Ooit afgevraagd hoe je een goede salespagina maakt? Dan ben je hier op de juiste plek, want in dit blogartikel deel ik de structuur van een succesvolle en effectieve salespagina. Voordat ik hier verder op inga, wil ik eerst de meerwaarde delen voor jouw bedrijf en kort uitleggen wat een salespagina precies is.
Wat is een salespagina?
Een salespagina is een specifieke pagina die gemaakt is met één doel voor ogen en dat is het verkopen van jouw producten of diensten aan jouw bezoekers. Deze pagina bevat verschillende onderdelen die belangrijk zijn om jouw product of dienst te pitchen aan je bezoeker en ze te overtuigen van jouw aanbod.
Een kennismakingsgesprek of offerteaanvraag kan ook een doel zijn van een salespagina zonder dat er per se direct echt iets wordt gekocht of betaald.
Waarom moet je als bedrijf een goede salespagina hebben?
Natuurlijk om je aanbod te verkopen.
Wanneer jij een goede salespagina hebt, dan verkoopt deze voor jou. Een soort verkoopmedewerker die 24/7 voor jou aan het werk is (alleen betaal je hier geen commissies).
Een goede salespagina scheelt jou enorm veel tijd en energie als het gaat om het overtuigen van potentiële klanten, want dat heeft je pagina al voor je gedaan.
Dit maakt salesgesprekken of kennismakingsgesprekken een stuk makkelijker.
Maar helaas zie ik meer salespagina’s die slecht zijn dan goed.
Het grootste probleem is dat deze pagina’s niet alle vragen beantwoorden die een potentiële klant heeft.
Dit zorgt ervoor dat ze niet zeker zijn of jij de juiste partij bent voor hen waardoor ze nog even verder gaan kijken bij je concurrentie om vervolgens nooit meer terug te komen bij jou.
Een effectieve salespagina bevat een aantal elementen die belangrijk zijn voor jouw bezoeker om uiteindelijk over te gaan tot aankoop of aanvraag.
Deze elementen ga ik later in dit artikel met je delen.
GRATIS DOWNLOAD 🚀
Homepagina Blueprint voor Coaches & Experts
De kracht van een goede salespagina
Even een voorbeeld van hoe een goede salespagina in jouw voordeel kan werken.
Een tijdje terug had ik een kennismaking met een potentiële klant en diegene gaf na 10 minuten aan dat ze onze website pakket (salespagina) had bekeken en eigenlijk op dat moment al had besloten om met ons samen te werken.
Het kennismakingsgesprek was voor haar de bevestiging om ja te zeggen tegen ons aanbod.
Dát is de kracht van een goede salespagina.
En dat is wat ik ook voor jou wil.
Een goede salespagina die het grootste deel van het werk al voor jou doet, zodat jij je minder druk hoeft te maken om jouw aanbod te “verkopen” via een gesprek.
Zo is er meer tijd en aandacht om de andere persoon beter te leren en erachter te komen waar zijn of haar problemen liggen op dit moment en hoe jij het beste kan helpen.
Wat willen potentiële klanten van je salespagina?
Als jij nieuwe bezoekers krijgt op je salespagina met interesse in je aanbod dan zijn dit een aantal vragen die zij hebben:
- Wat is het aanbod?
- Is dit het juiste voor mij?
- Hoe werkt het?
- Wat levert het mij op?
- Gaat dit mij echt verder helpen?
- Hoeveel kost het?
- Wat als het niet werkt?
Aan jou de taak om antwoord te geven op al deze vragen en jouw bezoeker te overtuigen dat jouw aanbod is wat ze (nu) willen.
Maar hoe ga je dat doen? Door net als een verkoopmedewerker een verkooppraatje te houden. Althans je salespagina doet het praatje.
Hoe voer je een verkooppraatje op je salespagina?
Een effectieve salespagina bestaat uit een bepaalde structuur die bijna elke ondernemer kan gebruiken.
Misschien herken je het wel, want de structuur heeft veel weg van hoe je een salesgesprek voert; het gaat erom wat jouw potentiële klanten (kopers) willen horen van jou (de verkoper) en in welke volgorde.
Dit is de basisstructuur van een verkoopgesprek:
- Grijp hen aandacht
- Vertel wat het is
- Onderbouw wat je zegt met bewijs
- Leg uit hoe het werkt
- Geef ze een laatste zetje
- Rond het af en zorg voor de “verkoop”
Zorg op je salespagina – en tijdens salesgesprekken – dat jij de beloftes die je doet ook kunt waarmaken.
Ik zie het vaak genoeg dat ondernemers beloftes doen die te groot en te mooi zijn om na te komen. Je kunt beter je beloftes iets downgraden en leveren boven verwachting.
Dat betekent hele blije klanten en meer werk en omzet voor jou.
De perfecte salespagina structuur voor meer verkopen
Nu je weet waarom een goede salespagina belangrijk is, gaan we dieper in op de structuur. Door je salespagina goed op te bouwen, neem je potentiële klanten op de juiste manier mee in je aanbod en verkoop je meer.
1. Wat is het?
Allereerst geef je antwoord op de vraag: wat is het aanbod? Wat kunnen mensen van jou kopen? En voor wie is het? Je kunt dit onderverdelen in:
- Een goede titel.
- Een stuk over wat het aanbod inhoudt.
- Voor wie het aanbod is.
- De voordelen en resultaten van het aanbod.
- Een call to action.
Een goede titel
Zorg voor een titel waarmee je direct de aandacht grijpt. Geef bijvoorbeeld in één zin antwoord op de vraag of behoefte van potentiële klanten.
Zoals: ‘Met aanbod X krijg jij [resultaat], zodat jij [wat ze willen]’.
Door een goede en duidelijke titel zien potentiële klanten in één oogopslag wat ze op de salespagina kunnen verwachten en voelen zij zich meteen aangesproken, waardoor je de kans vergroot dat ze doorlezen.
Wat houdt het aanbod in?
Een simpele vraag, maar veel ondernemers denken er te simpel over. Voor jou is je aanbod logisch en vanzelfsprekend, want jij kent alle ins & outs, maar hierdoor mis je al snel cruciale stappen op je salespagina.
Ga ervan uit dat potentiële klanten nog niets weten over jouw aanbod en deel de informatie die zij nodig hebben.
Begin dus met het beantwoorden van de vraag ‘wat houdt je aanbod in?’ en stel jezelf deze vervolgvragen:
- Waarom heb ik dit aanbod ontwikkeld?
- Waar bestaat het allemaal uit?
- Op welke behoefte speel ik in?
- Waarom zouden ze mijn aanbod (moeten) kopen?
Voor wie is het aanbod?
Ik heb het de hele tijd over ‘potentiële klanten’. Wie dat precies zijn, hangt af van jouw bedrijf. Je wilt een zo goed mogelijk beeld van ze hebben, zodat jij ze op de juiste manier kunt aanspreken.
Je wilt dat potentiële klanten zich begrepen en gezien voelen en hiervoor heb je meer informatie nodig dan alleen demografische gegevens.
Je wilt weten hoe hun leven eruitziet, wat ze denken, wat ze voelen, welke woorden zij gebruiken, wat hun behoefte is, wat hun vragen zijn, welke wensen ze hebben, etc. Gebruik deze informatie voor je salespagina.
Wat zijn de voordelen en resultaten van het aanbod?
Wat levert jouw aanbod potentiële klanten op? Het is enorm belangrijk om de voordelen en resultaten te noemen, zodat ze een goed beeld krijgen van wat het hen oplevert. Vaak wordt dit soort informatie opgesomd, zodat het direct duidelijk is en opvalt.
Tip: sowieso is het belangrijk om actief te schrijven, maar zéker wanneer je de voordelen en resultaten opsomt. Als je zegt ‘je kunt resultaat A behalen’ klinkt dat onzeker en het komt niet heel krachtig over. Als je zegt ‘Je behaalt resultaat A binnen no-time’ klinkt dat veel aantrekkelijker.
Call to action
De call to action is de actie die je wilt dat potentiële klanten uitvoeren. Wanneer je diensten verkoopt, is de call to action vaak contact opnemen of een kennismaking inplannen; wanneer je producten verkoopt, is het vaak het direct kopen van een product.
Je wilt op het juiste moment de juiste call to action plaatsen. Als jij je salespagina begint met een grote knop “koop aanbod x” is de kans groot dat hier niemand op klikt, omdat ze nog niet genoeg informatie hebben om deze keus te kunnen maken.
Plaats bijvoorbeeld een call to action onder de voordelen en resultaten. En plaats meerdere call to actions op je salespagina, maar zorg er wel voor dat het overzichtelijk blijft.
GRATIS DOWNLOAD 🚀
Homepagina Blueprint voor Coaches & Experts
2. Bewijs dat het werkt
Nu je meer hebt verteld over jouw aanbod, wat het inhoudt en voor wie het is, is het belangrijk om te bewijzen dat het werkt.
Want na het lezen van bovenstaande informatie kunnen potentiële klanten denken ‘leuk, maar waarom zou ik jou geloven?!’.
Met social proof geef jij hier antwoord op. Door op je salespagina testimonials en reviews te delen laat je de ervaringen van anderen zien, waardoor het vertrouwen toeneemt.
Naast testimonials en reviews kun je ook statistieken, bijvoorbeeld over het aantal mensen dat je hebt geholpen of bepaalde resultaten die zijn behaald, en logo’s van klanten delen. Logo’s zijn vooral interessant wanneer je met bedrijven hebt gewerkt waarvan jouw bezoekers de logo’s en bedrijven herkennen.
3. Hoe werkt het en wat kost het?
Deel wat ze kunnen verwachten van je aanbod; hanteer je een bepaalde werkwijze, is een deel online, hoelang duurt het traject?
Wees zo specifiek mogelijk.
Om een goed beeld te geven van hoe jouw aanbod werkt, kun je ook een casestudie of testimonial als voorbeeld delen.
En niet onbelangrijk: wat kost het?
Mensen vinden het fijn om te weten waar ze aan toe zijn en daarom is het goed om je prijzen te noemen op je salespagina. Hanteer je niet één vaste prijs? Noem dan een vanaf-prijs. Wanneer jouw aanbod maatwerk is, geef dan de mogelijkheid om vrijblijvend een offerte aan te vragen.
Potentiële klanten hebben nu naast alle informatie ook een goed beeld van hoe anderen je aanbod hebben ervaren. Wanneer ze bij dit stuk zijn, hebben ze aardig wat gescrold op je salespagina en dat betekent dat ze interesse hebben. Speel hierop in met een call to action, bijvoorbeeld om een kennismaking in te plannen.
4. Geef ze een laatste zetje
Nu is het tijd voor het laatste zetje. Je bezoekers hebben alle informatie tot zich genomen en je wilt dat ze actie ondernemen. Zoals je misschien merkt, staat er een hoop informatie op een salespagina en daarom is het fijn als je het nog even samenvat.
Social proof
Denk aan het delen van social proof, de grootste voordelen en de resultaten. Het is ook slim om veelgestelde vragen toe te voegen en te beantwoorden. Zo krijgen je bezoekers direct antwoord op hun vragen en hoeven ze deze informatie niet terug te zoeken.
Garanties
Zijn er nog bepaalde garanties die je kunt geven? Bijvoorbeeld ‘niet goed, geld terug’? Benoem deze dan ook. Dit soort garanties maken het laagdrempeliger om je aanbod te kopen en kan net het zetje zijn die ze nodig hebben.
Tijd voor actie
Sluit het laatste zetje af met een call to action om het zo makkelijk mogelijk te maken om actie te ondernemen. Hierbij kan je call to action ook weer zijn dat zij contact met je kunnen opnemen, maar je kunt ook ergens anders naar verwijzen.
Is jouw aanbod best wel een investering? Dan kan het helpen om bijvoorbeeld te verwijzen naar een test; ‘Benieuwd of dit aanbod is wat jij nodig hebt? Doe de test’.
Deze test bevat grotendeels de informatie die al op je salespagina staat, maar het kan persoonlijker aanvoelen en net de bevestiging zijn waar potentiële klanten behoefte aan hebben.
Wat kun je nog meer toevoegen aan je salespagina?
Deze onderdelen vormen de perfecte basis structuur voor jouw salespagina, maar je kunt ook nog het volgende eraan toevoegen:
- Een korte bio over jezelf.
- ‘Dit is wel/niet iets voor jou, als …’
- Wat maakt jouw aanbod anders dan dat van anderen?
Een korte bio
Door op je salespagina kort iets over jezelf te vertellen, geef je bezoekers gelijk een goed beeld van degene achter het bedrijf en wordt het een stuk persoonlijker. Plaats hierbij een foto van jezelf, zodat zij ook gelijk een gezicht erbij hebben.
Dit is voor jou als…
Met ‘dit is wel/niet iets voor jou, als …’ bedoel ik dat je heel concreet maakt voor wie jouw aanbod wel en niet is. Met de test die ik net noemde, kun je vooral laten zien voor wie je aanbod wél is, maar het is ook interessant om aan te geven voor wie je aanbod niet is.
Hierdoor creëer je 2 situaties:
- Mensen die geen potentiële klanten van jou zijn, haken af, want het aanbod is niet voor hen. Dit wil je om ervoor te zorgen dat jij alleen maar mensen aantrekt die wél interesse hebben.
- Potentiële klanten die zich herkennen in ‘dit is niet voor jou’ kunnen zich juist aangesproken voelen en interesse krijgen in je aanbod. Even een voorbeeld: je bent een productiviteitscoach en je helpt ondernemers om tijd te besparen. Als jij dan zegt ‘Dit is niet iets voor jou als jij geen extra tijd wilt om jouw bedrijf te laten groeien’ denken potentiële klanten ‘dat wil ik wel!’ en worden ze extra getriggerd, waardoor je de kans vergroot dat ze jouw aanbod kopen.
Wat maakt jouw aanbod anders?
Mocht je dit nog niet hebben verwerkt op je salespagina, is het slim om aan te geven wat jouw aanbod anders maakt dan anders; waarom zouden potentiële klanten voor jou en je aanbod moeten kiezen en niet voor een ander? Op deze manier versterk jij je (online) positionering en laat jij jouw kracht zien.
Op de automatische piloot klanten aantrekken met jouw salespagina
Een goede salespagina begint bij een goede structuur. Want je kunt wel alle benodigde informatie op je salespagina hebben staan, maar als jij potentiële klanten niet op de juiste manier meeneemt gaan ze jouw aanbod niet kopen.
Neem ze mee op reis door jouw aanbod en geef ze alles wat ze moeten weten om de juiste keus te maken. Namelijk jouw aanbod.
Met deze perfecte salespagina structuur zorg jij dat je op de automatische piloot klanten aantrekt en jij hier geen omkijken (meer) naar hebt.