11 redenen waarom je niet gevonden wordt in Google

‘Waarom wordt mijn website niet gevonden via Google?’ is een veelgestelde én een terechte vraag. Je hebt tijd (en geld) geïnvesteerd in een mooie website, maar zonder bezoekers heb je er weinig aan. 

Ga nu niet je website weggooien en je alleen maar richten op social media of je mailinglijst, want je website is onmisbaar voor jouw (online) positionering. Heb je een post op Instagram geplaatst over je aanbod? Je verwijst naar je website. Deel je een aanbieding via de mail? Mensen klikken door en gaan naar je website. Word jij door anderen genoemd tijdens een gesprek? Ze zoeken je website op voor meer informatie. 

Je kunt je website zien als de fundering van alle uitingen die je inzet.

Maar met je website wil je natuurlijk ook nieuwe mensen bereiken, mensen die jou nog niet kennen. Hierbij speelt je vindbaarheid een grote rol. Want wanneer zij iets zoeken binnen jouw vakgebied en jouw website komt niet naar boven, gaan ze naar je concurrent. Zo simpel is het. 

Waardoor je website niet naar boven komt, kan aan van alles liggen. Om je op weg te helpen deel ik 11 redenen én geef ik tips hoe jij het kunt oplossen, zodat jij de vindbaarheid van je website vergroot.

11 redenen die ervoor zorgen dat jouw website niet (goed) wordt gevonden via Google

1. Concurrentie op zoekwoorden

Helaas ben je niet de enige met een website die gevonden wilt worden via Google, waardoor er veel concurrentie is. Dit heeft te maken met de zoekwoorden die je gebruikt. Stel je bent een lifestyle coach en je wilt gevonden worden op ‘lifestyle coach’. Dan is er waarschijnlijk veel concurrentie, want je bent niet de enige lifestyle coach die hierop gevonden wilt worden. 

Dit betekent niet dat je dit soort zoekwoorden achterwege moet laten, maar kijk ook naar andere opties. Hanteer je bijvoorbeeld een bepaalde werkwijze, zoals systemisch coachen? Gebruik dit als zoekwoord om je te onderscheiden en je vindbaarheid te vergroten.

Geen idee hoe het zit met jouw zoekwoorden en de concurrentie? Kijk eens op Zoekwoordplanner. Hier kun je allerlei zoekwoorden intikken en zien of er veel op wordt gezocht, wat het concurrentieniveau is en krijg je suggesties voor andere zoekwoorden. 

2. Google heeft je website nog niet geïndexeerd

Sommige ondernemers hebben net een website gelanceerd en wachten vol enthousiasme op de eerste website bezoekers, maar het aantal bezoeken blijft op 0 staan. Dit kan komen doordat Google je website nog niet heeft geïndexeerd en dit kan altijd even duren. Hoelang precies is niet bekend, maar wacht een week en kijk dan opnieuw naar je cijfers. 

Google bepaalt wanneer je website wordt geïndexeerd, maar je kunt het proces eventueel versnellen door de volgende punten op te lossen dus lees vooral even verder.  

GRATIS DOWNLOAD 🚀

Homepagina Blueprint voor Coaches & Experts

Dé 13 essentiële homepagina onderdelen die jouw coaching website moet hebben voor meer bezoekers, leads en klanten.

3. Je website heeft geen responsive design

Met een responsive design wordt een webdesign bedoeld die zich aanpast aan het middel waarop bezoekers de website bekijken. Denk aan telefoons, tablets en laptops. Wanneer je website geen responsive design heeft (of deze niet goed werkt) kan het zijn dat je website niet goed wordt weergegeven, waardoor je bezoekers afhaken. 

En wanneer ze je website snel verlaten wordt dit gezien als iets slechts en markeert Google je website als minder relevant. Hierdoor wordt jouw website minder getoond in de zoekresultaten en verlies jij je vindbaarheid. 

Hoe los je dit op? Door te zorgen voor een goed responsive design. Kies voor een webdesigner die dit sowieso meeneemt en als je zelf een website maakt, let dan goed op of deze mogelijkheid beschikbaar is. Zo niet, kies een andere manier om je website te maken. 

4. De titels en metabeschrijvingen zijn niet geoptimaliseerd

De titels en metabeschrijvingen worden getoond in de zoekresultaten. Het is ook de informatie die Google indexeert om te controleren of je website en webpagina’s relevant zijn voor de zoekopdracht. 

In de titels en metabeschrijvingen wil je de juiste zoekwoorden verwerken en ervoor zorgen dat mensen op jóuw website klikken. 

Een aantal tips:

  • De eerste 60 tekens zijn zichtbaar van de titel dus houd het kort en krachtig.
  • Maak in je titel concreet wat mensen op de pagina kunnen vinden.
  • In de metabeschrijving geef je meer informatie over wat er in de titel staat. Gebruik hetzelfde zoekwoord als in de titel.
  • Houd voor de metabeschrijving tussen de 120 en 160 tekens aan. 
  • Zorg voor een call to action, waardoor mensen denken ‘ik móet doorklikken!’

Benieuwd hoe jij betere blog titels kunt schrijven? 

>> Lees 9 tips voor het schrijven van onweerstaanbare blog titels <<

5. De content op je website is niet geoptimaliseerd

Met alleen goede titels en metabeschrijvingen ben je er niet; de content op je website moet natuurlijk ook geoptimaliseerd zijn. 

Laten we weer even ‘lifestyle coach’ als voorbeeld nemen. Wanneer je dit zoekwoord in de titel en metabeschrijving hebt verwerkt, maar niet op de pagina, kan Google de content niet goed indexeren. En wanneer Google het niet kan indexeren, kan het ook niet (goed) vindbaar worden.

Met content optimalisatie zorg je ervoor dat de inhoud op je website zo goed mogelijk aansluit bij je doelgroep. Hiervoor is het belangrijk om in het hoofd van je doelgroep te kruipen en je af te vragen:

  • Waar zoeken ze op?
  • Welke informatie willen ze hebben?
  • Wat is hun situatie?
  • Welk probleem ervaren ze?
  • Wat is de behoefte of wens?

Wanneer jouw website is gemaakt met WordPress kun je gebruikmaken van Yoast SEO. Dit is een plugin die per pagina een indicatie geeft van hoe goed de content is op je website. Ook krijg je suggesties om de content te verbeteren. Denk aan kortere zinnen, meer tussenkopjes en de lengte van de pagina. 

6. Je gebruikt de verkeerde zoekwoorden

De term ‘zoekwoorden’ is al een paar keer voorbijgekomen en je wilt natuurlijk de júiste zoekwoorden gebruiken. Maar hoe weet je wat de juiste zijn? 

Dit hangt af van jouw bedrijf en doelgroep. Doe daarom eerst onderzoek voordat jij je website gaat vullen, want anders moet je het later allemaal aanpassen en moet Google het opnieuw indexeren. 

Voor het bepalen van de juiste zoekwoorden zijn een aantal dingen belangrijk. Bijvoorbeeld dat je heel duidelijk hebt waarvoor je staat, zodat mensen jou hierop kunnen vinden. Dus hoe wil jij je positioneren? 

Ook is het goed om te weten waarnaar je doelgroep op zoek is. Waarop wordt gezocht? Welke woorden zijn belangrijk om te benoemen? Wat is de behoefte? 

Bedenk dit niet alleen, maar doe onderzoek. Via de Zoekwoordplanner, maar ook onder je doelgroep. Stel bijvoorbeeld vragen aan je volgers op social media.

7. Je website bevat geen kwalitatieve backlinks

Backlinks zijn links op andere websites die naar jouw website verwijzen. Google hecht hier heel veel waarde aan, want als anderen naar jou verwijzen dan móet je website wel goed zijn. Je wordt gezien als expert, waardoor je vindbaarheid wordt vergroot. 

Maar zorg alsjeblieft niet voor zomaar backlinks, maar kwalitatieve backlinks. Sommige ondernemers spreken onderling af dat ze naar elkaar verwijzen, zonder toegevoegde waarde. Je kunt dit vergelijken met de ‘follow 4 follow’ op Instagram; je krijgt wel meer volgers, maar ze voegen niets toe (het is niet je doelgroep).

Dus laat anderen niet zomaar naar je verwijzen, maar zorg ervoor dat het iets toevoegt. Alleen dan vergroot jij je vindbaarheid via Google. 

8. Je website is gemaakt met/door een slechte websitebouwer

Ik kan me voorstellen dat veel ondernemers het fijn vinden dat ze steeds gemakkelijker een eigen website kunnen maken, maar pas ermee op. Want hoe makkelijker het is om zelf een website te maken, hoe meer codes erachter zitten en hoe slechter je website presteert in zoekmachines. 

Om ervoor te zorgen dat jij je eigen website maakt, maken websitebouwers het zo simpel mogelijk. Je kunt alles helemaal zelf aanpassen; van de lay-out, de kleuren, tot aan de opbouw van de pagina’s. Maar om dit mogelijk te maken, moet er aan de achterkant – in het systeem – een heleboel geregeld worden. Dit gebeurt met codes. 

Zo weet de websitebouwer wat er moet gebeuren wanneer jij een aanpassing doet. Door al deze codes is het voor Google moeilijker om jouw website te indexeren, waardoor je minder goed gevonden wordt. Maak daarom niet zomaar zelf een website, maar denk er goed over na.

Sommigen maken zelf een website via bepaalde platforms, zoals Wix. Het nadeel hiervan is, is dat je beperkt bent in de mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren van je content via een plugin zoals YOAST SEO. 

GRATIS DOWNLOAD 🚀

Homepagina Blueprint voor Coaches & Experts

Dé 13 essentiële homepagina onderdelen die jouw coaching website moet hebben voor meer bezoekers, leads en klanten.

9. Je website laadt niet goed en snel genoeg

Waarschijnlijk ga je zelf niet zitten wachten totdat een website eindelijk laadt. Je doelgroep doet dit ook niet. Zorg er daarom voor dat je website goed én snel laadt, anders zijn je bezoekers zo weer weg. 

Hoe snel is snel genoeg? 

Volgens een artikel van pingdom.com is de ideale laadsnelheid van een website niet langer dan 2 seconden. Elke seconde die het langer duurt verhoogt de kans dat ze je website verlaten. 

Je kunt je website sneller maken door:

  • Niet te veel (externe) plugins te gebruiken. Plugins moeten worden geladen en maken je website trager.
  • De juiste beelden te gebruiken; upload niet te grote bestanden en optimaliseer deze via een tool zoals Photoshop. 
  • De juiste hosting. Kies niet voor een all-in pakket waar heel veel code achter zit of kant-en-klare website bouwers.
  • Je website compact en overzichtelijk te houden. Maak geen 100 webpagina’s aan; blogartikelen zijn natuurlijk een uitzondering.

Benieuwd hoe snel jouw website op dit moment is? Check het via deze tool van GTmetrix.

10. Je publiceert niet vaak genoeg nieuwe content

Bloggen als ondernemer is belangrijk om heel veel redenen, maar ook voor je vindbaarheid. Door regelmatig te bloggen, publiceer je telkens nieuwe content en deze nieuwe content wordt geïndexeerd door Google. Dit betekent dat je website vaker wordt geïndexeerd, waardoor jij je vindbaarheid vergroot. Wanneer nieuwe content niet op je prioriteitenlijst staat, indexeert Google je website steeds minder vaak en word jij minder snel gevonden. 

Maar met elke maand een nieuw blogartikel ben je er niet, je wilt consistent nieuwe content plaatsen. Kun jij wel wat inspiratie gebruiken om te bloggen? Ik schreef laatst dit artikel met 11 manieren om onbeperkt nieuwe blog onderwerpen te verzinnen.

Daarnaast is het ook goed om regelmatig je website te doorlopen en te checken of alle content nog klopt. Is het compleet, ontbreekt er een bepaalde pagina, heb je een nieuw aanbod? Maak niet zomaar nieuwe pagina’s, maar vul aan waar nodig.

11. Je website bevat technische issues

Technische issues zijn killing voor je website. Het kan betekenen dat niet alles goed laadt, een contactformulier niet werkt, je website dode links bevat of dat er crawl fouten zijn, waardoor je website niet goed kan worden geïndexeerd. 

Dit kun je natuurlijk oplossen, maar vaak heb je niet meteen door dat er technische issues zijn; je weet er pas van af wanneer het fout gaat. En dan is het eigenlijk te laat, want dan heeft het al effect gehad op je vindbaarheid. 

Vaak treden technische issues op na een update of juist wanneer je website verouderd is. Zorg ervoor dat je website up-to-date is, zodat alles goed werkt. Komt er een update aan? Maak van tevoren een checklist en loop je website na om zeker te weten dat er geen issues zijn. Of zorg dat je een website onderhoud abonnement hebt bij je website bouwer. Check de Screaming Frog tool om gratis je website te controleren op broken links en analyseer je pagina’s en titels.

Word je niet gevonden in Google? Meten voor meer resultaat

Meten is weten, dus houd de resultaten van je website bij om te zien of de vindbaarheid is verbeterd. Gebruik hiervoor Google Analytics en Google Search Console en plan per kwartaal een momentje om alle data te bekijken, zodat jij je website kunt blijven optimaliseren.

Fix deze 11 zoekmachine problemen waardoor je niet gevonden wordt in Google en krijg meer bezoekers op je website

Door deze 11 zoekmachine problemen op te lossen, wordt jouw website beter én sneller geïndexeerd door Google en vergroot je jouw vindbaarheid. Hierdoor bereik je meer mensen en krijg je meer website bezoekers. In het begin kan het even zoeken en afwachten zijn; Google is de meestgebruikte zoekmachine en haalt enorm veel websites en gegevens op. Verwacht daarom niet direct resultaat wanneer je een nieuw blogartikel hebt geplaatst, maar geef het tijd. 

Daarnaast is het belangrijk dat je er een gewoonte van maakt om je website te optimaliseren. Dus plan hiervoor een vast moment en benut verschillende tools om data op te halen die jij kunt gebruiken voor jouw website. 

Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Plan vrijblijvend een kennismakingsgesprek dan helpen wij je verder. 

Hey!

Mijn naam is Jasper.

Webdesign & marketing nerd met een passie voor psychologie, leefstijl en persoonlijke ontwikkeling.

Ik help coaches, personal brands en experts met het visueel maken van hun verhaal door sterke branding, websites, sales funnels & strategieën die zorgen voor verbinding, overtuiging en meer sales.

Het is mijn missie om van jouw website een tool te maken die jouw bedrijf helpt groeien, zodat jij nog meer kan doen waar jij van droomt! 💖 

Dit vind je misschien ook leuk...

gratis Downloads

High-Converting Homepagina Blueprint

26-stappen Website Onderhoud Checklist

Blog Outline & Copy Script Template

Website-fotoshoot-planner

Website Fotoshoot Planner

Waar mag ik de Homepagina Blueprint naartoe sturen?

Gratis Download

Homepagina Blueprint voor Coaches & Personal Brands

Ontdek precies welke onderdelen jouw homepagina nodig heeft om de juiste bezoekers aan te trekken 🚀