Een bezoeker is op je website beland en heeft een bepaalde conversie actie uitgevoerd, zoals het invullen van je contactformulier of het downloaden van je gratis weggever.
Awesome!
Maar je bent er nog niet, ook al denken veel ondernemers van wel.
Wat je nog mist is een bedankpagina. En niet zomaar een bedankpagina, maar eentje die het maximale uit jouw conversie haalt.
In dit artikel leg ik uit wat een bedankpagina is, wat je er vooral NIET op wilt zetten Ă©n deel ik de onderdelen die jij nodig hebt voor de perfecte bedankpagina.
Maar eerstâŠ
Wat is een bedankpagina?
Een bedankpagina is een pagina die jouw bezoeker te zien krijgt wanneer ze een conversie actie hebben uitgevoerd. Dit is een actie op je website die van toegevoegde waarde is voor je bedrijf en waarbij de website bezoeker zijn of haar gegevens achterlaat.
Denk aan het kopen van een product, het invullen van een contactformulier en het aanvragen van een offerte.
Nadat ze deze actie hebben uitgevoerd worden ze doorgestuurd naar de bedankpagina.
En misschien denk je nu…
Waarom heb ik ĂŒberhaupt een bedankpagina nodig?
De actie is voltooid, het product is verkocht, je hebt het e-mailadres al binnen, de kennismaking staat ⊠dus wat voegt een bedankpagina dan nog toe?!
Allereerst wil je de aankoop of aanvraag bevestigen naar jouw (potentiële) klant. En dat doe je dus door ze simpelweg te bedanken. Zo weten zij dat de actie die ze hebben uitgevoerd is gelukt.
Je wil niet dat je bezoeker na het invullen van je formulier zich moet afvragen of hij wel of niet verzonden is.
Maar je bedankpagina is meer dan een bedankje.
Het zorgt voor vertrouwen en houdt het gesprek gaande
Met een goede bedankpagina zorg je voor het bouwen van vertrouwen en een connectie. Het is persoonlijk en een bedankpagina is een manier om het âgesprekâ met je (potentiĂ«le) klant voort te zetten. Geef de mogelijkheid om jou nog wat beter te leren kennen en deel waar jij ze (nog meer) mee kunt helpen.
Even een voorbeeld: Stel iemand heeft je gratis weggever gedownload. Dan wil je van deze lead graag een klant maken. Toch? Hierin speelt een goede bedankpagina een grote rol. Bedank ze niet alleen voor het downloaden van je gratis weggever, maar maak van dit moment gebruik om meer over je bedrijf en je aanbod te delen. Misschien zijn ze al klaar om iets van je te kopen en is jouw aanbod precies wat ze willen.
Volgens een onderzoek van RAIN Group hebben mensen gemiddeld 8 interacties nodig met je bedrijf voordat ze een aankoop doen.
Dus dat extra contactmoment op je bedankpagina is enorm waardevol!
Wanneer gebruik je een bedankpagina?
Achter elke actie op je website waarbij iemand zijn of haar gegevens achter laat zou een bedankpagina moeten zitten.
Bijvoorbeeld:
- Na het invullen van een contactformulier.
- Na het kopen van een product.
- Na het downloaden van een gratis weggever.
- Na het aanvragen van een offerte.
- Na het inplannen van een kennismaking. Tip: als je Calendly gebruikt voor het inplannen van kennismakingen, kun je een redirect instellen en een bedankpagina toevoegen. Meer informatie in het artikel van Calendly.
- Na het inschrijven op een mailinglijst.
- Etc.
Wat je vooral NIET moet doen op je bedankpagina
Oké, voordat ik met je deel hoe de perfecte bedankpagina eruitziet, wil ik eerst nog even delen wat je NIET moet doen op je bedankpagina.
Misschien herken je het wel of heb jij zelf zoân bedankpagina. Het ziet er zo uit: Een blanco pagina met de tekst âBedankt voor het downloadenâ of âBedankt voor je aanvraagâ. Emotieloos. Leeg. Geen interactie. Niks.
Als dit jouw bedankpagina is dan vraag ik je om deze nu in de digitale prullenbak te gooien en vandaag nog met onderstaande tips aan de slag te gaan.
Tijd voor de perfecte bedankpagina om het maximale uit jouw conversies te halen!
Maak de perfecte bedankpagina in 6 stappen
De volgende 6 stappen kun je zien als blueprint voor het maken van jouw perfecte bedankpagina.
1. Bevestig en bedank
Deze komt vast niet uit de lucht vallen, maar bedank je website bezoekers op je bedankpagina. Niet alleen met âBedankt voor ⊒, maar maak het persoonlijk en koppel het aan hetgeen wat ze aangevraagd, gedownload of gekocht hebben.
Dus stel iemand heeft je gratis weggever gedownload. Zeg dan niet âBedankt voor het downloadenâ, maar âBedankt voor het downloaden van [naam van jouw weggever]â
Wanneer je via mijn website een kennismaking inplant krijg je erna een bedankpagina te zien met âItâs a date!â. Net even wat anders en het is persoonlijk.
Daarnaast is het bedanken voor de actie tegelijkertijd een bevestiging dat het gelukt is.
2. Vertel wat de volgende stappen zijn
Nadat jij ze vriendelijk hebt bedankt voor de actie die zij hebben uitgevoerd, wil je vertellen wat de volgende stappen zijn. Laat weten wat ze kunnen verwachten.
Als voorbeeld nemen we een gratis weggever download. Wat zijn de volgende stappen nadat ze die hebben gedownload?
Moeten ze hun mail checken om hem te downloaden? Wanneer kunnen ze die mail verwachten? Wat nou als de mail niet aankomt, moeten ze dan in hun spam kijken of contact opnemen? Hebben ze zich ook gelijk ingeschreven voor je mailinglijst? En wanneer en hoe vaak kunnen ze deze mails verwachten?
En wat zijn de stappen wanneer iemand een kennismaking inplant? Zet bijvoorbeeld deze informatie op de bedankpagina:
- Moeten ze zelf de afspraak in hun agenda zetten of krijgen ze een agendaverzoek per mail?
- Wat voor afspraak is het; een belafspraak of gaan jullie videobellen? Als het een belafspraak is, wie belt er? En als jullie gaan videobellen, via welke app of welk systeem? En is hiervoor iets nodig, zoals een link?
- Moet de kennismaking worden voorbereid en zo ja, op welke manier?
Zoals je ziet een heleboel vragen. Door zo volledig mogelijk te zijn en ze mee te nemen in het vervolg, weten ze precies wat ze kunnen verwachten en neemt het vertrouwen toe.
3. Neem je bezoekers mee in wat jij te bieden hebt
Hoe bezoekers op jouw website komen en welke actie zij uitvoeren, is verschillend. Misschien heb je jouw gratis weggever gepromoot via social media en wordt ie nu gedownload door mensen die jou en je bedrijf nog niet kennen. Dan is het heel waardevol om op je bedankpagina meer informatie te geven over wat jij te bieden hebt.
Zo zorg je ervoor dat bezoekers niet alleen je gratis weggever downloaden, maar ook een beter beeld krijgen van wat je (nog meer) doet.
Kijk per actie welke relevante informatie je kunt delen. Als iemand zich bijvoorbeeld inschrijft voor jouw mailing, kun je diegene alvast verder helpen door te verwijzen naar een aantal blogartikelen of door een link te delen naar de eerdere e-mails die je hebt gestuurd.
Vergeet ook niet te verwijzen naar je social media accounts, zodat ze op een laagdrempelige manier op de hoogte kunnen blijven van jou en je bedrijf.
4. Stel jezelf voor
Zoals ik net ook schreef weet je nooit helemaal hoe mensen op je website terechtkomen. Daarom is het goed om een korte intro te geven van jou. Vertel wie jij bent, wat je doet en hoe jij hen verder kunt helpen. Maak er geen standaardverhaaltje van; kijk goed per actie hoe jij je wilt voorstellen. Op deze manier kun je op verschillende aspecten de nadruk leggen én sluit jouw verhaal beter aan op de behoefte van je (potentiële) klant.
Wanneer iemand een offerte aanvraagt is het goed om jezelf op hoofdlijnen voor te stellen en bijvoorbeeld meer te vertellen over je aanpak. Houd het wel kort en zorg ervoor dat er een foto van jou bij staat, zodat ze gelijk een beeld hebben van de persoon erachter.
>>lees hier meer over het belang van goede fotoâs op je webiste<<
5. Verkoop een laaggeprijsd product
Ook kun je een laaggeprijsd product toevoegen aan je bedankpagina. Dit is een product tussen de 1 en 100 euro en wordt ook wel een âno-brainer prijsâ genoemd. Het heeft weinig zin om een duurder product toe te voegen, omdat dit een grotere uitgave is en mensen hier beter en langer over willen nadenken.
Het verkopen van een laaggeprijsd product op je bedankpagina is vooral interessant wanneer:
- Bezoekers een gratis weggever hebben gedownload.
- Bezoekers een duurder product hebben gekocht.
Wanneer ze een gratis weggever downloaden, tonen ze interesse. Daarom kan het interessant zijn om op je bedankpagina te verwijzen naar een laaggeprijsd product. Let er wel op dat dit product te maken heeft met de weggever en het logisch is dat je dit aanbiedt. Zorg dat het relevant is.
Op het moment dat je bezoekers al een product hebben gekocht en jij ze een koopje aanbiedt, is de kans groot dat ze het laaggeprijsde product ook kopen. Ze hebben toch al een uitgave gedaan, waardoor de drempel minder hoog is. Maar ook hierbij is het belangrijk dat het laaggeprijsde product aansluit op het duurdere product dat ze net hebben gekocht.
Biedt een korting aan
Ook kun je op je bedankpagina een korting aanbieden. Dit is vaak een eenmalige actie en alleen beschikbaar via deze bedankpagina; wanneer ze de pagina afsluiten, is de actie weg. Dit stimuleert om snel een knoop door te hakken, voordat het te laat is. Hiermee creëer je urgentie en dat werkt nog steeds om mensen sneller tot aankoop over te laten gaan.
En misschien denk je nu, maar ik wil mensen rustig de tijd geven en ik ben niet zo van het harde verkopen, dat sales is niks voor mij. Snap ik en dat hoor ik heel vaak.
Maar heel eerlijk, als jij een goed product hebt gemaakt, wat anderen verder kan helpen, met een prijs die het waard is, is het dan niet jouw plicht om deze aan zoveel mogelijk ideale klanten te verkopen? Dat dacht ik.
6. Deel social proof
Social proof bestaat uit de ervaringen van klanten. Deel per actie hoe klanten het hebben ervaren. Wat vonden mensen bijvoorbeeld van je gratis weggever? Hoe hebben ze een bepaalde dienst of een bepaald product ervaren? Of wat vinden ze van je aanpak?
Door social proof te delen op je bedankpagina, maak je jouw bedrijf menselijker. Ook zorgt het ervoor dat je bezoekers meer vertrouwen krijgen in jou en je bedrijf. Social proof speelt namelijk een enorm grote rol bij de keuzes die mensen maken. Het wel of niet kopen van een product, wel of niet kiezen voor die coach, wel of niet kiezen voor dat bedrijf.
Gebruik dus je testimonials ook op je bedankpagina en houdt deze relevant aan de actie die ze hebben uitgevoerd.
Heb je nog geen testimonials?
>>Lees dan dit artikel met de 4 stappen voor het vragen van goede testimonials aan je klanten<<
Finishing touch: optimaliseer je bedankpagina
Nu je precies weet wat er op de perfecte bedankpagina staat, is het tijd voor de finishing touch.
Maak het JOU
Zorg ervoor dat je bedankpagina past bij jou en je bedrijf. Denk aan het lettertype, de huisstijlkleuren en je logo, maar ook aan de juiste tone of voice en het toevoegen van jouw persoonlijkheid. Gebruik bijvoorbeeld gifjes, emojiâs, metaforen, woordspelingen of humor. Alles wat past bij jouw personal branding.
Laat jezelf zien
Laat jezelf zien en voeg een foto of video toe, zodat je bezoekers weten met wie ze te maken hebben.
Met een video of foto laat je jouw persoonlijkheid zien en kun je een goede indruk achterlaten van wie jij bent. Zo maak je direct een connectie met je ideale klant.
Plaats bijvoorbeeld een video met een korte intro over jezelf en vertel meer over de betreffende actie die ze zojuist hebben gedaan. Let wel op dat je een video niet de teksten laat vervangen, want niet iedereen heeft zin en tijd om op dat moment een video te kijken en te luisteren. Zorg dus ook dat je deze video zo kort mogelijk houdt.
Heb je nog geen professionele fotoâs van jezelf? Of heb je geen idee waar je op moet letten?
>>Dit artikel helpt je met het maken van de juiste fotoâs voor op jouw website<<
Voeg een vragenlijst toe
Een slimme manier om meer informatie te verzamelen is door een vragenlijst toe te voegen aan je bedankpagina. Omdat je bezoekers al een actie hebben uitgevoerd, is de kans groter dat ze je vragenlijst invullen.
Een beetje net als de sales mensen aan de telefoon, als je eenmaal in een JA-knik-serie zit dan is de kans groot dat je nog een keer ja zegt. Zo werkt ons brein nou eenmaal. We houden van herhaling.
En deze extra informatie van potentiële klanten is natuurlijk goud waard!
Het is hierbij belangrijk om helder te hebben welke informatie voor jou relevant is Ă©n op welke manier de jouw bezoeker er ook iets aan heeft. Geef bijvoorbeeld aan dat jij diegene hierdoor beter kunt helpen. Vragen kan altijd en iedereen is natuurlijk vrij om zelf te bepalen of ze de vragenlijst invullen.
Een goede manier om een vragenlijst te maken is via Typeform. Deze kun je vervolgens toevoegen via een embed aan je bedankpagina of je maakt een knop met een linkje naar het formulier.
Verwijder je menu en footer
Net als op een salespagina wil je op je bedankpagina geen onnodige informatie, waardoor mensen worden afgeleid van het doel. Door je menu en footer weg te halen, houd je de acties over waarvan je wilt dat je bezoekers ze uitvoeren.
Onderschat niet de kracht van een goede bedankpagina
Ik hoop dat ik jouw kijk op je bedankpagina heb veranderd en je enthousiast heb gemaakt om hiermee aan de slag te gaan. Jij weet nu precies wat een bedankpagina is en welke onderdelen deze nodig heeft om het maximale uit je conversies te halen. Dus geen saaie standaard bedankpaginaâs meer met alleen een âbedankt voorâ tekst. Met de tips uit dit artikel maak jij de perfecte bedankpagina die zorgt voor meer interactie en vertrouwen bij jouw ideale klant.
Heb je niet zelf de tools in huis om een bedankpagina te maken of weet je niet hoe je dit kunt instellen? Wij helpen je graag verder.
Tijdens een kennismakingsgesprek bespreken we hoe wij je kunnen helpen om jouw conversies te optimaliseren met o.a. je bedankpagina.