Heb jij al een blog op je website, maar kost het schrijven van de blogartikelen veel tijd en leveren ze niets op? Of wil jij graag beginnen met een blog, maar weet je niet hoe je een goed blogartikel schrijft?
Het hebben van een blog is enorm interessant voor je bedrijf om verschillende redenen; met een goed blogartikel maak jij van je bloglezers leads en klanten en ik deel graag hoe je dat doet.
Wat is een blog?
Maar wat is een blog? Een blog is een pagina op je website waar je artikelen deelt over jouw werk en vakgebied. Vaak is een blog persoonlijk en informatief. Een blog artikel is een specifieke pagina waar jij content deelt over een specifiek onderwerp relevant aan jouw business. Deze content is afgestemd op jouw unieke doelgroep. Het doel van een blog is om op een laagdrempelige manier jouw kennis en expertise te delen met potentiële klanten.
Waarom een blog op je website?
Misschien vraag jij je af ‘waarom een blog op je website?’ en het antwoord is dat een blog heel veel voordelen heeft. Bijvoorbeeld:
- Een up-to-date blog vergroot je vindbaarheid op Google
- Je kunt op een laagdrempelige manier je kennis delen
- Door het delen van jouw kennis en expertise, claim je jouw expertstatus
- Naast het delen van kennis, maak je je bedrijf persoonlijk
- Het is duurzame content (in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Instagram Story)
Met een blog heb je meer ruimte om de diepte in te gaan en je visie te delen. Want wanneer je al je kennis op je normale pagina’s zou zetten, worden de pagina’s veel te lang en worden ze niet gelezen. Daarnaast kun je met blogartikelen inspelen op verschillende interesses en behoeften van je doelgroep.
Als coach kun je bijvoorbeeld bloggen over de soort sessies die je aanbiedt, de toegevoegde waarde van een coach en een (anonieme) casus die interessant kan zijn voor anderen. Maar denk aan content die een probleem oplost van jouw ideale klant.
Hoe je een doelgericht blogartikel schrijft
Je kunt dus van alles kwijt in een blog, maar wat deel je en hoe stel je een blogartikel op? Ik deel 11 tips, zodat jij een doelgericht blogartikel kunt schrijven die leuk is om te lezen én zorgt voor leads en klanten.
Bedrijven die regelmatig bloggen genereren 67% meer leads dan bedrijven die niet bloggen.
Hubspot
Gebruik onderstaande tips om het maximale uit jouw blog artikelen te halen.
1. Een idee
Voordat je zomaar iets opschrijft, is het belangrijk om vooraf een goed idee te hebben van je blogartikel. Waarover wil je een blogartikel schrijven? Door een goed beeld te hebben van wat je wilt delen, zorg je voor focus.
2. Onderzoek je idee
Wanneer je een idee hebt, kun je het gaan onderzoeken. Verdiep je in de feiten, zoek betrouwbare bronnen op, doe vergelijkingen en ga na welke input je wel en niet kunt/wilt gebruiken voor jouw blogartikel.
3. Bepaal de doelgroep
Voor wie schrijf je het blogartikel? En op welke manier kan het blogartikel je doelgroep helpen? Hierbij is het ook goed om te kijken naar de fase waarin je doelgroep zit. Wil jouw doelgroep jou en je bedrijf beter leren kennen via je blog of is hij of zij al in je aanbod geïnteresseerd en zorgt het blogartikel voor dat laatste duwtje?
4. Maak een outline van je blogartikel
Met outline bedoel ik de structuur van je blogartikel, zodat het goed is opgebouwd en jij de bloglezer doelgericht meeneemt. Denk bijvoorbeeld aan een inleiding, verschillende alinea’s met meer informatie, een conclusie en een call to action. Hulp nodig? Download dan gratis mijn blog outline template.
Gratis download
Blog OUTLINE & COpy SCRipt TEMPLATE
Verbeter de kwaliteit & conversies van je blog artikel met onze blog outline template.
5. Maak een concept blogartikel
Nu je de outline hebt, kun je de inhoud gaan bepalen. Door een concept te maken, krijg je een beter beeld van de opzet en kun je gaan schrijven en schrappen. Door de outline als uitgangspunt te nemen voor het concept, zorg je voor focus.
6. Zorg voor een aansprekende titel
Maak een goede eerste indruk met een aansprekende titel, want de titel is het eerste wat mensen zien. Het moet direct duidelijk zijn waarover het blogartikel gaat én wat het oplevert, zodat je doelgroep zich aangesproken voelt en het gaat lezen.
7. Hou het leesbaar
Grote kans dat jij gepassioneerd bent over je werk en van alles en nog wat wilt delen in je blogartikel, maar zorg voor overzicht en hou het leesbaar. Mensen scannen je blog artikel en zijn op zoek naar antwoorden op hun vragen. Zorg dat het duidelijk is waar ze deze kunnen vinden. Houdt rekening met het volgende als je je tekst leesbaarder wilt maken:
- Belangrijke onderdelen uitlichten door het bold of cursief te maken
- Korte en duidelijke zinnen
- Subkoppen (H2, H3)
- Bullet points
- Quotes in een ander lettertype of opvallende kleur
8. Voeg beelden toe
Voor de leesbaarheid en de afwisseling is het fijn om beelden toe te voegen aan je blogartikel, zoals afbeeldingen, graphics of een video. Je kunt ook een infographic toevoegen om de inhoud op een andere manier te delen.
Ik maak zelf illustraties op mijn iPad die ik gebruik in mijn blog artikelen.
9. Maak gebruik van links
Je kunt in je blogartikel links toevoegen, zowel interne links als externe links. Interne links verwijzen naar andere pagina’s op je website en kun je toevoegen wanneer je bijvoorbeeld meer informatie wilt delen over je aanbod. Externe links kun je bijvoorbeeld toevoegen om te verwijzen naar bronnen die je hebt gebruikt.
Hoe meer links naar een bepaalde pagina op je website, hoe belangrijker deze wordt gezien door Google. Daarom wil je dus waar mogelijk in je blog artikelen altijd linken naar andere artikelen op je website.
De externe link mag het liefste een link zijn naar een hoge domein autoriteit website. Dat is een website die populair is, veel bezoekers krijgt en waar veel naar gelinkt wordt vanuit andere websites.
10. Voeg een call to action toe
Ik noemde het al eerder, maar een call to action is een belangrijk onderdeel van je blogartikel. Een call to action is bedoeld om bloglezers een actie te laten ondernemen. Wat wil jij dat ze doen nadat ze jouw blog artikel hebben gelezen? Dit kan bijvoorbeeld het downloaden van een gratis weggever zijn of het aanvragen van een kennismakingsgesprek.
11. Sluit af met een conclusie
In een blogartikel deel je jouw expertise, kennis en visie en daar hoort ook een conclusie bij. Met de conclusie sluit jij je blogartikel af en wil je je doelgroep enthousiasmeren om te reageren, contact op te nemen of het volgende blogartikel te lezen. Als je blog artikel wat langer is of een x aantal stappen of punten heeft dan kun je deze hier nogmaals kort herhalen.
Consistency is key
Je wilt dat je blogartikel meer dan leuk is om te lezen, je wilt dat het wat oplevert. Door deze 11 tips toe te passen leer je doelgerichte blogartikelen te schrijven waarmee jij meer leads en klanten krijgt.
Maar zoals met heel veel dingen in het leven: consistency is key. Één keer een supergoed blogartikel schrijven levert je waarschijnlijk niet veel op. Probeer regelmatig nieuwe blogartikelen te schrijven en te delen, bijvoorbeeld 1 per 2 weken, en speel in op de interesses en behoeften van je doelgroep.
Hopelijk heb je na het lezen van dit blogartikel en het downloaden van de outline zin om het bloggen (weer) op te pakken!
Gratis download
Blog OUTLINE & COpy SCRipt TEMPLATE
Verbeter de kwaliteit & conversies van je blog artikel met onze blog outline template.