De ultieme gids: Professionele foto’s laten maken voor je website

foto's-voor-je-website-laten-maken_hero

In een wereld van social media en visuele stimulatie mogen professionele foto’s niet ontbreken op je website. Het is zelfs één van de belangrijkste onderdelen van jouw website. En dan bedoel ik niet de doe-het-zelf foto’s die op je Instagram staan of die met je telefoon gemaakt zijn. 

Ik heb het hier over professionele foto’s gemaakt door een personal brand fotograaf. Unieke en persoonlijke foto’s van JOU. Want jij bent het gezicht achter je bedrijf en jij bent degene waar mensen zaken mee gaan doen. Jij bent jouw bedrijf. 

Maar hoe kom je aan de juiste foto’s voor jouw website, welke shots heb je nodig en waar moet je op letten? In dit artikel deel ik alles wat jij nodig hebt om de perfecte website foto’s te maken.

Website-fotoshoot-planner

GRATIS DOWNLOAD 📸

Website fotoshoot planner

Plan jouw volledige fotoshoot in Google Sheets (inclusief je outfits, locaties en type shots) zodat je precies de juiste foto’s laat maken die je nodig hebt voor je website.

Tip: Geef deze lijst aan je fotograaf.

Waarom professionele foto’s laten maken voor je website?

Mensen zijn visuele wezens, en de eerste indruk is van essentieel belang. Één blik op een professionele foto van jou kan al genoeg zijn voor iemand om contact op te nemen. Wat jij als persoon uitstraalt, voelt en ziet jouw bezoeker. Professionele foto’s zullen je helpen meer klanten aan te trekken, terwijl slechte amateuristische foto’s er juist voor zorgen dat je klanten afschrikt. Of dat je misschien niet de klanten aantrekt die je graag zou willen aantrekken. 

Foto’s en beelden zijn super krachtig omdat wij als mensen geprogrammeerd zijn om ze te herkennen, te onthouden, ervan te leren en er een emotionele reactie op te hebben. Dat zit in onze natuur.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat 33 tot 93 procent van de communicatie non-verbaal is en dat wij afbeeldingen 60.000 keer sneller kunnen verwerken dan tekst. Zoals het oude gezegde, “een afbeelding zegt meer dan duizend woorden”. 

Een paar redenen waarom het essentieel is om professionele foto’s te laten maken van jezelf voor op jouw website:

  • Het versterkt jouw verhaal en de bekendheid van jouw merk
  • Ze creëren visuele prikkeling en interesse waardoor je bezoekers langer blijven plakken en meer van jouw website bekijken en lezen
  • Ze tonen jouw unieke persoonlijkheid en zorgen voor verbinding met je bezoekers 
  • Het onderscheidt jou van je concurrentie 
  • Mensen willen zien met wie ze gaan samenwerken. Ze willen je gezicht zien en een gevoel krijgen van wie jij bent. Dit zorgt voor vertrouwen en stelt mensen op hun gemak om contact op te nemen. 
  • Je wilt overkomen als de expert die jij bent en laten zien dat jij vertrouwen hebt in wat je doet. Je wilt uitstralen dat jij de persoon bent die hen verder gaat helpen.
  • De energie die je uitstraalt kan ervoor zorgen dat jij precies de klanten aantrekt waar je mee wilt samenwerken en de klanten die je niet wil naar iemand anders stuurt.
  • Het laat zien dat jij serieus bent over je bedrijf en je bereid bent om hier in te investeren.  
  • Een professionele uitstraling zorgt ervoor dat mensen meer kwaliteit verwachten en ook beried zijn hier een passende investering voor te doen. Ze betalen sneller een hogere prijs voor je aanbod. 
  • Je bent minder tijd kwijt aan het doen van sales omdat de mensen die je aantrekt al een eerste kennismaking hebben gehad met jou door je foto’s. 
Website-fotoshoot-planner

GRATIS DOWNLOAD 📸

Website fotoshoot planner

Plan jouw volledige fotoshoot in Google Sheets (inclusief je outfits, locaties en type shots) zodat je precies de juiste foto’s laat maken die je nodig hebt voor je website.

Tip: Geef deze lijst aan je fotograaf.

Jouw bezoekers in de koop modus krijgen 

foto's voor je website laten maken

Als jij je website laat maken is een groot deel van de uitstraling en het gevoel dat het geeft afhankelijk van je foto’s. Jij wil met jouw foto’s de juiste doelgroep aanspreken. Jouw droomklant. Je wil een connectie maken met jouw ideale klant. Daarom is het zo belangrijk dat wie jij bent van de foto af spat zodat jij alleen maar werkt met de mensen waar je graag mee wil werken. 

Mensen willen je zien in verschillende omgevingen, ze willen weten wie jij bent, wat je doet en waarom zou van jou zouden moeten kopen. Een paar amateur foto’s ooit gemaakt door een vriend of vriendin gaan het hem gewoon niet doen. 

Professionele persoonlijke foto’s voor jouw bedrijf zijn essentieel om jouw droomklant in de koopmodus te krijgen of te zorgen dat ze contact met je opnemen. 

Gebruik je website foto’s als onderdeel van je marketing strategie

Net zoals je geld investeert in je logo, huisstijl, website en marketing wil je ook geld investeren in goede foto’s. Helaas zien veel ondernemers dit als niet heel belangrijk en denken ze dat een paar smartphone foto’s wel volstaan. Of ze gebruiken standaard stockfoto’s die iedereen gebruikt. 

Professioneel foto’s zijn een essentieel onderdeel van een goede marketing strategie. De foto’s die jij op je website gebruikt kun je ook weer gebruiken in al je andere marketing uitingen. Denk aan je social media posts, e-mails die je stuurt, in een gratis weggever, je profiel foto’s, een brochure of je email handtekening. Dit zorgt voor een consistente look & feel die herkenbaar is en vertrouwen uitstraalt.

Professionele website foto’s laten maken door een personal brand fotograaf

foto's voor je website laten maken

De meeste gemaakte fout van die coaches en andere personal brands maken is dat ze een fotograaf zoeken die ze kennen en waar ze zich comfortabel bij voelen. Vaak een vriend of familielid. Ze laten een paar foto’s maken zonder een idee te hebben wat voor shots ze nou eigenlijk nodig hebben. Vervolgens hebben ze 100 net-niet-foto’s en krijgen ze van hun webdesigner te horen dat hij of zij andere foto’s nodig heeft. En dat is zonde want investeren in goede en de juiste foto’s verdiend zich gemakkelijk weer terug. Kies dus voor een professionele branding fotograaf die jou gaat helpen aan professionele foto’s voor je website.

Wat is een personal brand fotograaf? 

Iemand die gespecialiseerd is in het fotograferen van JOU, en een bepaalde consistente stijl kan creëren die overal terug komt in je website. De focus is op jouw persoonlijkheid, jouw huisstijl kleuren en jouw missie. Dit moet allemaal samen komen in je foto’s zodat jij de juiste doelgroep aanspreekt.

Hoe vind je een goede fotograaf gespecialiseerd in personal brand fotografie?

Zoek in Google naar “Personal brand fotografie” en je krijgt vanzelf een aantal websites. Bekijk of je de stijl leuk vind en vraag een aantal kennismakingsgesprekken aan bij verschillende fotografen. Zorg dat je er een goed gevoel bij hebt en een leuke klik hebt zodat jij je straks op je gemak voelt als je op de foto gaat. Je wil niet dat je straks een hele reeks aan foto’s hebt waar je “ongemakkelijk” op staat. 

Kijk ook even naar de prijzen want dit zegt vaak wel iets over de kwaliteit en professionaliteit van de fotograaf. Afhankelijk van het aantal foto’s (ik raad 20+ aan) en de verschillende locaties en kleding wissels die je zou willen kun je rekening houden met een bedrag tussen de 500 en 1500 euro. 

6 tips om het maximale uit jouw website foto’s te halen

foto's voor je website laten maken_02

Gebruik onderstaande 6 richtlijnen om met jouw persoonlijke foto’s de juiste klanten aan te trekken. 

  1. Zorg dat je authentiek bent. Wees jezelf en wees niet bang om dingen van je persoonlijke leven te laten zien die bij jou horen en die jou speciaal of anders maken. 
  2. Weet wie je droomklant is en zorg voor verschillende shots waarin zij zichzelf kunnen herkennen in jou. 
  3. Wees consistent met het laten zien van jouw waarden en expertise zodat jouw doelgroep je leert kennen, je leuk gaat vinden en je gaat vertrouwen. (Know -> Like -> Trust)
  4. Trigger de emoties van je doelgroep en laat zien dat jij ze begrijpt. Doe dit bijvoorbeeld met je Lifestyle shots. Laat zien welke waarde jij gaat hebben in hun leven zodat ze jou kiezen in plaats van je concurrent. 
  5. Combineer tekst en afbeeldingen en creëer een duidelijke story telling die laat zien wij jij bent als persoon. Laat zien welke reis jij hebt afgelegd en dat jij ooit ook stond waar jouw ideale klant nu staat. 
  6. Laat zien wat voor leven jouw droomklanten kunnen hebben als ze met jouw hebben samengewerkt. Hoe ziet dit eruit? 

Nu hoor ik je denken, leuk Jasper, maar hoe ga ik dit ooit in mijn foto’s vastleggen? In het volgende onderdeel deel ik de 6 verschillende type shots die je nodig hebt voor jouw website foto’s. 

Website-fotoshoot-planner

GRATIS DOWNLOAD 📸

Website fotoshoot planner

Plan jouw volledige fotoshoot in Google Sheets (inclusief je outfits, locaties en type shots) zodat je precies de juiste foto’s laat maken die je nodig hebt voor je website.

Tip: Geef deze lijst aan je fotograaf.

Voorbereiden op je fotoshoot

Kies de juiste kleuren

Als je eenmaal een goede fotograaf hebt uitgekozen dan gaat deze jou op weg helpen met wat voor soort kleding en welke locaties geschikt kunnen zijn. Maar jouw website en je personal brand zullen voor een deel herkenbaar zijn door jouw huisstijl kleur. Misschien heb je al een huisstijl laten maken en heb je al een kleuren palet beschikbaar. Je wil dat jouw kleuren overal terugkomen in al je marketing uitingen en dus ook in je foto’s. Denk bijvoorbeeld na over de kleur van de omgeving waar je de foto’s laat maken en de keur van je kleding, sieraden en andere spullen. Zorg dat de kleuren vanuit je huisstijl aanwezig zijn in je foto’s.

foto's maken voor je website_shannonwilkinson

Kleding en locatie

Gebruik minimaal 3 verschillende locaties voor je shoot. Dit kunnen bijvoorbeeld 3 verschillende locaties in huis zijn of 3 verschillende locaties in dezelfde plaats. Kies ook minimaal 3 verschillende outfits, het liefst per locatie een andere. Denk ook aan het veranderen van je haarstijl, sieraden en andere accessoires voor bij je outfit. Zorg dat het wisselen van locatie en kleding is inbegrepen bij je shoot.

Gebruik Props

Ik hoor je denken… wat zijn props? Props zijn spullen die je gebruikt voor je personal branding fotoshoot. Ze zijn bedoeld om je verhaal te versterken en jouw persoonlijkheid te laten zien. Wat is het waar jij van houdt? Denk aan spullen die je veel gebruikt, altijd bij je hebt, waar je niet zonder kunt of wat gewoon echt bij jou past. Denk aan een laptop, boeken, je huisdier, je dagboek, headphones of je kopje koffie of thee. Wees creatief en denk goed na wat past bij jou en bij jouw ideale klant. Waarin zullen zij zich herkennen of mee identificeren?  

Fotografie stijl

Denk na over hoe jij wil overkomen op je foto’s. Wil je dat mensen je zien als iemand met humor of wil je liever serieus overkomen. Probeer ook af te wisselen met in de camera kijken en weg kijken. Je wil niet dat je straks 40 foto’s hebt waarbij je continu in de camera kijkt. Maak ook slim gebruik van je omgeving door bijv. ergens op te gaan zitten of tegenaan te leunen zoals een muur of een bankje. Wissel af met staan en zitten zodat je genoeg variatie hebt in je foto’s.  

Algemene tips

Zoals je in de Website fotografie planner kunt zien heeft het de voorkeur om de meeste foto’s in landschap formaat te fotograferen. Het liefst ook zo breed mogelijk met genoeg ruimte om jou heen. Waarom? Foto’s kun je wel bijsnijden naar een perfecte compositie, maar een stukje foto toevoegen wordt lastig

Website-fotoshoot-planner

GRATIS DOWNLOAD 📸

Website fotoshoot planner

Plan jouw volledige fotoshoot in Google Sheets (inclusief je outfits, locaties en type shots) zodat je precies de juiste foto’s laat maken die je nodig hebt voor je website.

Tip: Geef deze lijst aan je fotograaf.

Foto’s laten maken: De 6 type shots die je nodig hebt voor jouw website foto’s

Tijd voor het echte werk. Welke shots heb je minimaal nodig voor jouw website en welke settings en stijlen moeten dit zijn. Download onze complete Website Fotografie Planner in Google Spreadsheets voor het plannen van jouw complete shoot inclusief outfit wissels en locaties. Deel deze met je personal brand fotograaf en houd hem bij de hand tijden de shoot zodat je ze één voor één kunt afvinken. 

1 – Headshots 

Dit zijn je meest “professionele” foto’s waarbij alleen je gezicht, schouders en borst zichtbaar zijn. Zorg bij deze headshots voor een zo neutraal mogelijke achtergrond of een achtergrond met een groot contrast ten opzichte van je gezicht. Deze headshot foto’s kun je ook gebruiken voor al je media-uitingen zoals LinkedIn en bijv. je zakelijke whatsapp foto. Zo houd je jouw branding overal consistent en herkenbaar.  

Headshot A

Horizontale afbeelding waar jij ongeveer 1/4 van de ruimte in beslag neemt en de achtergrond 3/4. Kijk recht in de camera. Achtergrond van de afbeelding is neutraal, huisstijl, kleur of heeft een “blur effect”. Maar zorg vooral dat deze niet te druk is. Op onderstaande foto’s is de verhouding ⅓ en ⅔, maar je wil dat er rechts of links nog extra ruimte is voor als iemand jouw website op een groot scherm bekijkt. 

foto's laten maken voor je website
Coolpixel
foto's voor je website laten maken - headshot A-2
Remote Professionals
foto's voor je website laten maken - headshot A-3
Recruitmentstrategie

Headshot B

Deze afbeelding is hetzelfde als afbeelding A, maar op deze foto kijk je niet recht in de camera maar opzij. Waarom? Als iemand op een foto naar de tekst kijkt dan leg je de focus meer op die tekst. Er zijn verschillend studies die aantonen dat het zorgt voor een hogere conversie. Mensen die je tekst lezen en vervolgens een actie ondernemen zoals op een knop klikken.

foto's voor je website laten maken - headshot B-2
Aline van de Haar
foto's voor je website laten maken - headshot B
Rob Moltmaker

2 – Over jou shots

“Over jou” shots zijn de foto’s waar jouw persoonlijkheid naar voren komt. En ja dat is bij alle foto’s wel de bedoeling, maar dit zijn foto’s van jou, in je element, waar jij je ding doet. Straal uit wie je bent. Aardig, gezellig, grappig, zelfverzekerd, empathisch. Laat jezelf zien! 

3 – Behind the scenes shots

Dit zijn jouw “Behind The Scenes” foto’s. Hier laat je jouw expertise zien en alle details van jouw proces. Dit is een kans om te laten zien wat er achter de schermen gebeurd en wat jouw unieke manier van werken is. Hoe zit dit eruit? Denk aan foto’s van bijv. je werkomgeving.

foto's voor je website laten maken - samenwerken shots 3
Sociaal Professional by Wendy

4 – Werken met anderen shots

In deze foto’s ben jij aan het werk samen met je klanten, LIVE. Misschien geef je een training, heb je werkoverleg of coach je een hele groep. Laat zien hoe werken met jou eruit ziet. Dit biedt namelijk een mooie kans om te laten zien wat jouw ideale klant gaat ervaren als ze met jou gaan samenwerken. Probeer een emotie te triggeren die jouw ideale klant zou willen krijgen nadat ze met jou hebben samengewerkt. Geluk, vrijheid, succes, minder stress?

tombloo.nl website foto
Tom Bloo – Vitaliteit en Leefstijl
foto's voor je website - samenwerken shots
RJ Outdoorcoaching

5 – Lifestyle shots

Lifestyle afbeeldingen geven een beeld van hoe jij bent in het dagelijkse leven. Wat doe jij in je vrije tijd en wat zegt dat over jou? Deze afbeeldingen laten zien wat jij belangrijk vindt (jouw waarden) waardoor je een brug creëert tussen jouw en je Ideale klant. En als deze brug sterk genoeg is dan overtuig jij je ideale klant om deze over te steken en met jou te gaan samenwerken. Het belangrijkste is dat deze foto’s een verhaal vertellen waarmee jij je ideale klant aantrekt en een connectie kunt maken. 

Sta je elke morgen op met een meditatie sessie? Ga jij elke middag lunchen bij een restaurant? Drink je graag een cappuccino in je favoriete café? Sport je elke dag? Ga je vaak op reis of werk je op verschillende locaties? Maak hier foto’s van als dit past bij jouw ideale doelgroep.  

foto's-voor-je-website-laten-maken-lifestyle-shots

6 – Stockfoto shots

En als laatste hebben we de stockfoto shots. Natuurlijk heb je online veel gratis en betaalde stock foto’s, maar jij wil geen foto’s die iedereen al gebruikt. Hoe vet is het als jij tijdens je shoots bijv. een aantal close-up foto’s laat maken waar jij niet of deels zichtbaar bent. Bijvoorbeeld van je handen die aan het typen zijn op een laptop, je kopje koffie op een bureau, foto’s van de omgeving of andere close-ups van elementen die jij gebruikt in je werk.

Misschien werk je in een mooi pand of geef jij coaching sessies op een mooie locatie. Probeer hier dan veel extra close-up foto’s te maken. Deze foto’s kun je perfect laten maken tijdens verschillende shoots voor al je andere foto’s. Dit zorgt ervoor dat je straks een mooie selectie aan foto’s hebt die bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden als achtergrond foto of als uitgelichte afbeelding voor je blog artikelen. 

foto's voor je website laten maken - stockfoto shots
RJ Outdoorcoaching

Klaar om aan de slag te gaan met jouw website fotografie?

Professionele website foto’s zijn om een aantal redenen belangrijk. Ze helpen je boodschap en bekendheid van je merk te versterken, zorgen voor visuele stimulatie en interesse waardoor je bezoekers langer blijven hangen, laten je unieke persoonlijkheid zien, onderscheiden je van je concurrentie en stellen mensen op hun gemak om contact met je op te nemen. Met professionele website foto’s vergroot jij je expert status en je conversies. 

Om jou op weg te helpen met het plannen van je fotoshoot en het maken van de juiste foto’s voor je website heb ik een handige website fotografie planner gemaakt. Download onze Google Sheets website fotoshoot planner waar jij je outfits, locaties en al je shots kunt plannen. Wij hebben al een aantal shots klaar gezet die je minimaal nodig hebt. 

Website-fotoshoot-planner

GRATIS DOWNLOAD 📸

Website fotoshoot planner

Plan jouw volledige fotoshoot in Google Sheets (inclusief je outfits, locaties en type shots) zodat je precies de juiste foto’s laat maken die je nodig hebt voor je website.

Tip: Geef deze lijst aan je fotograaf.

Dit vind je misschien ook leuk...

Waar mag ik de website fotoshoot planner naartoe sturen?

Gratis Download

Homepagina Blueprint voor Coaches & Experts

Ontdek precies welke onderdelen jouw homepagina nodig heeft om de juiste bezoekers aan te trekken 🚀