Hoe schrijf je een goede ‘over mij’ pagina in 6 eenvoudige stappen

hoe-schrijf-je-een-goede-over-mij-pagina-in-6-eenvoudige-stappen

Eén van de meest gemaakte fouten op een website is een ‘over mij’ pagina die alleen maar over jou gaat … read that again! ‘Die pagina is toch bedoeld om al m’n hobby’s te delen en te vertellen hoe ik ‘s ochtends de perfecte latte macchiato maak, voordat ik aan het werk ga?’ Niet dus. 

Jouw ‘over mij’ pagina is meer een ‘over hoe ik jou kan helpen’ pagina. De ‘over mij’ pagina is na de homepagina de meest bezochte pagina van je website en daarom is het superbelangrijk dat je hierop meer deelt dan je latte macchiato.

Want wanneer bezoekers jouw ‘over mij’ pagina bezoeken, willen ze 1 ding weten: hoe jij hen kunt helpen

In dit artikel deel ik de belangrijkste onderdelen die jij nodig hebt om een goede over mij pagina te schrijven.

GRATIS DOWNLOAD 🚀

Homepagina Blueprint voor coaches & experts

Dé 13 essentiële homepagina onderdelen die jouw coaching website moet hebben voor meer bezoekers, leads en klanten.

Een goede over mij pagina schrijven

Voordat je van alles deelt en je ‘over mij’ pagina opeens uit 5 A4’tjes bestaat, is het goed om structuur aan te brengen. Wat deel je op welk moment en op welke manier? In dit blogartikel deel ik de structuur die ik gebruik voor het schrijven van een goede ‘over mij’ pagina.

Want je wilt niet alleen dat je bezoekers je pagina bekijken; je wilt dat ze actie ondernemen. 

Houd de volgende 6 onderdelen kort en krachtig, zodat je ‘over mij’ pagina overzichtelijk en doelgericht blijft. 

1. Introductie (wie help jij met wat?)

Gebruik je introductie om de aandacht te grijpen van je bezoekers en ze direct aan te spreken op de pijnpunten die zij op dit moment ervaren. Je kunt een goede introductie eigenlijk zien als een soort bevestiging aan je bezoekers dat zij op de juiste plek zijn. 

Begin je introductie met een vraag of stelling, bijvoorbeeld: ‘Ben jij klaar met [uitdaging/pijnpunt] en wil je meer [gewenst resultaat]? Dan ben je op de juiste plek’ of ‘Als jij op zoek bent naar X dan ben je hier op de juiste plek’.

Je bezoekers moeten zich door jouw introductie binnen een paar seconden aangesproken voelen, zodat zij op jouw website blijven. 

Bron: samanthasiffring.com

2. Jouw werkwijze

Wat kunnen bezoekers van jou verwachten? Hoe ga jij te werk? Door meer te vertellen over jouw werkwijze, krijgen bezoekers een duidelijker beeld hoe jij hen kunt helpen met hun uitdaging of pijnpunten. Ook maakt het je werk persoonlijker, want het is jóuw aanpak.

Vertel bijvoorbeeld meer over het proces of de stappen die jullie samen gaan nemen en licht de voordelen uit. Dus, waarom werkt jouw werkwijze?

3. Wat maakt jou anders?

Vertel wat jouw bedrijf onderscheidt van je concurrentie. Wat doe jij anders? Heb je een bijzonder werkproces of lever je een dienst die anderen niet leveren? Wat is jouw unique selling point (USP)? 

En dit gaat niet alleen over je aanbod, maar ook over je werkwijze. Veel ondernemers vinden dit een lastige en ik snap het. Zelf zit je helemaal in je bedrijf en beschouw je alles wat je doet als normaal, want jij doet het altijd zo.

Probeer uit te zoomen en vraag bijvoorbeeld aan eerdere samenwerkingen wat zij zo fijn vonden aan jou en je bedrijf. 

4. Jouw aanbod

In dit onderdeel vertel je meer over jouw aanbod en bij welke uitdagingen of pijnpunten jij kunt helpen. Door niet alleen op te sommen wát je doet, maar ook de uitdagingen/pijnpunten te benoemen maak je het herkenbaar. Jouw bezoekers voelen zich eerder aangesproken en krijgen meer vertrouwen in jou en je bedrijf. 

Dit mag uitgebreider zijn dan ‘loop jij tegen X aan, dan bied ik dienst Y’. Schets de huidige situatie van je bezoekers; waar lopen zij tegenaan? Wat zijn hun behoeften en wensen? Hoe kun jij hen helpen? Is er social proof? 

5. Over jou (je verhaal)

Het is zover: je mag over jezelf vertellen! Vertel waarom je doet wat je doet (de bekende why), waarin jij gelooft en waar jij naartoe wilt (missie en visie). Jouw verhaal is een belangrijk onderdeel van je ‘over mij’ pagina en van jou als merk. Het stuk over jou is bedoeld om een connectie op te bouwen met je bezoekers.

Maar, let op: maak je verhaal niet te lang of te ingewikkeld. Het hoeft geen script te worden voor een verfilming; het moet zorgen voor verbinding.

En verbinding creëer je door jóuw verhaal te vertellen en herkenbare momenten uit te lichten. Bijvoorbeeld het moment waarop je besloot te emigreren en remote te werken. Of, in mijn geval, wanneer en waarom je besloot voor jezelf te beginnen.

Een paar vragen die je jezelf kunt stellen als input voor jouw verhaal:

  • Hoe ben je gekomen tot waar je nu staat? Waarom doe je wat je doet? 
  • Waarom wil jij je bezoekers helpen? Wat zijn jouw drijfveren?
  • Wat typeert jou als persoon? Vind je bijvoorbeeld, net zoals ik, persoonlijke ontwikkeling heel belangrijk? 
  • Wat zijn jouw uitdagingen/pijnpunten geweest? Niemand is perfect, dus maak je verhaal ook niet perfect; maak het juist herkenbaar. 
  • Wat is je achtergrond of opleiding? Of zijn er bepaalde levenslessen waarvan je hebt geleerd?
  • Wat zou jij van een ander willen weten? Maak het zo persoonlijk als je zelf wilt en houd het oprecht.  

6. Wat is de volgende stap (call to action)?

Sluit je ‘over mij’ pagina af met een call to action door bijvoorbeeld te verwijzen naar één van je diensten of naar je contact pagina. Zorg áltijd voor een volgende stap en laat je bezoekers niet zitten met de vraag: ‘what’s next?’. Want nogmaals, je wilt niet alleen dat je bezoekers je pagina bekijken; je wilt dat ze actie ondernemen.

GRATIS DOWNLOAD 🚀

Homepagina Blueprint voor coaches & experts

Dé 13 essentiële homepagina onderdelen die jouw coaching website moet hebben voor meer bezoekers, leads en klanten.

Hoe je door het schrijven van een goede ‘over mij’ pagina zorgt voor meer vertrouwen 

Met je ‘over mij’ pagina schets je een goed beeld over jou, je bedrijf en je aanbod wat zorgt voor meer vertrouwen. Maar uiteindelijk ben jíj degene die het deelt en bezoekers hebben social proof nodig voordat ze je écht gaan vertrouwen. Denk aan reviews, media en certificaten.

Reviews en testimonials zijn een must have voor een goede over mij pagina

Deel reviews en testimonials van samenwerkingen op je ‘over mij’ pagina, zodat je bezoekers weten wat jij al hebt gedaan en welke resultaten je hebt behaald. Reviews kun je halverwege je pagina plaatsen of onderaan bij de call to action. 

Media

Ben jij genoemd in de media of sta jij in een magazine, boek of op een populaire website? Dan kun je deze vermelden met bijvoorbeeld het logo en/of een tekst waarin je zegt: ‘gezien in …’ of ‘bekend van …’. Zo claim je jouw expertstatus en nemen bezoekers eerder iets van jou aan. 

Certificaten

Heb jij bepaalde certificaten of keurmerken behaald voor jouw bedrijf? Vermeld deze om meer vertrouwen op te roepen bij je bezoekers en om te laten zien dat jij weet waarover je het hebt. Denk aan trainingen die je succesvol hebt afgerond of een keurmerk voor bepaalde fotografie.

Een goede over mij pagina is persoonlijk

Ik zie nog vaak genoeg ‘over mij’ pagina’s waarop niets persoonlijks staat. En dat betekent niet dat het alleen over jou moet gaan; het gaat erover hoe je het brengt. Hoe vertel je jouw verhaal en wie vertelt het precies? 

Maak je ‘over mij’ pagina persoonlijk door bijvoorbeeld afbeeldingen toe te voegen van jezelf en/of de belangrijke dingen in je leven. Als jij bent gaan ondernemen om remote te werken, kun je ook een foto toevoegen van je favoriete werkplek. Je kunt ook een quote toevoegen, van jezelf of van iemand die jou inspireert, of plaats een korte quiz zodat bezoekers jou beter leren kennen.

Inspiratie nodig? Check deze 11 coaching websites voor inspiratie

Hoe staat het met jouw ‘over mij’ pagina?

Nu je dit hebt gelezen, hoe kijk jij nu naar je ‘over mij’ pagina? Zijn er nog dingen die jij kunt verbeteren en/of aanvullen? Of heb jij nog andere tips voor een goede ‘over mij’ pagina? Laat het weten en stuur me een berichtje

GRATIS DOWNLOAD 🚀

Homepagina Blueprint voor coaches & experts

Dé 13 essentiële homepagina onderdelen die jouw coaching website moet hebben voor meer bezoekers, leads en klanten.

Dit vind je misschien ook leuk...

Waar mag ik de Homepagina Blueprint naartoe sturen?