In een wereld van social media en visuele stimulatie mogen professionele foto’s niet ontbreken op je website. Het is zelfs één van de belangrijkste onderdelen van jouw website. En dan bedoel ik niet de doe-het-zelf foto’s die op je Instagram staan of die met je telefoon gemaakt zijn.
Ik heb het hier over professionele foto’s gemaakt door een personal brand fotograaf. Unieke en persoonlijke foto’s van JOU. Want jij bent het gezicht achter je bedrijf en jij bent degene waar mensen zaken mee gaan doen. Jij bent jouw bedrijf.
Maar hoe kom je aan de juiste foto’s voor jouw website, welke shots heb je nodig en waar moet je op letten? In dit artikel deel ik alles wat jij nodig hebt om de perfecte website foto’s te maken.
GRATIS DOWNLOAD 📸
Website fotoshoot planner
Plan jouw volledige fotoshoot (inclusief je outfits, locaties en type shots)Â zodat je precies de juiste foto’s laat maken die je nodig hebt voor je website.
Waarom professionele foto’s laten maken voor je website?
Mensen zijn visuele wezens, en de eerste indruk is van essentieel belang. Één blik op een professionele foto van jou kan al genoeg zijn voor iemand om contact op te nemen. Wat jij als persoon uitstraalt, voelt en ziet jouw bezoeker. Professionele foto’s zullen je helpen meer klanten aan te trekken, terwijl slechte amateuristische foto’s er juist voor zorgen dat je klanten afschrikt. Of dat je misschien niet de klanten aantrekt die je graag zou willen aantrekken.
Foto’s en beelden zijn super krachtig omdat wij als mensen geprogrammeerd zijn om ze te herkennen, te onthouden, ervan te leren en er een emotionele reactie op te hebben. Dat zit in onze natuur.
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat 33 tot 93 procent van de communicatie non-verbaal is en dat wij afbeeldingen 60.000 keer sneller kunnen verwerken dan tekst. Zoals het oude gezegde, “een afbeelding zegt meer dan duizend woorden”.
Een paar redenen waarom het essentieel is om professionele foto’s te laten maken van jezelf voor op jouw website:
- Het versterkt jouw verhaal en de bekendheid van jouw merk
- Ze creëren visuele prikkeling en interesse waardoor je bezoekers langer blijven plakken en meer van jouw website bekijken en lezen
- Ze tonen jouw unieke persoonlijkheid en zorgen voor verbinding met je bezoekers
- Het onderscheidt jou van je concurrentie
- Mensen willen zien met wie ze gaan samenwerken. Ze willen je gezicht zien en een gevoel krijgen van wie jij bent. Dit zorgt voor vertrouwen en stelt mensen op hun gemak om contact op te nemen.
- Je wilt overkomen als de expert die jij bent en laten zien dat jij vertrouwen hebt in wat je doet. Je wilt uitstralen dat jij de persoon bent die hen verder gaat helpen.
- De energie die je uitstraalt kan ervoor zorgen dat jij precies de klanten aantrekt waar je mee wilt samenwerken en de klanten die je niet wil naar iemand anders stuurt.
- Het laat zien dat jij serieus bent over je bedrijf en je bereid bent om hier in te investeren.
- Een professionele uitstraling zorgt ervoor dat mensen meer kwaliteit verwachten en ook beried zijn hier een passende investering voor te doen. Ze betalen sneller een hogere prijs voor je aanbod.
- Je bent minder tijd kwijt aan het doen van sales omdat de mensen die je aantrekt al een eerste kennismaking hebben gehad met jou door je foto’s.
GRATIS DOWNLOAD 📸
Website fotoshoot planner
Plan jouw volledige fotoshoot (inclusief je outfits, locaties en type shots)Â zodat je precies de juiste foto’s laat maken die je nodig hebt voor je website.
Jouw bezoekers in de koop modus krijgen
Als jij je website laat maken is een groot deel van de uitstraling en het gevoel dat het geeft afhankelijk van je foto’s. Jij wil met jouw foto’s de juiste doelgroep aanspreken. Jouw droomklant. Je wil een connectie maken met jouw ideale klant. Daarom is het zo belangrijk dat wie jij bent van de foto af spat zodat jij alleen maar werkt met de mensen waar je graag mee wil werken.
Mensen willen je zien in verschillende omgevingen, ze willen weten wie jij bent, wat je doet en waarom zou van jou zouden moeten kopen. Een paar amateur foto’s ooit gemaakt door een vriend of vriendin gaan het hem gewoon niet doen.
Professionele persoonlijke foto’s voor jouw bedrijf zijn essentieel om jouw droomklant in de koopmodus te krijgen of te zorgen dat ze contact met je opnemen.
Gebruik je website foto’s als onderdeel van je marketing strategie
Net zoals je geld investeert in je logo, huisstijl, website en marketing wil je ook geld investeren in goede foto’s. Helaas zien veel ondernemers dit als niet heel belangrijk en denken ze dat een paar smartphone foto’s wel volstaan. Of ze gebruiken standaard stockfoto’s die iedereen gebruikt.
Professioneel foto’s zijn een essentieel onderdeel van een goede marketing strategie. De foto’s die jij op je website gebruikt kun je ook weer gebruiken in al je andere marketing uitingen. Denk aan je social media posts, e-mails die je stuurt, in een gratis weggever, je profiel foto’s, een brochure of je email handtekening. Dit zorgt voor een consistente look & feel die herkenbaar is en vertrouwen uitstraalt.
GRATIS DOWNLOAD 📸
Website fotoshoot planner
Plan jouw volledige fotoshoot (inclusief je outfits, locaties en type shots)Â zodat je precies de juiste foto’s laat maken die je nodig hebt voor je website.
Foto’s laten maken: De 6 type shots die je nodig hebt voor jouw website foto’s
Tijd voor het echte werk. Welke shots heb je minimaal nodig voor jouw website en welke settings en stijlen moeten dit zijn. Download onze complete Website Fotografie Planner in Google Spreadsheets voor het plannen van jouw complete shoot inclusief outfit wissels en locaties. Deel deze met je personal brand fotograaf en houd hem bij de hand tijden de shoot zodat je ze Ă©Ă©n voor Ă©Ă©n kunt afvinken.
1 – Headshots
Dit zijn je meest “professionele” foto’s waarbij alleen je gezicht, schouders en borst zichtbaar zijn. Zorg bij deze headshots voor een zo neutraal mogelijke achtergrond of een achtergrond met een groot contrast ten opzichte van je gezicht. Deze headshot foto’s kun je ook gebruiken voor al je media-uitingen zoals LinkedIn en bijv. je zakelijke whatsapp foto. Zo houd je jouw branding overal consistent en herkenbaar.
Headshot A
Horizontale afbeelding waar jij ongeveer 1/4 van de ruimte in beslag neemt en de achtergrond 3/4. Kijk recht in de camera. Achtergrond van de afbeelding is neutraal, huisstijl, kleur of heeft een “blur effect”. Maar zorg vooral dat deze niet te druk is. Op onderstaande foto’s is de verhouding ⅓ en ⅔, maar je wil dat er rechts of links nog extra ruimte is voor als iemand jouw website op een groot scherm bekijkt.
Headshot B
Deze afbeelding is hetzelfde als afbeelding A, maar op deze foto kijk je niet recht in de camera maar opzij. Waarom? Als iemand op een foto naar de tekst kijkt dan leg je de focus meer op die tekst. Er zijn verschillend studies die aantonen dat het zorgt voor een hogere conversie. Mensen die je tekst lezen en vervolgens een actie ondernemen zoals op een knop klikken.
2 – Over jou shots
“Over jou” shots zijn de foto’s waar jouw persoonlijkheid naar voren komt. En ja dat is bij alle foto’s wel de bedoeling, maar dit zijn foto’s van jou, in je element, waar jij je ding doet. Straal uit wie je bent. Aardig, gezellig, grappig, zelfverzekerd, empathisch. Laat jezelf zien!
3 – Behind the scenes shots
Dit zijn jouw “Behind The Scenes” foto’s. Hier laat je jouw expertise zien en alle details van jouw proces. Dit is een kans om te laten zien wat er achter de schermen gebeurd en wat jouw unieke manier van werken is. Hoe zit dit eruit? Denk aan foto’s van bijv. je werkomgeving.
4 – Werken met anderen shots
In deze foto’s ben jij aan het werk samen met je klanten, LIVE. Misschien geef je een training, heb je werkoverleg of coach je een hele groep. Laat zien hoe werken met jou eruit ziet. Dit biedt namelijk een mooie kans om te laten zien wat jouw ideale klant gaat ervaren als ze met jou gaan samenwerken. Probeer een emotie te triggeren die jouw ideale klant zou willen krijgen nadat ze met jou hebben samengewerkt. Geluk, vrijheid, succes, minder stress?
5 – Lifestyle shots
Lifestyle afbeeldingen geven een beeld van hoe jij bent in het dagelijkse leven. Wat doe jij in je vrije tijd en wat zegt dat over jou? Deze afbeeldingen laten zien wat jij belangrijk vindt (jouw waarden) waardoor je een brug creëert tussen jouw en je Ideale klant. En als deze brug sterk genoeg is dan overtuig jij je ideale klant om deze over te steken en met jou te gaan samenwerken. Het belangrijkste is dat deze foto’s een verhaal vertellen waarmee jij je ideale klant aantrekt en een connectie kunt maken.
Sta je elke morgen op met een meditatie sessie? Ga jij elke middag lunchen bij een restaurant? Drink je graag een cappuccino in je favoriete café? Sport je elke dag? Ga je vaak op reis of werk je op verschillende locaties? Maak hier foto’s van als dit past bij jouw ideale doelgroep.
6 – Stockfoto shots
En als laatste hebben we de stockfoto shots. Natuurlijk heb je online veel gratis en betaalde stock foto’s, maar jij wil geen foto’s die iedereen al gebruikt. Hoe vet is het als jij tijdens je shoots bijv. een aantal close-up foto’s laat maken waar jij niet of deels zichtbaar bent. Bijvoorbeeld van je handen die aan het typen zijn op een laptop, je kopje koffie op een bureau, foto’s van de omgeving of andere close-ups van elementen die jij gebruikt in je werk.
Misschien werk je in een mooi pand of geef jij coaching sessies op een mooie locatie. Probeer hier dan veel extra close-up foto’s te maken. Deze foto’s kun je perfect laten maken tijdens verschillende shoots voor al je andere foto’s. Dit zorgt ervoor dat je straks een mooie selectie aan foto’s hebt die bijvoorbeeld gebruikt kunnen worden als achtergrond foto of als uitgelichte afbeelding voor je blog artikelen.
Klaar om aan de slag te gaan met jouw website fotografie?
Professionele website foto’s zijn om een aantal redenen belangrijk. Ze helpen je boodschap en bekendheid van je merk te versterken, zorgen voor visuele stimulatie en interesse waardoor je bezoekers langer blijven hangen, laten je unieke persoonlijkheid zien, onderscheiden je van je concurrentie en stellen mensen op hun gemak om contact met je op te nemen. Met professionele website foto’s vergroot jij je expert status en je conversies.
Om jou op weg te helpen met het plannen van je fotoshoot en het maken van de juiste foto’s voor je website heb ik een handige website fotografie planner gemaakt. Download onze Google Sheets website fotoshoot planner waar jij je outfits, locaties en al je shots kunt plannen. Wij hebben al een aantal shots klaar gezet die je minimaal nodig hebt.
GRATIS DOWNLOAD 📸
Website fotoshoot planner
Plan jouw volledige fotoshoot (inclusief je outfits, locaties en type shots)Â zodat je precies de juiste foto’s laat maken die je nodig hebt voor je website.