouw potentiële klanten beter leert kennen

Tijdens webinars kunnen kijkers vragen stellen en deze kun je direct beantwoorden, waardoor het interactief wordt. Je potentiële klanten voelen zich meer gezien en gehoord én jij krijgt een goed beeld van de vragen die ze hebben. Deze informatie kun je weer gebruiken voor andere content, bijvoorbeeld in de mail na afloop of op social media. 

Ook is het mogelijk om polls toe te voegen aan je webinar. Zo zorg je ervoor dat kijkers actief meedoen en aandacht hebben voor de inhoud en niet tussendoor mailtjes gaan beantwoorden, bijvoorbeeld. Je wilt zo veel mogelijk de kijkers betrekken, zodat jouw boodschap echt overkomt en je van hen klanten kunt maken.

#3 Bied gratis coaching aan

nieuwe-klanten-als-coach-gratis

Je bent net begonnen als coach en jij wilt je eerste klanten. Om ervaring op te doen is het slim om gratis coaching aan te bieden, bijvoorbeeld aan vrienden en familie. Zie het als een mogelijkheid om je aanbod en coachingskills in de praktijk te testen. 

Door eerst je coaching gratis aan te bieden, krijg je een beter beeld van wat potentiële klanten echt nodig hebben en wat jij voor hen kunt betekenen. Zorg wel voor duidelijke grenzen; wat wil je gratis aanbieden en wat niet? Denk bijvoorbeeld aan één strategiesessie waarin je concrete tips en adviezen geeft. Geef niet alles gratis weg, want dat kan ervoor zorgen dat potentiële klanten het vertrouwen verliezen in jouw expertise en jij minder geloofwaardig overkomt.

Om meer uit je eigen gratis coaching te halen, kun je als tegenprestatie om feedback vragen die je bijvoorbeeld als review mag gebruiken. Zo leer jij ook van deze ervaring en heb je al wat social proof om aan potentiële klanten te laten zien.

#4 Blog, podcast of maak video’s

Contentmarketing wordt meestal gezien als een langetermijnstrategie. Je plaatst blogartikelen, maakt podcasts en video’s in de hoop dat jouw doelgroep deze gaat vinden. Contentmarketing zorgt vaak niet direct voor klanten, maar het draagt bij aan het opbouwen en onderbouwen van je expertstatus. Door je kennis te delen met een blog, podcast of in video’s krijgen potentiële klanten een beter beeld van je expertise. Want je kunt zelf wel zeggen dat je een goede coach bent, maar potentiële klanten hebben meer informatie en ‘bewijs’ nodig.

Je hoeft niet direct te bloggen, te podcasten én video’s te maken, maar kies iets waar jij je goed bij voelt en wat aansluit bij je potentiële klanten. Is jouw doelgroep beeld georiënteerd of vinden ze het fijner om iets te lezen? Vergeet ook niet dat jij je content kunt hergebruiken. Stel … jij vindt het superleuk om video’s te maken, dan kun je hier eenvoudig podcastafleveringen van maken en blogartikelen over schrijven! Zo heb je in één keer heel veel content op verschillende manieren. 

>> Lees ook dit artikel over het aantrekken van meer leads en klanten met je blog << 

#5 Genereer referrals

nieuwe-klanten-als-coach

Met een referral bedoel ik iemand die jouw coaching aanbeveelt aan anderen. Vaak gebeurt dit door je familie en vrienden, maar soms ook door andere ondernemers. Een bekende vorm is affiliate marketing; degene die jou aanbeveelt krijgt hier iets voor als bedankje, bijvoorbeeld een bepaald bedrag of een product/dienst. Op deze manier stimuleer je anderen om je naam te noemen, waardoor jij je bekendheid vergroot.

Bij referral marketing is het belangrijk dat je niet om ‘algemene doorverwijzingen’ vraagt. Dus niet “ken je iemand die coaching nodig heeft?”. Wees zo specifiek mogelijk:

  • Is er een bepaald probleem waar je potentiële klanten tegenaan lopen?
  • Zitten je potentiële klanten in een bepaalde situatie?
  • Aan welk resultaat/welke oplossing hebben je potentiële klanten behoefte?

#6 Organiseer meetups

Het organiseren van meetups is een mooie manier om een community op te bouwen. Zorg voor een waardevolle invulling die aansluit bij jouw doel en bij de community; wat wil je meegeven en waarom zouden mensen zich aanmelden voor de meetup? 

Het is altijd leuk om anderen te ontmoeten en te leren kennen, maar houd je doel goed voor ogen om van jouw meetup een succes te maken. Ideeën voor meetups: een (netwerk)borrel organiseren, een dag samenwerken of speeddaten met andere ondernemers.

#7 Maak een Facebookgroep aan

Facebookgroepen zijn dé plek om informatie te delen, voor interactie en om een community op te bouwen. Je kunt een besloten Facebookgroep maken en zo de regie hebben over wie toegang krijgt. Om mensen toegang te geven, kun je ze een paar vragen stellen. Hierdoor krijg je een supergoed beeld van wie er interesse heeft in jouw Facebookgroep en content. 

Wat ook fijn is aan zo’n groep is dat de interactie niet van jou afhangt. Iedereen kan berichten delen, vragen stellen en informatie geven, waardoor je op een laagdrempelige manier aan een community bouwt. Daarnaast is dit voor jou waardevolle informatie, omdat jij precies de vragen ziet die potentiële klanten hebben en hierop jouw aanbod kunt afstemmen.

Ook is het mogelijk om events (zoals een meetup) te organiseren via een Facebookgroep. Maar zoals zo veel in het ondernemen: het gaat niet vanzelf. In het begin zal je zelf veel tijd in de Facebookgroep moeten steken om het op te bouwen en te vullen. Deel de groep daarom ook via andere social media, op je blog, in een podcast, in een video of via anderen. 

#8 Adverteer op social media en Google

coach-klanten-vinden

Mocht je budget hebben als beginnend coach, kun je er ook voor kiezen om te adverteren op social media en/of op Google. Het grootste voordeel van adverteren is dat je op een snelle en makkelijke manier nieuwe mensen bereikt, maar je hebt natuurlijk nooit de garantie dat zij ook echt klant van jou worden. 

Denk daarom goed na over de insteek van de advertentie: wie wil je bereiken? Wat is je doel? Wat heb je te bieden? Door te adverteren bereik je nieuwe mensen en daarom is het slim om iets gratis aan te bieden. Denk aan een e-book of een webinar. Ook is het belangrijk om te weten waar jouw doelgroep zit en hoe je ze kunt bereiken. Wanneer ze vooral gebruikmaken van Instagram en Google is het zonde om te adverteren op LinkedIn. 

Soms is het even zoeken wat wel en niet werkt en geef jezelf ook die tijd en ruimte. Begin niet zomaar met adverteren op Google voor duizenden euro’s (mag natuurlijk wel), maar probeer verschillende dingen uit.

#9 Post op social media

Grote kans dat jij al social media accounts hebt als coach, maar toch wil ik ‘t even benoemen. Want hoe gewend we ook zijn aan social media, een goede social media strategie kan best lastig zijn. Het is belangrijk dat je consistent zichtbaar bent en waarde deelt, want met af en toe een post bereik je niet zo veel. 

Social media zijn superfijn om in te zetten om jezelf te laten zien, te vertellen over wat je doet en waarde te delen, maar als je er écht iets wilt uithalen heb je een goede social media strategie nodig. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Welke mensen bereik ik het best via welke social media?
  • Wat is de behoefte van mijn potentiële klanten?
  • Waarom zouden potentiële klanten mij volgen?
  • Wat heb ik voor meerwaarde te bieden?
  • Wat wil ik uitstralen?
  • Hoe wil ik mij positioneren?
  • Wat voor posts spreken mijn potentiële klanten het meest aan? 
  • Hoe vaak moet/wil ik posten per week?

Veel ondernemers melden zich aan op allerlei social media en proberen overal waarde te delen en zichtbaar te zijn. Vaak is dit niet haalbaar, waardoor ze elk social medium half doen en geen resultaten behalen. Zonde van je tijd! Mijn advies is om maximaal 2 social media in te zetten, zodat jij je hier volledig op kunt focussen. Welke 2 social media? Dat hangt af van je doelgroep.

Wanneer je de strategie voor de 2 social media onder de knie hebt en nieuwe social media wilt uitproberen, kan dat natuurlijk. Maar maak het jezelf niet onnodig ingewikkeld!

Jouw eerste 10 klanten zijn onderweg

Één van de beste manieren om klanten te krijgen is door NIET te denken aan nieuwe klanten krijgen. In plaats daarvan focus op het nog beter begrijpen van de problemen en uitdagingen die jouw ideale klant heeft. Help ze met het oplossen van deze problemen door het geven van webinars, bloggen, podcasten of het maken van een community groep via Facebook. Gebruik social media, advertenties en organiseer meetups om jouw doelgroep te bereiken. Als jij laat zien hoe jij het verschil kunt maken in het leven van anderen dan is het kwestie van tijd voordat jij je eerste 10 klanten hebt mogen helpen.

Kun je wel wat extra hulp gebruiken om jouw website en content marketing te upgraden zodat je nog sneller die 10 klanten aantikt? Check dan onze gratis producten en download wat jij nu kunt gebruiken.

Hey!

Mijn naam is Jasper.

Webdesign & marketing nerd met een passie voor psychologie, leefstijl en persoonlijke ontwikkeling.

Ik help coaches, personal brands en experts met het visueel maken van hun verhaal door sterke branding, websites, sales funnels & strategieën die zorgen voor verbinding, overtuiging en meer sales.

Het is mijn missie om van jouw website een tool te maken die jouw bedrijf helpt groeien, zodat jij nog meer kan doen waar jij van droomt! 💖 

Dit vind je misschien ook leuk...

gratis Downloads

High-Converting Homepagina Blueprint

26-stappen Website Onderhoud Checklist

Blog Outline & Copy Script Template

Website-fotoshoot-planner

Website Fotoshoot Planner

Gratis Download

Homepagina Blueprint voor Coaches & Personal Brands

Ontdek precies welke onderdelen jouw homepagina nodig heeft om de juiste bezoekers aan te trekken 🚀