9 tips om betere blog titels te schrijven voor meer kliks en lezers

9-tips-voor-het-schrijven-van-onweerstaanbare-blog-titels-2

Titels zijn de triggers die mensen overhalen om iets te lezen of niet. 

Ze moeten de aandacht grijpen en nieuwsgierig maken naar meer. Dit geldt ook voor blog titels; je wilt dat mensen erop klikken en jouw blogartikel lezen. 

Maar goede blog titels schrijven is moeilijk. Misschien nog wel moeilijker dan het schrijven van je hele blog artikel. 

In je titel wil je duidelijk maken wat de inhoud van je blog artikel is, je wilt interesse en nieuwsgierigheid wekken en zorgen dat ze klikken. Maar je hebt maar een x aantal woorden om een goede titel te schrijven. 

In dit artikel deel ik 9 tips die je kan gebruiken om betere blog titels te schrijven die zorgen voor meer kliks en meer lezers.

Maar eerst dit…want…

Waarom extra tijd en moeite stoppen in het schrijven van goede blog titels?

Hoe goed de inhoud van je blog ook is, de titel is wat ervoor zorgt of mensen het gaan lezen of niet. 

Jouw blog titel is het eerste wat je lezers zien in Google, maar je bent waarschijnlijk niet de enige die een blogartikel schrijft over een bepaald onderwerp. 

Wanneer mensen zoeken op ‘Hoe maak ik een website?’ krijgen ze enorm veel resultaten te zien, maar waar klikken ze op? Op een titel die hén opvalt en aanspreekt. Zorg dus dat jouw titel opvalt tussen de rest en dat erop geklikt wordt. 

Daarnaast wil je tijd stoppen in zoekwoorden onderzoek zodat je de kans vergroot om gevonden te worden in Google. Met jouw blogartikelen deel je namelijk content over allerlei onderwerpen binnen jouw vakgebied en mensen zoeken hierop. Hierbij is het belangrijk dat je weet waarop ze zoeken, zodat jij jouw blog titels hierop kunt aanpassen. 

Hoe schrijf je onweerstaanbare blog titels waarop geklikt wordt?

Met deze 9 tips en voorbeelden schrijf jij in no-time onweerstaanbare blog titels waarop geklikt wordt.

1. Maak je blog titel specifiek

Mensen krijgen zo veel informatie te verwerken; wanneer zij iets zoeken via Google krijgen ze enorm veel resultaten, maar ze gaan echt niet alles lezen en bekijken. Daarom is het belangrijk om jouw blog titel zo specifiek mogelijk te maken. 

Vermijd vage titels, want er is geen tijd om na te denken waarover het gaat. Mensen beslissen in een paar seconden of ze ergens op klikken of niet. Wanneer ze zelf moeten ontrafelen waar the f* je blogartikel over gaat, ben je ze kwijt. 

Een specifieke blog titel over afvallen is bijvoorbeeld: ‘3 dingen die jij elke ochtend kunt doen om sneller af te vallen’. De titel ‘Wil je afvallen? Ik help je’ is veel vager. Het is namelijk niet duidelijk hoe jij diegene helpt.

Extra tip: om je blog titel specifiek te maken, helpt het om vooraf je doel op te schrijven. Zo weet je precies wat je met je blogartikel wilt bereiken en kun je dit verwerken in de blog titel. 

2. Optimaliseer je blog titel met zoekwoorden

Als het goed is wil je nieuwe bezoekers aantrekken met jouw blogartikelen en hiervoor is het belangrijk dat je gevonden wordt via Google. Hoe doe je dat? Door je blog titel (en natuurlijk je blogartikel) te optimaliseren met zoekwoorden.

Zoekwoorden zijn de woorden die mensen intypen op Google om bepaalde informatie te vinden. Door dit soort zoekwoorden te verwerken in jouw blog titel, vergroot je jouw vindbaarheid en bereik. Waar mensen op zoeken, is afhankelijk van je doelgroep. Je kunt hier op verschillende manieren onderzoek naar doen:

  • Maak gebruik van tools, denk bijvoorbeeld aan de Zoekwoordplanner, Ubersuggest en Also Asked
  • Doe research binnen je doelgroep; welke informatie hebben ze nodig? Waarnaar zijn ze op zoek?
  • Benut je eigen ervaring. Als ondernemer heb je al het een en ander meegemaakt, dus benut dit! Denk aan vragen die je krijgt, situaties waarin (potentiële) klanten zitten, resultaten waarnaar ze op zoek zijn, waar ze tegenaan lopen … verwerk dit soort informatie in je blog titel om jouw doelgroep met de juiste zoekwoorden te bereiken. 

Geen idee waar je moet beginnen en/of waarover je moet bloggen? Ik deel 11 manieren om onbeperkt nieuwe blog onderwerpen te verzinnen

3. Gebruik nummers voor lijst artikelen 

Nummers doen het supergoed in blog titels, omdat je hiermee direct duidelijk maakt wat mensen kunnen verwachten van het blogartikel. Er zijn ook verschillende onderzoeken naar gedaan, bijvoorbeeld door Conductor. Zij hebben verschillende blog titels onderzocht en op de titel met een nummer erin werd veel vaker geklikt!

Je hoeft natuurlijk niet in elke blog titel een nummer te zetten als het ergens anders over gaat, maar wanneer dan wel? Als je een lijst artikel schrijft. Dit is een blogartikel met een opsomming van tips, stappen of manieren om iets te bereiken en wordt ook wel een ‘listicle’ genoemd. 

Wanneer we een blog titel zien met nummers weten we 3 dingen:

  1. Dit gaat makkelijk zijn voor mijn brein om te consumeren
  2. Dit is specifiek en actiegericht
  3. Ik kan het blogartikel makkelijk scannen op de dingen die ik interessant vind

En dat zorgt ervoor dat een blog artikel met een nummer erin het zo goed doet. Heb jij een artikel met meerdere onderdelen of stappen? Maak er een lijst artikel van en voeg een nummer toe aan je titel voor meer kliks. 

4. Gebruik de ‘how to’-formule

Met de ‘how to’-formule stel je een vraag en deel je verschillende onderdelen om hier antwoord op te geven. Vaak gaat dit over het oplossen van een probleem of het vervullen van een wens. Hierbij een paar voorbeelden:

  • Hoe zorg je consistent voor omzet?
  • Hoe krijg je nieuwe volgers die relevant zijn voor jouw bedrijf?
  • Hoe schrijf je een sterk blogartikel?
  • Hoe val je op met social media content?
  • Hoe krijg je meer relevante website bezoekers?

‘How to’-titels werken heel goed, want ze geven de antwoorden op vragen die mensen hebben. 

Uit een onderzoek van Semrush geeft 72% van de marketeers aan dat ‘how to’-artikelen de meeste bezoekers opleveren. 

5. Voeg powerwoorden toe voor meer impact

Een simpele en snelle manier om meer kliks op je blog titels te krijgen is door zogenoemde powerwoorden toe te voegen. Powerwoorden zijn krachtige woorden en spelen vaak in op gevoel, verlangen en urgentie. Op deze manier kun jij je enorm goed onderscheiden en valt je blog titel meer op, waardoor er sneller en vaker op wordt geklikt.

Dit zijn een aantal van de beste powerwoorden die jij kunt toevoegen aan je blog titels voor meer impact: 

  • Vandaag.
  • Nu.
  • Eenvoudig.
  • Direct.
  • Snel.
  • Makkelijk.
  • Stap voor stap.
  • De beste.
  • Simpel.
  • Ultieme.
  • Bewezen.
  • Exclusief.
  • Geheim.
  • In X tijd.
  • Gegarandeerd.

Een voorbeeld van hoe je met powerwoorden je titel krachtiger kunt maken. Je kunt bijvoorbeeld als blog titel hebben ‘11 tips om gezondere maaltijden te maken’. Niet verkeerd, maar het kan krachtiger. Bijvoorbeeld met deze titel: ‘11 eenvoudige tips om vandaag gezondere maaltijden te maken’.

Kijk jij nu naar je eerdere blog titels en denk je: daar kan wel wat power in? Je kunt je titels aanvullen met deze powerwoorden om de CTR (Click Through Rate = de doorklik ratio) ervan te verhogen. De CTR bereken je door het aantal mensen dat op je blog titel klikt te delen door het aantal mensen dat de titel heeft gezien. 

6. Voeg haakjes toe aan je blog titel

Wist je dat blog titels mét vierkante haakjes zorgen voor 38% meer kliks?! Dit kwam uit een onderzoek van Hubspot. Met vierkante haakjes worden deze ‘[ ]’ bedoeld en je kunt ze gebruiken om meer informatie toe te voegen, bijvoorbeeld:

  • [Stap voor stap gids].
  • [Stappenplan].
  • [Template].
  • [Video].
  • [Studie].
  • [Incl. voorbeelden].

Zo weten mensen direct wat voor content zij kunnen verwachten. Als je bijvoorbeeld meer op zoek bent naar een uitgebreide studie, ga je geen video kijken. Op deze manier maak jij je blog titel duidelijk en gerichter én trek je eerder de juiste mensen aan. Informatie tussen vierkante haakjes zet je aan het einde van de titel. Voorkom clickbaits en bied in je blogartikel wat er in de titel staat. 

7. Schrijf in de eerste persoon

Wanneer mensen blogs lezen, zijn ze vaak op zoek naar nieuwe informatie; ze willen een bepaalde oplossing of een bepaald resultaat behalen. Hiervoor zijn ze op zoek naar feiten, maar ook naar ervaringen. Mensen identificeren zich met mensen en door een titel vanuit jezelf te schrijven, spreek je hen veel meer aan en vergroot je de kans dat zij erop klikken.

Door te schrijven vanuit de eerste persoon claim jij je expertstatus. Je maakt van jezelf een autoriteit en je deelt kennis vanuit je eigen ervaringen en lessen. 

Hoe je dit doet? Bijvoorbeeld op deze manier: ‘Ik heb 50K uitgegeven aan persoonlijke ontwikkeling – dit is wat ik heb geleerd’. Met zo’n titel trigger je mensen die ook willen investeren in persoonlijke ontwikkeling en op zoek zijn naar lessons learned; wat kan ik beter wel of niet doen? En hoe heeft diegene het aangepakt?

8. Benoem een niche in je blog titel

Je wilt met je blog titel opvallen en de juiste mensen aanspreken. Daarom is het belangrijk, áls dit van toepassing is, om een niche te benoemen in je blog titel. ‘Maar door mensen uit te sluiten, krijg ik minder kliks toch?’ … grote kans. Maar wat heb je aan veel kliks van mensen die jouw doelgroep niet zijn? Je wilt juist kliks van mensen die onder jouw doelgroep vallen, want dit zijn potentiële klanten. Het gaat niet alleen om het aantal kliks maar vooral ook om de kwaliteit van die kliks.

Om het wat concreter te maken, gooi ik er weer even een voorbeeld in. Stel, je bent een businesscoach voor creatieve ondernemers. Welke titel spreekt hen dan het meest aan, denk je?

  • Titel 1: ‘7 business tips’.
  • Titel 2: ‘7 business tips voor ondernemers’.
  • Titel 3: ‘7 business tips voor creatieve ondernemers’.

Titel 3 natuurlijk! De creatieve ondernemers voelen zich veel meer aangesproken, waardoor de kans groter is dat zij op de blog titel klikken. 

9. Maak de waarde van je blogartikel duidelijk

Door dit blogartikel heen heb ik al een paar keer aangegeven dat het in de blog titel duidelijk moet zijn wat mensen van het artikel kunnen verwachten, maar nogmaals: als de waarde van het blogartikel niet duidelijk is, klikken mensen er niet op. Zo simpel is het.

Een goede blog titel maakt een belofte aan de lezer; ‘als je dit leest, leer je dit’. En je blogartikel moet deze belofte waarmaken. Dus vermijd clickbaits. Natuurlijk zorgen clickbaits voor lekker veel kliks, maar dat is niet het doel. Je wilt relevante kliks en dat zijn kliks van jouw doelgroep. Van mensen die interesse hebben in jouw advies en expertise, waarbij de kans bestaat dat zij klant van je worden. Dus zorg dat wat je zegt in je blog titel, dat je dat kunt waarmaken in het artikel. 

Besteed extra tijd aan je blog titels, zodat meer mensen erop klikken en je blogartikelen lezen

Met blog titels wil je mensen triggeren om je blogartikel te lezen en daarom moeten ze de aandacht grijpen en nieuwsgierig maken naar meer. Door pakkende blog titels te schrijven val je op tussen al die andere blogs én vergroot jij je vindbaarheid. Wanneer jij een supergoed blogartikel hebt geschreven, maar je blog titel klopt van geen kant, bereik je niemand en blijft je artikel ongelezen. Dat wil je niet. Besteed daarom extra tijd aan het schrijven van pakkende blog titels, want geloof me: daar ga je écht resultaten mee behalen. 

Hey!

Mijn naam is Jasper.

Webdesign & marketing nerd met een passie voor psychologie, leefstijl en persoonlijke ontwikkeling.

Ik help coaches, personal brands en experts met het visueel maken van hun verhaal door sterke branding, websites, sales funnels & strategieën die zorgen voor verbinding, overtuiging en meer sales.

Het is mijn missie om van jouw website een tool te maken die jouw bedrijf helpt groeien, zodat jij nog meer kan doen waar jij van droomt! 💖 

Dit vind je misschien ook leuk...

gratis Downloads

High-Converting Homepagina Blueprint

26-stappen Website Onderhoud Checklist

Blog Outline & Copy Script Template

Website-fotoshoot-planner

Website Fotoshoot Planner

Gratis Download

Homepagina Blueprint voor Coaches & Personal Brands

Ontdek precies welke onderdelen jouw homepagina nodig heeft om de juiste bezoekers aan te trekken 🚀