Hoe zorg je met de opbouw van je homepagina voor een hogere conversie?

Meer conversies met de juiste opbouw van je homepagina

Wat zie je als eerst wanneer je een website bezoekt? Juist, de homepagina! Maar wat staat er eigenlijk op? En nog belangrijker: waarom zorgt de opbouw van de ene homepagina ervoor dat je doorklikt en de andere niet? Dingen waarvan we ons eigenlijk niet echt bewust zijn, maar die wel belangrijk zijn voor de meest bekeken pagina op je website. Want door de juiste homepagina opbouw en indeling, kun je zorgen voor een hogere conversie.

Hoe? Ik deel de 7 belangrijkste onderdelen met je!

Hogere conversie door een goede opbouw: homepagina vs landingspagina

‘Hoezo kan een homepagina zorgen voor een hogere conversie? Daar zijn landingspagina’s toch voor?!’ vraag je je misschien af. Goed punt, maar hoe komen website bezoekers op jouw landingspagina (ook wel bekend als salespage)? Rechtstreeks, maar óók vaak via je homepagina.

Om van website bezoekers klanten te maken, moet het totaalplaatje kloppen. Wanneer je all-in gaat met je landingspagina en je homepagina is verouderd of niet helemaal compleet, krijgen potentiële klanten een verkeerde indruk; op welke pagina moeten zij hun keuze baseren, wat klopt er en wat klopt er niet?

Focus dus niet alleen op je landingspagina’s voor een hogere conversie, maar zorg ervoor dat de basis – je homepagina – ook helemaal op orde is. Want op je homepagina maken potentiële klanten vaak de keuze of ze verder willen kijken of dat ze naar een andere website gaan.

Het doel van jouw homepagina en een goede opbouw

Het doel van jouw homepagina is om website bezoekers door te verwijzen naar andere pagina’s en van hen potentiële klanten te maken. Denk bijvoorbeeld aan het doorverwijzen naar meer informatie over jou, je aanbod, je gratis weggever en je contactformulier.

Op je homepagina geef je een tipje van de sluier en wil je je potentiële klanten nieuwsgierig maken naar meer. En met een tipje bedoel ik ook echt een tipje. Op sommige homepagina’s word je overladen met informatie over een bepaalde dienst, in de hoop dat je hem direct afneemt. Maar mensen nemen niet zomaar een dienst af, ze hebben eerst meer informatie nodig. 

Daarnaast hebben potentiële klanten ongeveer 7 ‘touchpoints’ nodig voordat ze tot een koop overgaan. Een touchpoint is het moment dat zij in aanraking komen met je product of dienst. Dus als je potentiële klanten ongeveer 7 keer jouw product of dienst voorbij zien komen, is de kans groter dat zij het kopen. Houd hier ook rekening mee met de opbouw van je homepagina en je hele website!

De 7 belangrijkste onderdelen voor de opbouw van je homepagina

Om van je website bezoekers ook echt potentiële klanten te maken, moet de basis kloppen. Daarom deel ik de 7 belangrijkste onderdelen die op je homepagina moeten terugkomen voor een hogere conversie. 

1. Oneliner

Wat is het belangrijkste dat jouw potentiële klanten moeten weten wanneer zij je homepagina bezoeken? Zij komen met een reden op je website; ervaren een probleem of kunnen ergens hulp bij gebruiken. Speel hierop in en verwerk dit in jouw oneliner. Kijk hierbij goed naar de formulering.

Wat ik vaak zie gebeuren is dat ondernemers delen vanuit zichzelf, maar deel vanuit de behoefte van je potentiële klanten; wat hebben zíj nodig?

Stel, je bent een businesscoach en je helpt andere ondernemers hun bedrijf op te starten. Dan kan je oneliner zijn: ‘Ik help jou met het opstarten van je bedrijf door dienst X.’ In principe klopt de oneliner, want dat is waarschijnlijk wat je doet …, maar je potentiële klanten hebben nog geen idee wat dienst X is en kunnen zich daarom moeilijk voorstellen wat je voor hen kunt betekenen. 

Een oneliner, als ‘Voel je dat de tijd rijp is om van je businessidee realiteit te maken? Yes! Samen zorgen we ervoor dat jouw bedrijf de vliegende start maakt dat het verdient!’ geeft al een veel beter beeld. Je speelt in op de huidige situatie, namelijk dat het tijd is om een bedrijf op te starten, én je benoemt de behoefte: ‘een vliegende start maken’. Misschien denk je ‘één zo’n zinnetje is niet zo belangrijk op een hele homepagina’, maar het is juist belangrijk!

Op basis hiervan bepalen je potentiële klanten of ze doorlezen of niet. Wanneer de eerste zin niet aansluit op hun behoefte, situatie of vraag gaan ze ergens anders kijken. 

Onderstaand voorbeeld van de website van Tibor Olgers legt de focus op de behoefte van zijn potentiële klant. Minder stress, meer vrije tijd en meer financiële middelen.

opbouw homepagina

2. Call to action

De call to action is de actie die je potentiële klanten wilt laten uitvoeren en komt vaak terug als knop. Denk bijvoorbeeld aan de knop ‘Neem contact met me op’. Door duidelijke call to actions weten potentiële klanten precies wat er van hen wordt verwacht en vergroot je de kans dat ze inderdaad actie ondernemen. 

Op je homepagina kun je meerdere call to actions kwijt, maar houd het wel overzichtelijk. Plaats bijvoorbeeld een call to action per onderdeel; onder je oneliner, zodat potentiële klanten gelijk kunnen doorklikken voor meer informatie over je werkwijze of aanbod. Of bijvoorbeeld bij het stukje over jezelf; wanneer zij meer willen weten over jou, kunnen ze direct doorklikken. Zo maak je je homepagina makkelijk om op te navigeren en zorg je ervoor dat jouw potentiële klanten ook andere webpagina’s bezoeken. 

Vaak bevatten call to actions dezelfde soort teksten, zoals: ‘meer informatie’, ‘lees verder’ en ‘aanmelden’. Maak het persoonlijk en laat het aansluiten bij je potentiële klanten. Hierdoor voelen zij zich eerder aangesproken, valt het meer op en ondernemen ze eerder actie. Zo zorg je met call to actions op een makkelijke manier voor een hogere conversie. 

Een mooi voorbeeld van een goede call to action knop om je aan te melden is onderstaande. Op de website van Marlou Volkerink zie je een grote opvallende call to action met “Ja, ik meld me aan!”. Dit is een voorbeeld die je kan gebruiken i.p.v. de tekst “aanmelden” en zorgt ervoor dat je bezoeker zich aangesproken voelt en eerder actie onderneemt.

3. Aanbod

Een ander belangrijk onderdeel voor een goede opbouw van je homepagina is je aanbod. Hier vertel je meer over wat jij voor je potentiële klanten kunt betekenen. Ga niet te diep in op elk product of elke dienst, want dan schiet dit onderdeel zijn doel voorbij en verliezen je potentiële klanten het overzicht.

Noem bijvoorbeeld een paar producten of diensten, zodat zij een goed beeld krijgen van wat je allemaal doet, maar houd het op hoofdlijnen. Speel in op de behoefte van je potentiële klanten.

Waar lopen zij tegenaan?

Wat is het probleem?

Welke vragen hebben ze?

Welke oplossing bied jij hiervoor?

Door hierop antwoord te geven, maak je het herkenbaar.

Je potentiële klanten voelen zich gehoord en gezien, waardoor de kans groter is dat zij doorklikken naar je Aanbod pagina. Door te vertellen over je aanbod op je homepagina, krijgen potentiële klanten gelijk een goed beeld van wat jij doet, kunnen ze direct doorklikken én vergroot je op een slimme manier de kans op een hogere conversie.

Het groei atelier heeft bij hun aanbod een duidelijke omschrijving die vertelt voor wie het is en welk probleem het aanbod oplost.

4. Over jou 

Over jou … een stukje tekst wat veel ondernemers moeilijk vinden om te schrijven. Want, wat deel je precies en ook vooral: wat deel je niet? Je kent jezelf best wel goed en al een tijdje; eigenlijk weet je álles over jezelf. Maar je kunt moeilijk alles delen op één onderdeel van je homepagina. Ze zeggen niet voor niets: schrijven is schrappen.

Door de vraag ‘wat is relevant voor je potentiële klanten?’ centraal te stellen, kun je goed bepalen wat je wel en niet deelt. Ook al vind jij het misschien heel leuk om te delen dat je altijd met je linkervoet uit bed stapt, is het de vraag of je potentiële klanten dit moeten weten om tot actie over te gaan.

Zorgt deze informatie voor een hogere conversie? Waarschijnlijk niet … tenzij je een bedrijf hebt rondom voeten, zoals een schoenenzaak of fysiopraktijk. Maar het hoeft natuurlijk ook niet alleen informerend en formeel te zijn. Zoek een middenweg die past bij jou, je bedrijf én je potentiële klanten.

Geef een inkijkje in je leven en deel bijvoorbeeld je ondernemersverhaal. Vertel waarom jij het belangrijk vindt om jouw potentiële klanten te helpen, zodat zij meer te weten komen over je ambitie. Hierdoor kunnen zij zich eerder met jou identificeren en maak je je bedrijf menselijk.

En mensen kopen nou eenmaal van andere mensen; bij onderdeel 5 ga ik hier dieper op in.

5. Social proof

Mensen hebben social proof nodig van andere mensen om vertrouwen te krijgen in een bepaald bedrijf. Best logisch en goed; het is een extra check. Want jij kunt wel roepen en delen dat je de beste bent, maar wanneer anderen goede ervaringen hebben met jou dan zal het wel echt goed zitten. Dus wees niet te bescheiden en deel die goede reviews op je homepagina!

Deel hierbij ook de naam, eventuele website/social media en een foto. Zo komen de reviews meer tot leven en zullen jouw potentiële klanten zich eerder hierin herkennen. Wanneer je bijvoorbeeld een link toevoegt naar de website, kunnen jouw potentiële klanten deze makkelijk bekijken en zien of diegene matcht met hun verwachtingen. 

Even als voorbeeld: je bent copywriter en je plaatst een review met een link naar de website waarvoor je de teksten hebt geschreven. Potentiële klanten kunnen hierop doorklikken en direct zien of de teksten hen aanspreken en/of ze zich kunnen vinden in die doelgroep/klant. Als jouw potentiële klanten businesscoaches zijn en jij hebt als copywriter al eerder voor businesscoaches geschreven, is het voor hen bewijs dat jij dit kunt en zullen zij eerder contact met jou opnemen. 

Eigenlijk kun je social proof zien als een soort portfolio. Reviews maken jouw producten of diensten tastbaar, omdat anderen hun ervaringen delen. En mensen identificeren zich met mensen, niet met bedrijven. Je vertelt natuurlijk ook zelf over wat je doet en wat je aanbiedt, maar wanneer anderen dat doen komt je boodschap sterker over en wek je meer vertrouwen.

6. Gratis weggever

Heb je een gratis product wat jij je potentiële klanten kunt meegeven, zoals een e-book, template of magazine?

Plaats het op je homepagina. Met een gratis weggever geef je op een laagdrempelige manier een inkijkje in jouw kennis en ervaring. Het is bedoeld om je potentiële klanten helemaal enthousiast te maken, zodat ze nieuwsgierig worden naar meer. 

Dus ook al is het een gratis product, zorg ervoor dat het goed is. ‘Is het niet zonde van m’n tijd om gratis informatie weg te geven?’ Nee, zeker niet. We hebben gewoon heel veel informatie nodig, voordat we een beslissing maken. 

Wanneer je zelf een product koopt, bijvoorbeeld een agenda, wil je toch ook weten wat je kunt verwachten?! Hoe ziet de lay-out eruit? Hoeveel bladzijdes zijn het? Is het een week- of dag-planning? Wat staat er nog meer in de agenda? Hoe is het precies ingedeeld? Je bekijkt hiervoor foto’s, leest reviews, vergelijkt andere agenda’s … noem het maar op.

Hiervoor kan het handig zijn om één pagina gratis aan te bieden, zodat potentiële klanten je agenda kunnen uitproberen. Voor jou een kleine moeite, want je hebt de pagina’s toch al, maar voor je potentiële klanten een groot gebaar. Dit maakt de keuze makkelijker en is super klantgericht. En natuurlijk, er bestaat altijd een kans dat ze genoeg hebben aan die ene pagina of een andere gratis weggever, maar richt je op de echt serieuze potentiële klanten.

Voorbeeld van een gratis weggever op de website van Mariella Serra.

homepage opbouw

7. Contact

Potentiële klanten starten vaak met de homepagina en soms eindigen ze er ook mee; als een soort laatste samenvatting om tot de conclusie te komen dat zij contact willen opnemen. Wanneer dit gebeurt, wil je de drempel zo laag mogelijk maken. Daarom is het handig om onderaan je homepagina de mogelijkheid te geven om contact op te nemen. Verleid je potentiële klanten nog één keer met een korte tekst over waarom zij contact met jou moeten opnemen en plaats een call to action naar je Contact pagina. 

Onderaan de website van Nico Oud vind je een duidelijke call to action met een overtuigende tekst om contact op te nemen.

De opbouw van je homepagina

Nu je weet wát er op de homepagina moet staan, komen we bij de ‘hoe’. Hoe bouw je je homepagina op? Wat zet je waar? En waar leg je de focus op? Je wilt natuurlijk niet dat je homepagina overkomt als losse flarden; je wilt dat het op elkaar aansluit en jouw boodschap versterkt.  Daarom hebben wij een speciaal framework ontworpen. Hiermee creëer je makkelijk zelf een homepagina die zorgt voor een hogere conversie. Van hero image tot aan het goed afsluiten van je homepagina; we doorlopen het allemaal. En het mooie is, het framework delen we gratis met je in ons e-book De Ultieme Homepage Blueprint!

Deel dit artikel: