Iedereen heeft wel een keer een verslag of een werkstuk moeten maken. Het maken van een korte samenvatting over een bepaald onderwerp wat je vervolgens aantrekkelijk maakt met wat foto’s en afbeeldingen. Zonder afbeeldingen is een stuk tekst veel minder uitnodigend om te lezen en het gaat er natuurlijk om dat je leraar vroeger en je klasgenoten met plezier en alle interesse je verslag of werkstuk gingen lezen.
Foto’s optimaliseren voor je website
Hetzelfde geldt natuurlijk voor als je een onderneming hebt en je klanten wilt trekken en/of wilt inspireren. Je hebt een goed functionerende website met alles erop en eraan, het enige wat nog ontbreekt is het trekken van bezoekers. Een snelle manier om dat te realiseren het het maken van goede inspirerende content voor op je website. Dit is natuurlijk ook super interessant voor de zoekmachines (SEO). Het zorgt er ook voor dat je iets extra’s hebt om bezoekers naar je site te halen.
Maar hoe maak je nou een goed artikel waarmee je bezoekers en dus toekomstige klanten kunt trekken? Eigenlijk is dat vrij simpel en moet je eigenlijk weer terug naar de tijd van op school zitten. Het maken van een goed verslag of werkstuk met de juiste informatie die zinvol en interessant zijn om te lezen en al met al, je blogpost te beginnen met een aansprekende afbeelding. De afbeelding zegt meer dan duizend woorden en zal er voor zorgen het aandacht trekt dat geïnteresseerde op je artikel gaan klikken.
Je herkent het vast bij jezelf dat een afbeelding meer emotie opwekt dan tekst. Dat komt omdat het een ouder gedeelte van ons brein prikkelt. Informatie drijft ons tot analyse en emotie drijft ons tot actie. En zeker op je website wil je natuurlijk uiteindelijk dat je bezoeker overgaat tot actie en is het juist zo belangrijk die juiste afbeelding te kiezen. Kies dan ook niet te snel, maar bekijk verschillende opties en maak dan de keuze.
SEO foto’s goed instellen voor je WordPress website
Is je website gemaakt in WordPress dan kun je bij ‘Uitgelichte afbeelding’ de afbeelding kiezen die (afhankelijk van je thema) bovenaan je blogpost wordt geplaatst en ook gebruikt wordt als afbeelding in je blog.
Maar naast die emotionele waarde geeft een afbeelding ook extra SEO waarde aan je content. In je afbeelding kun je namelijk gebruik maken van het optimaliseren van specifieke keywords. Iets wat door veel website-eigenaren vaak niet wordt gedaan en dat is zonde. Er zijn namelijk maar liefst 3 plekken waar je je keyword (zoekwoorden) kwijt kunt.
SEO afbeelding een naam geven
Voor een goede optimalisatie moet je rekening houden met 3 plekken. De bestandsnaam is simpelweg de makkelijkste. Het is de naam waarop jij je afbeelding opslaat en vervolgens mee uploadt naar je website. Wanneer je de afbeelding een een goede beschrijvende bestandsnaam geeft, dan kan google er ook veel meer mee. Als voorbeeld: je bent een coach en je richt je op coaching sessies in de natuur. Je kunt op afbeelding opslaan als, coaching-01.jpeg maar wil je meer bereiken en goed in het vizier van Google komen, noem dan je afbeelding, coaching-in-de-natuur.jpeg. Wil je het nog interessanter maken, voeg dan de plaats erbij. Voorbeeld: coaching-in-de-natuur-drenthe.jpeg.
Maak gebruik van het ‘-‘ teken tussen de woorden in i.p.v een spatie. Ook kun je beter niet gebruik maken van het ‘_’.
Alt-tekst toevoegen aan de afbeelding en een passende titel kiezen
Vervolgens is het naast een goede bestandsnaam tijd om gebruik te maken passende titel en Alt-tekst. Dit kan je doen nadat je je mediabestand in je CMS hebt staan van WordPress. Ook hier vul je weer specifiek de goede bestandsnaam in en dat maakt het maar liefst dat je op 3 plekken je keyword kunt vermelden en dus beter gevonden kan worden in Google door potentiële klanten!
Dus, zorg voor de juiste, meest aantrekkelijkste en bijpassende afbeelding voor je blogpost. Sla hem op de juiste manier op en voeg hem met de juiste keywords toe in je artikel. Aan de slag!